فورد

احیای فورد مدل T را پس از 74 سال تماشا کنید!

این فورد مدل T را که مشاهده می‌کنید رکورد قدیمی‌ترین خودروی احیا شده را به خود اختصاص داده است.


مدل T موردبحث که ۱۰۱ سال از تولیدش می‌گذرد به مدت حداقل ۷۴ سال از جاده‌ها به دور بوده و به همین خاطر وضعیت ظاهری اصلاً خوبی ندارد؛ اما پیشرانه ۴ سیلندر قدیمی فورد همچنان زیر کاپوت دیده می‌شود و کانال یوتیوب جنینگز موتور اسپرت علاقه مند است نیروگاه قدیمی مدل T را دوباره راه‌اندازی کند. البته برخلاف ویدئوهای قدیمی که در پدال منتشر شده است، فورد مدل T یاد شده جزو خودروهای بکر و دست نخورده پنهان در انبارها و ساختمان‌های قدیمی نیست و نمی‌توان آن را تنها با چند کابل و روش باتری به باتری روشن کرد. فورد مدل T سال ۱۹۲۳ چندین دهه در فضای باز راه شده و پیشرانه نیز از کار افتاده است. هندل دستی آن نمی‌چرخد و آب و روغن هم کاملاً با یکدیگر مخلوط شده‌اند.

خوشبختانه کار کردن روی بخش فنی مدل T کاملاً ساده است. جدا کردن شمع‌ها و سر سیلندر به راحتی صورت می‌گیرد و با انجام این کار خوردگی و زنگ‌زدگی زیادی در اولین سیلندر مشاهده می‌شود. موش‌ها هم از طریق لوله اگزوز وارد پیشرانه شده و در آنجا سکونت داشته‌اند. استفاده از مواد اسیدی تا حدودی باعث تمیزی بخش‌های داخلی پیشرانه می‌شود و آلودگی‌ها را به بیرون هدایت می‌کند. تنها بخشی که باید تعویض شوند شمع‌ها و سوپاپ اولین سیلندر هستند.

با اتمام فرایند تمیزکاری نوبت به اضافه کردن سوخت و استفاده از شمع‌های جدید می‌رسد. اینجاست که وضعیت فورد مدل T هیجان‌انگیزتر شده و بنزین مستقیماً وارد قلب تپنده خودرو می‌شود. برای چند لحظه شعله‌های آتش از محفظه پیشرانه به بیرون سرایت می‌کند هرچند اندکی بعد خاموش می‌شوند. آسیبی به پیشرانه وارد نشده و نهایتاً قلب آهنین خودرو با دور نسبتاً آرامی کار می‌کند. با توجه به اینکه پیشرانه با وجود آب داخل قطعات قفل شده بود، بنابراین راه‌اندازی آن کار قابل‌تحسینی بوده است. حالا که پیشرانه وضعیت بهتری پیدا کرده نوبت به نصب لاستیک‌های جدید و تعمیر گیربکس می‌رسد تا این فورد مدل T قدیمی بتواند دوباره راهی جاده‌ها شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6948 ديدگاه)

    این شاهکار صنعتی افتخار خودروسازیه
    مدل t باعث شد همه طمع ماشین دار شدن رو بچشن
    ماشالاه فورد
    ماشالاه مخترع خط تولید
    ماشالاه اصالت ۱۲۱ ساله

    موافقم 12
    مخالفم 10
    1. jalopy

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (115 ديدگاه)

      تبریک میگم دوست عزیز یه تنه آبروی هرچی فن ماشین امریکاییه بردی

      موافقم 12
      مخالفم 6
      1. (Ali(chevynova

        ۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (6948 ديدگاه)

        عه؟؟؟؟

        موافقم 6
        مخالفم 5
    2. SMS

      ۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (73 ديدگاه)

      موش ها چجوری این کارارو می کنن؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. جرمی کلارکسون

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (529 ديدگاه)

    لطفاً مثل قبل از اون دوئل ها بزارین 🤝🙏

    موافقم 11
    مخالفم 0
  3. ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4253 ديدگاه)

    سلطان جاده ها❤️
    من یدونه ازینا بچه بودم تو خیابون دیدم صدای باحالی میداد بعد تازه یه چیزی بهتون بگم شاید باورتون نشه این جای کلاچ و ترمز و گازش با ماشین های امروزی فرق میکرد!

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. آرین

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (431 ديدگاه)

      پیر مردی ؟

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. ۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4253 ديدگاه)

        نه داش ولی یه پیرمرده تو محله بغلیمون از اینا داشت وقتی بچه بودم پلاک هم شده بود

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4253 ديدگاه)

      فکر نکنم الان پلاک بشه اونموقع هم پلاک مربع خیلی قدیم بود

      موافقم 3
      مخالفم 1
    3. جرمی کلارکسون

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (529 ديدگاه)

      سید با سنت چقدره مگه با جنتی در حال رقابتی؟ 😂😂😂😂

      موافقم 5
      مخالفم 0
      1. جرمی کلارکسون

        ۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (529 ديدگاه)

        چرا نوشتم با سنت
        منظورم سن بود 😶‍🌫️😂

        موافقم 5
        مخالفم 0
      2. ۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4253 ديدگاه)

        داش با جنتی هیچکی نمیتونه رقابت کنه😀
        من متولد مرداده ۷۳ هستم موقعی که این ماشینو دیدم هم تو همون اواخر دهه هفتاد بود که پلاک اون ماشینه قدیمی بود یعنی برای زمان دهه هفتاد اون پلاکه خیلی قدیمی بود نمیدونم چجوری توصیف کنمش باید پیشم بودید میدیدیدش
        اون زمان تو محله ما همه پیکان چراغ مربع داشتن و تعداد کمی از مردم پراید داشتن

        موافقم 3
        مخالفم 6
        1. جرمی کلارکسون

          ۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (529 ديدگاه)

          نایس 💯👌

          موافقم 2
          مخالفم 1
    4. زیزیگولو

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5686 ديدگاه)

      یه چیزی میگی یه چیزی بشه ها !!!!!🤦 کسایی که این ماشینو تو بچگیشون دیدن خیلی وقت پیشا دار فانی رو وداع گفتن و اگر هم زنده باشن هم سن و سالای جنتی هستن 🤦

      موافقم 6
      مخالفم 0
    5. زیزیگولو

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5686 ديدگاه)

      وقتی میگی اواخر دهه هفتاد یعنی ۲۴ سال پیش و حالا اگر ۲۴ سال رو از سال تولید این ماشین که ۱۰۱ سال پیش هستش کم کنیم میشه ۷۷ سال!!!!!! یعنی اون پیرمرده ماشین مدل ۷۷ سال پیش رو داشته؟؟؟!!!!!!! حتی تو ایران که تا جای ممکن و تا آخرین لحظات از ماشین استفاده میکنن نهایتاً بعد از ۳۰ تا ۳۵ سال ماشینو میفرستن قبرستون خودروها …….. اصلاً هیچ جوره این حرفت با عقل جور در نمیاد 🤦

      موافقم 7
      مخالفم 0
      1. ۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4253 ديدگاه)

        داش من با چشمای خودم دیدم که یه پیرمرده اون فورد رو داشته
        اگه خدایی نکرده فوت کرده باشه ممکنه نوه هاش پلاک تاریخی رو ماشینش زده باشن
        این ماشینا تو ایران هست ولی دیگه کسی بیرونشون نمیاره که در معرض دید قرار بگیرن

        موافقم 4
        مخالفم 5
        1. زیزیگولو

          ۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (5686 ديدگاه)

          مگر اینکه یارو کلکسیونر بوده باشه

          موافقم 3
          مخالفم 0
        2. زیزیگولو

          ۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (5686 ديدگاه)

          یعنی میگی سال ۱۳۷۸ یا سال ۱۳۷۹ که بچه بودی اون پیرمرده فوردT مدل ۱۹۲۳ میلادی که میشه سال ۱۳۰۲ شمسی ایران ، داشته 🤦

          موافقم 3
          مخالفم 0
  4. mercedes

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (348 ديدگاه)

    به به ماشین مورد علاقه ی من

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. زیزیگولو

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5686 ديدگاه)

    ۱۰۱ سال پیش تولید شده و بعد از ۲۷ سال کار کرد ۷۴ سال به حال خودش رها شده ……… بعد از ۷۴ سال رهایی هنوز بلوک سیلندر و سیلندرها و پیستون و رادیاتور و پروانه رادیاتور و تسمه پروانه و میل لنگ و گاردون و دیفرانسیل و پلوسها و چرخها فقط با یه گردگیری خیلی ساده و سطحی دوباره مثل روز اولشون کار کردن👌👌👌

    موافقم 10
    مخالفم 0
  6. BMW

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1370 ديدگاه)

    وای چه جالب ادم دلش میخواد اونجا باشه🔥

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. Alireza

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    خوبه تا الان اوراق نشده و به اوراقچی ندادنش
    ولی خب فکر کنم میراث فرهنگی برش داره
    این باید توگینس ثبت شه بعد ۷۴ سال ماشین هنوز کار میکنه اون وقت ماشینای ما بعد ۲۰ سال از کار میفتن به زور درستش میکنیم ۵ سال بعد میره اوراقی

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. زیزیگولو

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5686 ديدگاه)

      کدوم میراث فرهنگ؟؟ این تو آمریکاست

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. Alireza

    ۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    منظورم موزه بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Taha Ayoobi

    ۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2093 ديدگاه)

    روشن شد😳

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا