فورد

نگاهی به موستانگ‌های افسانه‌ای باس، خودروهایی که نشان دادند رئیس کیست!

موستانگ باس با چهار نسخه نمادین و افسانه‌ای از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۳، نام خود را در تاریخ خودروهای عضلانی جاودانه کرد و به رقبا نشان داد رئیس کیست!

موستانگ از زمان معرفی در سال ۱۹۶۴، در مجموعه‌ای گسترده از نسخه‌های پرقدرت و جذاب عرضه شد که دراین‌بین، چهار نسخه با نام «باس» جایگاه ویژه‌ای در میان ماسل کارهای محبوب دارند. موستانگ در زمان معرفی، به دلیل ترکیب بی‌نظیر طراحی جذاب، قیمت مناسب و گزینه‌های متنوع، در بازار فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. هرچند پرفورمنس در ابتدا اولویت نبود، اما جنگ اسب بخار میان سه غول دیترویت در نیمه دوم دهه ۱۹۶۰، فورد را به عرضه نسخه‌های پرقدرت موستانگ سوق داد. در میان این نسخه‌ها، دو مدل باس در سال ۱۹۶۹ معرفی شدند که به‌سرعت به اسطوره تبدیل شدند. نام «باس» پس از پایان تولید دو مدل اولیه در سال ۱۹۷۰ از بین نرفت و در دو مقطع دیگر با دو نسخه پرقدرت دیگر از موستانگ بازگشت.

موستانگ باس ۳۰۲ سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰

با داغ شدن رقابت بین موستانگ و کامارو در خیابان‌ها و پیست‌های مسابقه، فورد در سال ۱۹۶۹ نسخه باس ۳۰۲ را معرفی کرد. این نسخه پرقدرت برای برآورده کردن الزامات همولوگیشن سری مسابقات ترنس ام طراحی شد که در فصل قبل تحت سلطه شورلت بود. این خودرو که تنها به‌صورت فست‌بک عرضه شد، از نسخه‌ای اختصاصی از موتور V8 بلوک کوچک ۴.۹ لیتری (۳۰۲ اینچ مکعب) فورد با قدرت ۲۹۰ اسب بخار بهره می‌برد. این موتور ویژه که به گیربکس دستی چهار سرعته متصل بود، به ارتقاءهای مسابقه‌ای مجهز بود. علاوه بر موتور، باس ۳۰۲ از اجزای تعلیق ارتقاءیافته، محورهای سنگین و ترمزهای دیسکی جلو به‌صورت استاندارد برخوردار بود. از نظر ظاهری، این نسخه همولوگیشن با پکیج برچسبی منحصربه‌فرد، ورودی هوای روی کاپوت و اسپویلرهای جلو و عقب متمایز بود. این مدل در سال ۱۹۷۰ با همان ویژگی‌های پرفورمنس همچنان تولید شد، اما با پکیج برچسبی متفاوت و فیس‌لیفتی که برای کل خانوادهٔ موستانگ اعمال شده بود.

موستانگ باس ۴۲۹ سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰

علاوه بر ۳۰۲، فورد در سال ۱۹۶۹ نسخه دیگری به نام باس ۴۲۹ را هم معرفی کرد. این مدل گرچه برای همولوگیشن ساخته نشده بود اما با هدف دریافت جواز استفاده یک موتور V8 ویژه برای مسابقات نسکار طراحی شد. فورد آن سال با تورینو تالادگا در مسابقات نسکار شرکت کرد که از موتور باس ۴۲۹ در نسخه مسابقه‌ای استفاده می‌کرد. هرچند قوانین نسکار ایجاب می‌کرد خودروها و موتورهای مورداستفاده در مسابقات به‌صورت انبوه تولید شوند اما نیازی به عرضه آن‌ها در یک پکیج یکسان نبود. ازاین‌رو، فورد تصمیم گرفت این موتور را به‌جای تورینو تالادگا در موستانگ پرفروش‌تر به بازار عرضه کند. این موتور ۷ لیتری (۴۲۹ اینچ مکعب) با ۳۷۵ اسب بخار قدرت، باس ۴۲۹ را به قدرتمندترین نسخه نسل اول موستانگ تبدیل کرد. نصب این موتور که اندازهٔ بزرگی داشت روی موستانگ به تغییرات زیادی نیاز داشت که توسط یک شرکت متخصص خودروهای مسابقه‌ای بنام کار کرافت صورت گرفت. باس ۴۲۹ اما برخلاف برادر ضعیف‌ترش، ظاهر ساده‌ای داشت و دریچهٔ هوای بزرگ روی کاپوت برجسته‌ترین ویژگی آن بود. باس ۴۲۹ با وجودی که گران‌ترین نسخهٔ موستانگ بود، فروش کافی داشت تا تولید آن در سال ۱۹۷۰ ادامه یابد.

موستانگ باس ۳۵۱ سال ۱۹۷۱

هرچند تولید مدل‌های ۳۰۲ و ۴۲۹ در سال ۱۹۷۰ خاتمه یافت اما فورد برای سال ۱۹۷۱ یک موستانگ باس جدید تدارک دید. برخلاف مدل‌های قبلی، باس ۳۵۱ هیچ ارتباطی با مسابقات نداشت و بر پایه موستانگ فست‌بک بازطراحی‌شده ۱۹۷۱ ساخته شد که بلندتر و سنگین‌تر بود. این مدل از نظر ظاهری نیز چندان متمایز نبود زیرا کاپوت و اسپویلرهای مشابه موستانگ مک‌وان داشت و پکیج برچسبی تقریباً یکسانی ارائه می‌کرد. بااین‌حال، باس ۳۵۱ از نسخه R-Code اختصاصی موتور ۵.۸ لیتری (۳۵۱ اینچ مکعب) کلیولند V8 نیرو می‌گرفت. برخلاف دیگر موتورهای ۳۵۱ در موستانگ‌های معمولی، نسخه R-Code از قطعات داخلی فورج‌کاری شده و میل بادامک تهاجمی‌تر بهره می‌برد. این موتور به سرسیلندرهای ارتقاءیافته، منیفولد هوای آلومینیومی سبک‌تر و کاربراتور چهار دهنه مجهز بود و ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. باس ۳۵۱ آخرین موستانگ قدرتمند واقعی نسل اول بود.

موستانگ باس ۳۰۵ سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳

پس از ۱۹۷۱، طرفداران موستانگ منتظر بازگشت نام باس بودند اما این اتفاق در نسل‌های دوم، سوم یا چهارم رخ نداد تا اینکه در سال ۲۰۱۱، چهل سال پس از توقف باس ۳۵۱ سرانجام نام باس با مدل ۲۰۱۲ بازگشت. فورد تصمیم گرفت باس ۳۰۲ را احیا کند که تصمیمی عالی بود زیرا نسل پنجم موستانگ از نظر ظاهری به‌شدت از مدل اصلی الهام گرفته بود. باس ۳۰۲ قرن بیست‌ویکم بر پایه موستانگ GT ساخته شد، اما به ارتقاهای متعدد و پکیج برچسبی الهام‌گرفته از نسل اول مجهز شد. زیر کاپوت، نسخه ارتقاءیافته‌ای از موتور ۵.۰ لیتری V8 با ۴۴۴ اسب بخار قدرت قرار داشت که ۲۰ اسب بخار بیشتر از GT استاندارد بود. علاوه بر نسخه خیابانی، فورد مدل مسابقه‌ای باس 302R را نیز برای رقابت در سری‌های گرند ام، SCCA و نسکار معرفی کرد. برای پر کردن شکاف بین ۳۰۲ و 302R هم فورد نسخه‌ای ویژه بنام باس ۳۰۲ لاگونا سکا را عرضه کرد. این نسخه با ارتقاءهایی مثل شامل دیفرانسیل محدود لغزش تورسن، سیستم تعلیق بازنگری‌شده، میله تعادل عقب بزرگ‌تر، صندلی‌های ریکارو و رینگ‌های آلیاژی سبک‌تر، هرچند خودرویی جاده‌ای بود اما از لحاظ توانایی‌های پیست به باس 302R نزدیک شده بود. باس ۳۰۲ لاگونا سکا از همان موتور ۴۴۴ اسب بخاری استفاده می‌کرد اما به لطف این ارتقاها، سبک‌تر بود و تجربه رانندگی دقیق‌تری به‌ویژه در پیچ‌های تند ارائه می‌داد. با تولید تنها ۷۵۰ دستگاه، باس ۳۰۲ لاگونا سکا به کمیاب‌ترین موستانگ باس تبدیل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. هنری فورد

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    قدیما وقتی ماشین میساختن گویا برای یک عمر میساختن اما امروزه عمر ماشین ها ده سال بیشتر نیست .

    موافقم 66
    مخالفم 3
    1. amirkhanzadeh

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1050 ديدگاه)

      باس 429 عجب چیزیه
      اینو چارجر 1969
      و پلیموث رود رانر
      واقعا فوق العاده هستند

      موافقم 52
      مخالفم 3
      1. هنری فورد

        ۸ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (36 ديدگاه)

        کلاسیک های آمریکایی همه شگفت انگیزن

        موافقم 34
        مخالفم 8
      2. SMS

        ۹ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (731 ديدگاه)

        نه دیگه موستانگ با اختلاف جذاب ترینه
        باس ۳۰۵ به طرز عجیبی برام جدبد بود ، واقعا زیباست

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. amirboss

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1093 ديدگاه)

    درکل فورد ماستنگ با مدل‌های مختلف خود، به عنوان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین خودروهای عضلانی آمریکا شناخته شده است.
    از افتخارات ماستنگ:
    فورد موستانگ 1965:
    این مدل اولین خودرویی بود که موفق به کسب مدال طلای تیفانی برای برتری در طراحی آمریکایی شد.
    فورد موستانگ:
    این خودرو در سال‌های 1983، 1987، 1988، 2005، 2006، 2011 و 2016 در لیست ده بهترین خودروی سال “خودرو و راننده” قرار گرفت.
    فورد موستانگ:
    در سال‌های 1974 و 1994، این خودرو جایزه “خودروی سال موتور ترند” را دریافت کرد.
    موفقیت در مسابقات:
    فورد موستانگ Boss 302 در مسابقات SCCA Trans-Am سال 1970 به عنوان برنده شناخته شد.
    فورد موستانگ Boss 429:
    این مدل به عنوان یکی از کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین خودروهای عضلانی شناخته می‌شود.
    فورد موستانگ مدرن:
    در سال‌های اخیر، فورد موستانگ پرفروش‌ترین خودروی اسپرت (کلاس کوپه) در جهان بوده است و مورد توجه خاصی از سوی خریداران قرار گرفته است.
    به طور خلاصه، فورد موستانگ با طراحی زیبا، قدرت بالا و عملکرد درخشان، توانسته است جایگاه ویژه‌ای در تاریخ خودروهای اسپرت آمریکا و جهان کسب کند.

    موافقم 18
    مخالفم 4
  3. مازیار

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1688 ديدگاه)

    دوستان مطلع
    ماستنگ باس نسبت به مدلهای GT هم دوره خودشون یا mach one به لحاظ رده‌بندی تو چه وضعیتی بودن؟

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. Amir Machine

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1372 ديدگاه)

      موستانگ‌های باس تو نسل اول اساسا نسخه‌های خاص و تولید محدودی بودن

      باس ۴۲۹ که قوی‌ترین و گرون‌ترین نسخه موستانگ زمان خودش بود و کاملا بالاتر از GT و مک‌وان قرار میگرفت

      باس ۳۰۲ هرچند موتور خیلی قدرتمندی نداشت اما بیشتر روی پیست و چابکی بالاتر تمرکز داشت درحالی‌که مک‌وان و خصوصا GT بیشتر مناسب خط مستقیم بودن

      باس ۳۵۱ سعی داشت تنوع خانواده موستانگ رو بیشتر کنه چون تولید مدل‌های شلبی و باس قبلی سال ۷۰ متوقف شد، باس ۳۵۱ در ظاهر خیلی شبیه مک‌وان بود اما موتور جذاب‌تری داشت و هرچند از نسخه‌های ۷ لیتری کبرا جت مک‌وان ضعیف‌تر بود ولی تو شتاب هم‌سطح اونا بود

      باس ۳۰۲ نسل پنج هم نسخه پیست محور بود و نقش دارک هورس امروزی رو داشت

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. مازیار

        ۸ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (1688 ديدگاه)

        خیلی ممنون امیرجان مفید مثل همیشه

        موافقم 9
        مخالفم 3
    2. JDM سابق

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1019 ديدگاه)

      باس ۴۲۹ غول مرحله آخر موستانگ بود
      و عمده رقابتش هم با چارجر همی و شورلت شول SSبود که در زمان خودشون بهترین ماسل کارهای برندشون بودن

  4. (Ali(chevynova

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (7804 ديدگاه)

    دهه ۶۰ و ۷۰
    موتور ۸ سیلندر
    کاربرات ۴ دهنه
    گیربکس ۳ دنده دستی
    قدرت بالای ۳۵۰ اسب و گشتاورهای بالای ۴۰۰ نیوتن

    اینها بخشی از مشخصات هیولاهای امریکایی کلاسیکه
    ماشینهایی که ساختن شدن برای لاستیک دود کردن
    ماشینهای که مرگ ندارن

    بابامرحباکاربرات ادلبروکAVS
    بابا مرحبا گیربکس مانچی
    بابا مرحبا کامارو ۷۰
    بابا مرحبا چارجر دیتونا با سرعت۳۳۰ کیلومتر در سال ۱۹۶۹
    بابامرحباموتور ۶۵۷ اسبی ۴۲۷ فورد در ۱۹۶۵

    موافقم 26
    مخالفم 21
    1. هنری فورد

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (36 ديدگاه)

      بابا مرحبا 😃

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. amir

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3913 ديدگاه)

      این سری ماشالاتو دیر گذاشتی اومده این ته
      سری بعدی حواستو جمع کن

      موافقم 19
      مخالفم 9
      1. net

        ۸ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (3915 ديدگاه)

        نکته خوبی اشاره کردی

        جالبه ۹۰ درصد کامنتهای علی کامنت اول ثبت میشه

        موافقم 12
        مخالفم 6
    3. Hf capri

      ۸ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (213 ديدگاه)

      خلاصه تر میگفتی
      مرحبا دهه های شکوه
      دهه هایی که هر شرکتی یک ماشینی میساخت که از هر نظر اروپا رو شکست میداد.
      پلیموث XNR.
      بیوک وایلدکت
      کرایسلر ادونچرر
      و…
      دهه 60 و 70 و 80 امریکا خودرو هایی ساخت که هرگز نمیشه دوباره دیدشون.

      موافقم 16
      مخالفم 9
    4. اوجنرال

      ۹ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (12 ديدگاه)

      آقا ماشالا‌
      قبلا ماشالله ماشالا میکردی
      حالا شد مرحبا؟
      از دفعه های بعد بگو [درود بر….]

      موافقم 3
      مخالفم 2
    5. trollyab

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      دا‌ش، مرحبا دلکو چدنی یادت رفت😂

  5. Mr wrong

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (582 ديدگاه)

    چه اسمی ، این حسو القا میکنه که الان رئیس خیابون ها کیه و باید وقتی همه رو بردی بیای با اصل کاری مسابقه بدی

    موافقم 11
    مخالفم 3
  6. PURIYA

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (813 ديدگاه)

    چرا باید یه ماشین اینقدر به دل آدم نفوذ کنه بخدا عاشق اون باس ۴۲۹ ام لعنتی چرا اینقدر خوبی تو چرا
    حیف الان نمونه های تمیزش خیلی گرونن و الا حتما یکیشو میگذاشتم تو گاراژ خونه ام
    در ضمن اینم بگم اون 305 واقعا شایسته و لایق نام باس هست

    موافقم 19
    مخالفم 4
  7. دکتر استاپ

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (116 ديدگاه)

    چقدر زیباست این BOSS 302 1969

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. Yektachafi

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (134 ديدگاه)

    اینجاست که تعصب کشیدن مستحبه
    یه غرش 429 رو به هیچ ماشین اروپایی آسیایی نمیدم

    موافقم 14
    مخالفم 12
  9. Saeed Jame

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (112 ديدگاه)

    اسمی که تا ابد برازنده این اسطوره اس

    موافقم 8
    مخالفم 4
  10. علی Shelby

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (793 ديدگاه)

    باس ۴۲۹
    زیبا و جذاب
    تا عبد

    موافقم 10
    مخالفم 2
  11. حسن

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2386 ديدگاه)

    اینا لذت بخش نیست اینا حسرتن اینا شکستن
    چرا باید یک ملت از داشتن چنین جواهراتی محروم باشن ما فقط میتونستیم پوستر اینا را بخریم و ببینیم
    302 باس قرمز انقد پوسترش جذاب بود که با نگاه کردن بهش میخوابیدی واقعا تاریخ ما شرم اوره خودرو جزو الات جنگی حساب میشه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  12. Taha Ayoobi

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6375 ديدگاه)

    وای خدای من
    باس 429 عشق من، و همه باس ها

    موافقم 6
    مخالفم 3
  13. مهردادکمال

    ۸ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (2157 ديدگاه)

    رینگشو ببینین شرکت سازنده اش همونه که رینگ پیکان جوانان رو ساخته(اسمش یادم نیست)فقط خواستم بگم یه زمانی ماشینای این مملکت با استاندارد و کیفیت عالی ساخته میشدن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. BlackWing

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1520 ديدگاه)

    باس ۴۲۹ میبینم یاد قسمت اول جان ویک میوفتم دقیقا جایی که همه چیز شروع شد ! تو پمپ بنزین وقتی پسر مافیای روس از کیانو پرسید :
    ??? Wow BOSS FOUR TWENY NINE

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. موستانگ

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (27 ديدگاه)

    من عاشق موستانگ باس ۴۲۹ شدم با اون کاپوت زیباش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا