فورد

رکورد جدید موستانگ GTD در نوربرگ‌رینگ، سریع‌تر از پورشه 911 GT3

موستانگ GTD سال گذشته رکورد سریع‌ترین خودروی تولیدی آمریکایی در پیست نوربرگ‌رینگ را ثبت کرد اما این کافی نبود و فورد بار دیگر به جهنم سبز بازگشت و رکورد خود را پنج ثانیه بهبود بخشید.

سال ۲۰۲۴ برای فورد و موستانگ GTD لحظه‌ای تاریخی بود. این خودروی ۸۱۵ اسب بخاری که با هدف به چالش کشیدن ابرخودروهای اروپایی طراحی شده بود، با زمان ۶ دقیقه و ۵۷.۶۸ ثانیه در پیست ۲۰.۸ کیلومتری نوربرگ‌رینگ عنوان سریع‌ترین خودروی تولیدی آمریکایی را از آن خود کرد. فورد اما از این رکورد راضی نبود و درنتیجه، در بهار امسال دوباره به جهنم سبز بازگشت و با اعمال بهبودهای فنی متعدد، رکورد جدید ۶ دقیقه و ۵۲.۰۷ ثانیه را ثبت کرد که ۵.۶ ثانیه سریع‌تر از رکورد قبلی است.

با این رکورد، موستانگ GTD حالا از پورشه ۹۱۸ اسپایدر، نسل کنونی ۹۱۱ GT3، فراری ۲۹۶ GTB و لامبورگینی اونتادور SV سریع‌تر است. در حال حاضر، تنها پنج خودروی تولیدی، مثل مرسدس AMG One در این پیست از GTD سریع‌تر هستند. به گفتهٔ فورد، این ۵ ثانیه بهبود از طریق چندین ارتقا در خودرو به دست آمده است. کالیبراسیون جدید پیشرانه، بازطراحی شاسی با استحکام پیچشی بیشتر، بهبود سیستم ABS و کنترل کشش و اصلاح تنظیمات آیرودینامیکی ازجمله این تغییرات هستند.

هرچند چنین رکوردی برای یک موستانگ شگفت‌انگیز است ولی باید اشاره کرد که این یک موستانگ معمولی نیست. GTD اساساً یک خودروی کاملاً جدید با بدنه موستانگ است که از گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه در عقب استفاده می‌کند که از طریق یک میل‌گاردان فیبرکربنی به موتور متصل است. تعلیق نیمه‌فعال ساخت مالتی‌ماتیک خودرو نیز از کمک‌فنرهای سوپاپی و طراحی پوشراد بهره می‌برد. بااین‌حال، تصور اینکه یک موستانگ از پورشه ۹۱۸ قدرتمند سریع‌تر باشد، دیوانه کننده است. این نشان‌دهنده پیشرفت عظیم فناوری تعلیق و لاستیک در ۱۲ سال گذشته و تعهد بزرگ تیم مهندسی فورد است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. نه به تفادس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (242 ديدگاه)

    ای وای پدال!میدونی چی بزاری من توی این مقاله کامنت نمیزارم (سعی می کنم)

    موافقم 4
    مخالفم 8
  2. اسماعیل

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    پنج تا پورشه ۹۱۱ gt3 با تایم کمتر از ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه تو نوربرگرینگ رکورد زدن

    موافقم 28
    مخالفم 1
  3. yektachafi

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (41 ديدگاه)

    👏👏

    موافقم 3
    مخالفم 6
  4. Nismo

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1813 ديدگاه)

    به فاتح جدید نوربرگ رینگ سلام کنید🔥🔥
    تازه هنوز کوروت مونده

    موافقم 8
    مخالفم 28
  5. HELLO.BROTHERS

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (129 ديدگاه)

    درود بر مهندسین فورد.

    موافقم 10
    مخالفم 14
  6. Iman 007

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (133 ديدگاه)

    🔥🔥🔥🔥

    موافقم 4
    مخالفم 9
  7. amirboss

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1030 ديدگاه)

    این شد یا خبر تاپ.
    این یعنی ماستنگ پتانسیل لازم برای به صلیب کشیدن نامی های بازار رو داره و به گفته برخی دوستان که اعتقاد دارن هندلینگ آمریکایی ها افتضاحه،خلافش رو ثابت می‌کنه.

    موافقم 8
    مخالفم 20
  8. R@min

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2236 ديدگاه)

    بزرگترین غافلگیری چند سال اخیر شد ناامیدکننده ترین اتفاق چند سال اخیر.

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. Vette

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (542 ديدگاه)

      رامین حقیقتا فورد اولا که خیلی زود به نظرم این ماشین رو داد . باید صبر میکرد به نظرم
      و رو توسعش بیشتر وقت میزاشت
      مورد دوم اینکه وزن این ماشین احتمالا بالاس و تمام پتانسیل اون تعلیق پوشراد و دمپر dssv رو از بین برده
      ویدیو های ماشین رو ببینی
      عقبش خیلی بالا پایین میپره اصن پایدار نیست

      به نظرم خیلی هول شدن سر این ماشین
      و زود دادنش

      موافقم 2
      مخالفم 6
      1. R@min

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (2236 ديدگاه)

        نه عزیزم نه زود دادن نه هول شدن بلکه با هایپ و گنده گویی بزرگ چند صد میلیون دلار سود خالص زدن به جیب، قبلا هم نحوه پروسه ساختشو توضیح دادم. فورد به این هایپ نیاز داشت هم برای پروموت برند هم برنامه موتوراسپرت جدیدش.

        وزن هم باز قبلا گفتم ۱۹۵۰ کیلو هست که فاجعس، بیشتر از ۵۰۰ کیلو اختلاف با ۹۱۱ و ۴۰۰ کیلو با بلک سریز !! عملا فقط این پک آیرو سطح بالا و تعلیق شاهکار مالتی متیک کارو دراورد. تو پیست عامل اول و دوم شاسی و وزن هست.

        البته با همه انتقادها اینا چاره ای ندارن، بازار محصولات اسپرت تقریبا تموم شدس و امثال فورد، پورشه و بیمر تبلیغشونو رو ماشینی گذاشتن که فروش داره نه یه محصولی انقلابی و ساختارشکن.

        موافقم 6
        مخالفم 5
  9. Amir Machine

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    مرسدس AMG GT بلک سریز، موتور جلو، محرک عقب، قدرت 730 اسب، تایم نوربرگ‌رینگ 6:43 تاربخ رکورد 2020، قیمت 325 هزارتا
    فورد موستانگ GTD، موتور جلو، محرک عقب، قدرت 815 اسب، تایم نوربرگ‌رینگ 6:52 تاریخ رکورد 2025، قیمت 325 هزارتا

    9 ثانیه اختلاف با وجود 85 اسب قدرت بیشتر و 5 سال تکنولوژی جدیدتر؟!
    اصلاً جالب نیست متاسفانه

    موافقم 15
    مخالفم 4
    1. R@min

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (2236 ديدگاه)

      معیار مسیر کامل ۲۰.۸ کیلومتری هست امیرجان تایم بلک سریز ۶:۴۸ هست اون تایم برای مسیر کوتاه تره.

      تایم ماستنگ هم مسیر ۲۰.۸ کیلومتری هست.

      موافقم 1
      مخالفم 7
      1. Amir Machine

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (1347 ديدگاه)

        درسته اینو دقت نکرده بودم، ممنون
        ولی بازم 4 ثانیه اختلاف هست که خب دلیل اصلیش همونطور که گفتی وزن وحشتناک بالای موستانگه
        امیدوارم GM لااقل این بار دیگه ZR1 رو ببره نوربرگ‌رینگ رسمی رکورد بزنه تا عملکرد اونم ببینیم

        موافقم 4
        مخالفم 4
  10. BlackWing

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1466 ديدگاه)

    قابل قبوله به نظرم

    موافقم 2
    مخالفم 9
  11. JDM سابق

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (952 ديدگاه)

    خوبه ولی هنوز مونده
    پلتفرم هم‌چنان بر اساس همون S550 موستانگه
    فقط یخورده بزک کاری آلمینیوم و فیبرکربن کردن
    بعد از اینکه تو کارخونه فلت راک که بقیه موستانگ ها تولید میشن، پلتفرم می‌ره کانادا تا مولتی متیک تعلیق و با شاسی ستاپ کنه، انجین تغییر خاصی نکرده بوست افزایش پیدا کرده و ECU برنامه ریزی شده به خاطر تقسیم وزن بهتر گیربکس به سمت عقب رفته و مشابه TR9080 کوروت به واسطه ترنس اکسل قدرت و به چرخها انتقال میده متاسفانه هم از لحاظ قیمتی بچپونه هم از لحاظ هایپ همچنان نا امید کننده است
    دلیلش هم پلتفرم سنتی هست که استفاده شده

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
      سوابق: (1529 ديدگاه)

      رفیق راجع به وزنش یه توضیحی میدی لطفا؟
      که چرا علیرغم استفاده از فیبر کربن چندصد کیلو اضافه داشته؟!

      1. JDM سابق

        ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
        سوابق: (952 ديدگاه)

        استفاده از فیبرکربن اونقدری نبوده که تفاوت عظیمی ایجاد کنه
        گلگیر های عقب جلو، کاپوت و سقف و پنل های اطراف و اسپلیتر و دیفیوزر فیبرکربن هستن
        شاسی و پلتفرم سنتی و وزن بالایی داره که باعث افزایش وزن شده

  12. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (504 ديدگاه)

    واقعا کار پیچیده و بی نظیری کردن برو بکس فورد یه نگاه به موستانگ بندازید یه مایل کار بزرگ سنگین و ساخته شده برای عموم حالا رکورد جذاب تو رینگ زده که تعداد محدودی ماشین میتونن بزنن.تنها چیزی که باید رو موستانگ انجام میشد تا رکورد بشکنه کشیدن موتور به عقب بود.به هر حال لذت بخش بود اون موقع که رکورد زدن یه عده گفتن با این همه ارتقا فقط همین ولی الان دیدید که چقدر راحت به ۶.۵۲ کاهش داد بزودی بازم ارتقا میدن

    موافقم 2
    مخالفم 8
  13. akrh78

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    تبلیغ پورشه بود یا تحقیر ماستنگ؟
    اصلا جالب نیست

    موافقم 10
    مخالفم 2
  14. AMANTE

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1924 ديدگاه)

    احساس میکنم موستانگ داره جون میکنه تا بتونه توی جهنم سبز خودی نشون بده.
    مقایسه موستانگ GTD با GT3 911 مثل رقابت یک دونده سرعت حرفه ای با یک بدنساز حرفه ای هست که میخواد دونده سرعت حرفه ای بشه.
    البته اشتباه نکنید رقابت توی مسابقات داستان اش کلا فرق میکنه، چون استاندارد های خیلی متفاوتی با ماشین های جاده ای دارن.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. Diesel

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (233 ديدگاه)

    ماشینی که به گفته مهندس ارشد خودشون قرار بود GT2RS و AMG بلک سریز رو به چالش بکشه، به زدن رکورد 911 GT3 بسنده کرد… این همه زحمتو باید رو شاسی فورد GT پیاده میکردند. اون وقت دیدن داشت.

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا