موستانگ GTD سال گذشته رکورد سریعترین خودروی تولیدی آمریکایی در پیست نوربرگرینگ را ثبت کرد اما این کافی نبود و فورد بار دیگر به جهنم سبز بازگشت و رکورد خود را پنج ثانیه بهبود بخشید.
سال ۲۰۲۴ برای فورد و موستانگ GTD لحظهای تاریخی بود. این خودروی ۸۱۵ اسب بخاری که با هدف به چالش کشیدن ابرخودروهای اروپایی طراحی شده بود، با زمان ۶ دقیقه و ۵۷.۶۸ ثانیه در پیست ۲۰.۸ کیلومتری نوربرگرینگ عنوان سریعترین خودروی تولیدی آمریکایی را از آن خود کرد. فورد اما از این رکورد راضی نبود و درنتیجه، در بهار امسال دوباره به جهنم سبز بازگشت و با اعمال بهبودهای فنی متعدد، رکورد جدید ۶ دقیقه و ۵۲.۰۷ ثانیه را ثبت کرد که ۵.۶ ثانیه سریعتر از رکورد قبلی است.
با این رکورد، موستانگ GTD حالا از پورشه ۹۱۸ اسپایدر، نسل کنونی ۹۱۱ GT3، فراری ۲۹۶ GTB و لامبورگینی اونتادور SV سریعتر است. در حال حاضر، تنها پنج خودروی تولیدی، مثل مرسدس AMG One در این پیست از GTD سریعتر هستند. به گفتهٔ فورد، این ۵ ثانیه بهبود از طریق چندین ارتقا در خودرو به دست آمده است. کالیبراسیون جدید پیشرانه، بازطراحی شاسی با استحکام پیچشی بیشتر، بهبود سیستم ABS و کنترل کشش و اصلاح تنظیمات آیرودینامیکی ازجمله این تغییرات هستند.
هرچند چنین رکوردی برای یک موستانگ شگفتانگیز است ولی باید اشاره کرد که این یک موستانگ معمولی نیست. GTD اساساً یک خودروی کاملاً جدید با بدنه موستانگ است که از گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه در عقب استفاده میکند که از طریق یک میلگاردان فیبرکربنی به موتور متصل است. تعلیق نیمهفعال ساخت مالتیماتیک خودرو نیز از کمکفنرهای سوپاپی و طراحی پوشراد بهره میبرد. بااینحال، تصور اینکه یک موستانگ از پورشه ۹۱۸ قدرتمند سریعتر باشد، دیوانه کننده است. این نشاندهنده پیشرفت عظیم فناوری تعلیق و لاستیک در ۱۲ سال گذشته و تعهد بزرگ تیم مهندسی فورد است.
نه به تفادس
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ای وای پدال!میدونی چی بزاری من توی این مقاله کامنت نمیزارم (سعی می کنم)
اسماعیل
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴پنج تا پورشه ۹۱۱ gt3 با تایم کمتر از ۶ دقیقه و ۵۲ ثانیه تو نوربرگرینگ رکورد زدن
yektachafi
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴👏👏
Nismo
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴به فاتح جدید نوربرگ رینگ سلام کنید🔥🔥
تازه هنوز کوروت مونده
HELLO.BROTHERS
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴درود بر مهندسین فورد.
Iman 007
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴🔥🔥🔥🔥
amirboss
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴این شد یا خبر تاپ.
این یعنی ماستنگ پتانسیل لازم برای به صلیب کشیدن نامی های بازار رو داره و به گفته برخی دوستان که اعتقاد دارن هندلینگ آمریکایی ها افتضاحه،خلافش رو ثابت میکنه.
R@min
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴بزرگترین غافلگیری چند سال اخیر شد ناامیدکننده ترین اتفاق چند سال اخیر.
Vette
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴رامین حقیقتا فورد اولا که خیلی زود به نظرم این ماشین رو داد . باید صبر میکرد به نظرم
و رو توسعش بیشتر وقت میزاشت
مورد دوم اینکه وزن این ماشین احتمالا بالاس و تمام پتانسیل اون تعلیق پوشراد و دمپر dssv رو از بین برده
ویدیو های ماشین رو ببینی
عقبش خیلی بالا پایین میپره اصن پایدار نیست
به نظرم خیلی هول شدن سر این ماشین
و زود دادنش
R@min
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴نه عزیزم نه زود دادن نه هول شدن بلکه با هایپ و گنده گویی بزرگ چند صد میلیون دلار سود خالص زدن به جیب، قبلا هم نحوه پروسه ساختشو توضیح دادم. فورد به این هایپ نیاز داشت هم برای پروموت برند هم برنامه موتوراسپرت جدیدش.
وزن هم باز قبلا گفتم ۱۹۵۰ کیلو هست که فاجعس، بیشتر از ۵۰۰ کیلو اختلاف با ۹۱۱ و ۴۰۰ کیلو با بلک سریز !! عملا فقط این پک آیرو سطح بالا و تعلیق شاهکار مالتی متیک کارو دراورد. تو پیست عامل اول و دوم شاسی و وزن هست.
البته با همه انتقادها اینا چاره ای ندارن، بازار محصولات اسپرت تقریبا تموم شدس و امثال فورد، پورشه و بیمر تبلیغشونو رو ماشینی گذاشتن که فروش داره نه یه محصولی انقلابی و ساختارشکن.
Amir Machine
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴مرسدس AMG GT بلک سریز، موتور جلو، محرک عقب، قدرت 730 اسب، تایم نوربرگرینگ 6:43 تاربخ رکورد 2020، قیمت 325 هزارتا
فورد موستانگ GTD، موتور جلو، محرک عقب، قدرت 815 اسب، تایم نوربرگرینگ 6:52 تاریخ رکورد 2025، قیمت 325 هزارتا
9 ثانیه اختلاف با وجود 85 اسب قدرت بیشتر و 5 سال تکنولوژی جدیدتر؟!
اصلاً جالب نیست متاسفانه
R@min
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴معیار مسیر کامل ۲۰.۸ کیلومتری هست امیرجان تایم بلک سریز ۶:۴۸ هست اون تایم برای مسیر کوتاه تره.
تایم ماستنگ هم مسیر ۲۰.۸ کیلومتری هست.
Amir Machine
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴درسته اینو دقت نکرده بودم، ممنون
ولی بازم 4 ثانیه اختلاف هست که خب دلیل اصلیش همونطور که گفتی وزن وحشتناک بالای موستانگه
امیدوارم GM لااقل این بار دیگه ZR1 رو ببره نوربرگرینگ رسمی رکورد بزنه تا عملکرد اونم ببینیم
BlackWing
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴قابل قبوله به نظرم
JDM سابق
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴خوبه ولی هنوز مونده
پلتفرم همچنان بر اساس همون S550 موستانگه
فقط یخورده بزک کاری آلمینیوم و فیبرکربن کردن
بعد از اینکه تو کارخونه فلت راک که بقیه موستانگ ها تولید میشن، پلتفرم میره کانادا تا مولتی متیک تعلیق و با شاسی ستاپ کنه، انجین تغییر خاصی نکرده بوست افزایش پیدا کرده و ECU برنامه ریزی شده به خاطر تقسیم وزن بهتر گیربکس به سمت عقب رفته و مشابه TR9080 کوروت به واسطه ترنس اکسل قدرت و به چرخها انتقال میده متاسفانه هم از لحاظ قیمتی بچپونه هم از لحاظ هایپ همچنان نا امید کننده است
دلیلش هم پلتفرم سنتی هست که استفاده شده
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴رفیق راجع به وزنش یه توضیحی میدی لطفا؟
که چرا علیرغم استفاده از فیبر کربن چندصد کیلو اضافه داشته؟!
JDM سابق
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴استفاده از فیبرکربن اونقدری نبوده که تفاوت عظیمی ایجاد کنه
گلگیر های عقب جلو، کاپوت و سقف و پنل های اطراف و اسپلیتر و دیفیوزر فیبرکربن هستن
شاسی و پلتفرم سنتی و وزن بالایی داره که باعث افزایش وزن شده
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴واقعا کار پیچیده و بی نظیری کردن برو بکس فورد یه نگاه به موستانگ بندازید یه مایل کار بزرگ سنگین و ساخته شده برای عموم حالا رکورد جذاب تو رینگ زده که تعداد محدودی ماشین میتونن بزنن.تنها چیزی که باید رو موستانگ انجام میشد تا رکورد بشکنه کشیدن موتور به عقب بود.به هر حال لذت بخش بود اون موقع که رکورد زدن یه عده گفتن با این همه ارتقا فقط همین ولی الان دیدید که چقدر راحت به ۶.۵۲ کاهش داد بزودی بازم ارتقا میدن
akrh78
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تبلیغ پورشه بود یا تحقیر ماستنگ؟
اصلا جالب نیست
AMANTE
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴احساس میکنم موستانگ داره جون میکنه تا بتونه توی جهنم سبز خودی نشون بده.
مقایسه موستانگ GTD با GT3 911 مثل رقابت یک دونده سرعت حرفه ای با یک بدنساز حرفه ای هست که میخواد دونده سرعت حرفه ای بشه.
البته اشتباه نکنید رقابت توی مسابقات داستان اش کلا فرق میکنه، چون استاندارد های خیلی متفاوتی با ماشین های جاده ای دارن.
Diesel
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ماشینی که به گفته مهندس ارشد خودشون قرار بود GT2RS و AMG بلک سریز رو به چالش بکشه، به زدن رکورد 911 GT3 بسنده کرد… این همه زحمتو باید رو شاسی فورد GT پیاده میکردند. اون وقت دیدن داشت.