نبرد اسطورهها در پیست؛ فورد موستانگ GTD یا پورشه 911 GT3 RS؟
فورد با رونمایی از موستانگ GTD در هفتهٔ اتومبیل مونتری 2023، همه را شگفتزده کرد زیرا این خودرو با قیمت 300 هزار دلاری و قدرت 800 اسب بخاری، گرانترین و قویترین موستانگ کارخانهای تاریخ محسوب میشود. در GTD اما همهچیز در قیمت و قدرت خلاصه نمیشود و این ماشین با تغییرات بنیادین، ادعاهای بزرگی کرده که هیچگاه انتظار آن را از یک موستانگ نداشتیم. به گفتهٔ فورد، این موستانگ قصد دارد در پیست نوربرگرینگ به رکورد مرسدس AMG GT بلک سریز و پورشه 911 GT3 RS حمله کند. این که موستانگ GTD در این کار موفق خواهد شد یا نه را زمان نشان خواهد داد اما حالا قصد داریم روی کاغذ این کوپهٔ جنجالی فورد را با رقیب اصلی خود، 911 GT3 RS مقایسه کنیم.
موستانگ یا 911؟
این دو خودرو قطعاً هیچگاه رقیب مستقیم یکدیگر نبودهاند و وظیفهٔ رقابت با در 911 در بین آمریکاییها همیشه بر عهدهٔ کوروت بوده است اما موستانگ با GTD هم قصد دارد خود را از زیر سایهٔ رقیب سنتی آمریکایی خود خارج کند و هم برای اروپاییها خطونشان بکشد. البته هنوز اطلاعات کاملی در مورد موستانگ GTD منتشر نشده و فعلاً باید بر اساس احتمالات و گفتهها قضاوت کنیم.
قدرت و وزن
موستانگ GTD و 911 GT3 RS از لحاظ قدرت اختلاف فاحشی باهم دارند زیرا پیشرانهٔ آنها کاملاً باهم متفاوت است. موستانگ از همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ پردتور شلبی GT500 قبلی استفاده میکند که حالا به گفتهٔ فورد، بیش از 800 اسب بخار قدرت خواهد داشت درحالیکه GT3 RS مثل همیشه به موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی وفادار مانده است. البته این موتور در اینجا بیشترین قدرت خود یعنی 525 اسب بخار تولید میکند ولی همچنان بسیار ضعیفتر از موستانگ است. بااینحال، پورشه با 9 هزار rpm، ردلاین بسیار بیشتری از 7,500 rpm موتور موستانگ دارد.
تغییر بزرگ GTD نسبت به دیگر موستانگها، انتقال گیربکس به عقب برای بهبود توزیع وزن است. چنین ترکیبی در بسیاری از سوپراسپرتهای موتور جلو مثل نسل قبلی مرسدس AMG GT و کوروت C7 استفاده میشد. به گفتهٔ فورد، با این کار توزیع وزن GTD به حدود 50-50 رسیده که برای یک خودروی موتور جلو بسیار ایدهآل است. برای مقایسه، توزیع وزن مرسدس AMG GT بلک سریز 48 (جلو) به 52 (عقب) بود. توزیع وزن GT3 RS اما 40 (جلو) به 60 (عقب) است که هرچند شاید ایدهآل به نظر نرسد اما پورشه سالها است که با همین شیوهٔ توزیع وزن نتیجههای درخشانی میگیرد. لارم به ذکر است که موستانگ و پورشه هردو از گیربکسهای هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده میکنند.
فورد هنوز وزن GTD را اعلام نکرده زیرا توسعهٔ این خودرو همچنان ادامه دارد اما به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، قطعاً شاهد کاهش وزن چشمگیری نسبت به موستانگ GT خواهیم بود که حدود 1700 کیلوگرم وزن دارد. در GTD، کاپوت، سقف، گلگیرها، رکابها، در صندوق، میلگاردان و دیفیوزر همگی از فیبر کربن ساخته شدهاند که میتواند وزن خودرو را به حدود 1600 کیلوگرم برساند. بااینحال، GTD همچنان سنگینتر از GT3 RS خواهد بود زیرا این سوپرکار پورشه تنها 1450 کیلوگرم وزن دارد.
میعادگاهی بنام نوربرگرینگ
فورد رسماً اعلام کرده که قصد دارد با موستانگ GTD پورشه و مرسدس را در نوربرگرینگ به چالش بکشد و هدف ثبت رکوردی زیر 7 دقیقه است. در حال حاضر، AMG GT بلک سریز با زمان 6 دقیقه و 48 ثانیه، سریعترین خودروی موتور جلو در جهنم سبز محسوب میشود و 911 GT3 RS با زمان 6 دقیقه و 49.3 ثانیه، کمی بیش از یک ثانیه با آن فاصله دارد؛ بنابراین، موستانگ GTD اگر بخواهد به وعدهٔ خود عمل کند، باید رکوردی زیر 6 دقیقه و 50 ثانیه به ثبت برساند.
در اینجا بد نیست بین لپ تایمهای موستانگ شلبی GT500 و 911 GT3 RS در پیستهایی که هردو رکورد زدهاند مقایسهای داشته باشیم. در پیست هوکنهایم، شلبی زمان یک دقیقه و 54.6 ثانیه را ثبت کرده که اختلاف زیادی با تایم یک دقیقه و 44.4 ثانیهای پورشه دارد. در پیست ویلو اسپرینگ هم شرایط کوپهٔ آمریکایی خیلی بهتر نیست و با تایم یک دقیقه و 28.1 ثانیه، در پس رقیب آلمانی با یک دقیقه و 24.3 ثانیه قرار میگیرد. بااینحال، موستانگ GTD خودروی بسیار متفاوتی با GT500 است. این مدل مستقیماً از موستانگ مسابقهای GT3 گرفته شده و قدرت بیشتر، وزن کمتر و توزیع وزن بهتری نسبت به شلبی دارد؛ بنابراین، به چالش کشیدن GT3 RS در جهنم سبز محتمل خواهد بود.
قیمت
این برای اولین بار در تاریخ است که یک موستانگ از رقیب پورشهٔ خود گرانتر است! به گفتهٔ فورد، قیمت پایهٔ GTD حدود 300 هزار دلار خواهد بود درحالیکه قیمت 911 GT3 RS از 242 هزار دلار آغاز میشود؛ بنابراین، موستانگ اختلاف قیمت چشمگیری با پورشه دارد هرچند که همچنان از AMG GT بلک سریز 326 هزار دلاری ارزانتر است. همچنین باید توجه داشت که موستانگ GTD خودرویی تولید محدود است و به شیوهٔ فورد GT تولید میشود. این یعنی بدنه در کارخانه فلت راک فورد و موتور در کارخانهٔ دیربورن ساخته میشود اما مونتاژ نهایی توسط مالتیمتیک در کانادا انجام میگیرد.
مقایسه مشخصات فنی
فورد موستانگ GTD | پورشه 911 GT3 RS | مرسدس AMG GT بلک سریز | |
پیشرانه | 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.0 لیتری H6 | 4.0 لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | 800 اسب بخار | 525 اسب بخار | 730 اسب بخار |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | ؟ | 1450 کیلوگرم | 1640 کیلوگرم |
توزیع وزن | 50 به 50 جلو/عقب | 40-60 جلو/عقب | 48 به 52 جلو/عقب |
تایم نوربرگرینگ | زیر 7 دقیقه | 6:49.3 | 6:48.0 |
قیمت | 300 هزار دلار | 242 هزار دلار | 326 هزار دلار |
[poll id="158"]