فورد

فورد طرح پیشرانهٔ هیدروژنی نوآورانه خود را به ثبت تجاری رساند

رقابت برای الکتریکی‌سازی باعث شده بسیاری از خودروسازان برای تولید خودروهای برقی عجله کرده و گزینه‌های پاک دیگری مثل هیدروژن را فراموش کنند. بااین‌حال، همهٔ این خودروسازان دچار این فراموشی نشده و هیدروژن درست مثل مسابقهٔ خرگوش و لاک‌پشت به‌آرامی در حال پیشرفت است. طبق اسنادی که برای اولین بار توسط ماسل کارز اند تراکس منتشر شده، فورد طرح تجاری یک پیشرانهٔ درون‌سوز هیدروژنی توربوشارژ تزریق مستقیم را به ثبت رسانده است که می‌تواند مشکل انفجار زودهنگام (این مشکل با ناک زدن متفاوت است) هنگام استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت را کاهش دهد.

البته طرح تجاری فورد شامل یک پیشرانهٔ تکمیل شده نیست بلکه نشان می‌دهد که چگونه باید هوا و سوخت را در زمان مناسب برای رسیدن راندمان بهینه ترکیب کرد. به بیان ساده، ازآنجایی‌که هیدروژن میل به منفجر شدن دارد، کنترل زمان احتراق در سیلندرها بسیار مهم است. اگر به پیشرانه مخلوط مناسبی از سوخت و هوا وارد نشود، باعث انفجار زودهنگام سوخت خواهد شد که ناک زدن، کاهش قدرت و آسیب موتور را به دنبال خواهد داشت. در طرح فورد، هوا و سوخت به‌طور مجزا کنترل می‌شوند که این کار برای سوخت با استفاده از تزریق مستقیم و برای هوا با استفاده از گردش گازهای خروجی اگزوز یا همان EGR انجام می‌گیرد. همچنین زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها نیز به کنترل زمان مناسب برای ورود هوا و سوخت به سیلندرها کمک می‌کند.

این سیستم می‌تواند هنگامی‌که برای کاهش دمای احتراق به گشتاور بیشتری نیاز است، جریان EGR را افزایش دهد و از این طریق موجب کاهش انفجارهای زودهنگام شود. هنگامی‌که به گشتاور کمتری نیاز باشد نیز جریان EGR و مقدار سوخت کاهش پیدا می‌کند. هرچند طرح تجاری فورد فقط یک سیلندر را نشان می‌دهد اما استفاده از این تکنولوژی برای چندین سیلندر دور از انتظار نخواهد بود. اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توانیم یک پیشرانهٔ V8 هیدروژنی از فورد ببینیم که عمر خودروی اسپرتی مثل موستانگ را افزایش خواهد داد. هرچند الکتریکی‌سازی پایانی برای بسیاری از خودروهای اسپرت خواهد بود اما اگر خودروسازانی مثل تویوتا و فورد بتوانند پیشرانه‌های درون‌سوز هیدروژنی را به تولید انبوه برسانند، علاقه‌مندان خواهند توانست بدون نیاز به سوخت‌های فسیلی، همچنان از صدا و قدرت موتورهای درون‌سوز سنتی بهره‌مند شوند.

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. آرش آمریکایی

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (591 ديدگاه)

    در حالی که الان معادن لیتیوم افغانستان دست چینه و اروپا هم حمایتش میکنه کشورهایی مثل آمریکا و ژاپن از الکتریکی شدن خودروها ضرر میکنن
    چین و اروپا توی صنعت الکتریکی شدن جلو میزنه از آمریکا پس به نفع آمریکا و ژاپنه که به سمت هیدروژن برن
    برای ما طرفدارای خودرو هم خبر خوبیه

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۲
    1. AMIR / ARMI

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1290 ديدگاه)

      بیشترین سرمایه گذاری برای تولید باتری در آمریکا هستش اخیراً هم استلانتیس و الجی توافق به سرمایه گذاری ۴.۱ میلیارد دلاری برای تولید باتری در آمریکا کردن
      با توجه به روندی که در پیش گرفتن تقریبا هر کمپانی خودرو سازی باتری های مورد نیازش رو خودش تولید خواهد کرد البته با شراکت دیگر کمپانی ها
      معادن تولید لیتیوم و نیکل و امثالش در دست شرکت های خصوصی هستش و اینجوری نیست که دولت ها تصمیم گیرنده نهایی باشن
      کمپانی هایی برنده میشن که زودتر قرار داد همکاری هاشون بسته باشن
      مثلاً تسلا خودش تو آمریکایی جنوبی تا خود معدن کاری برای استخراج دخالت می‌کنه تا روند تامین رو تسهیل بکنه

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲
    2. کیان

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      من هم زمانی فکر میکردم ک امریکا دیگه نقش سازندش و تصمیم گیرندش از بین رفته، ولی فقط کافیه ببینیم و نگاه کنیم ک عمو پوتین پقدر راحت در باتلاق اکراین افتاده، الان هم بیش از یک ماه گذشته و … ، کی پوتین و هل داد تو این باتلاق !!!؟؟؟

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۳
      1. Navid_A.J

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (3449 ديدگاه)

        امریکا از اون حالت امپراطوری و آقای دنیا بودن، خارج شده. داره تبدیل میشه به یه کشوری مثل آلمان، انگلیس، فرانسه یا هر جایی که میخوای فکر کن. الان هدف اول هون گلوبالیزیشنه. بعد تجزیه غیرفیزیکی مرزها. حالا هی فکر کن ترامپ و بایدن و هر کی دیگه، نقش مهمی دارن. فعلا هم تورم اینجا شروع شده. تابستون قشنگ معلوم میشه اوضاع اقتصادی که درست کردن چیه. حداقل ۴ سال هم زمان میبره از این فضاحتی که درست کردن، نجات پیداکنیم.

        موافقم ۱
        مخالفم ۰
  2. Jdm باز

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    این به درد موستانگ میخوره
    ابدون الودگی هست و
    لذت پیشرانه درونسوز رو داره
    امیدوارم تو موستانگ استفاده بشه و فعلا تمام الکتریکی نشه

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۰
  3. میثم

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3531 ديدگاه)

    آفرین به دو کمپانی فورد و تویوتا

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۲
  4. Clean energy (صیانت!)

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1297 ديدگاه)

    فورد از نظر من نماد آمریکاست

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۳
    1. Voting max

      ۹ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (60 ديدگاه)

      دقیقا نظر من👏👏👏

      موافقم ۲
      مخالفم ۱
      1. Clean energy (صیانت!)

        ۹ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (1297 ديدگاه)

        مثل بعضی شرکتای فسیل نیست که بره بعد چندین سال هنوز از یه موتور پر مصرف هزار لیتری استفاده کنه😏
        دلیل اصلی اینکه من فوردم دوست دارم اینه که از تکنولوژی و مهندسی به دور نیست… مثل خیلی از برندای دیگه…

        موافقم ۶
        مخالفم ۶
        1. Aboalfazl demon

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (519 ديدگاه)

          بعضی شرکتا از موتور فسیل استفاده میکنن
          چون اندازه فورد پول ندارن
          چون پولشون توسط رو فیات آلفا مازراتی خورده میشه

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        2. Clean energy (صیانت!)

          ۱۰ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1297 ديدگاه)

          بین آمریکاییا پر مهندسی ترین برند همین فورده
          دلیل اینکه منم عاشقشم همینه…

          موافقم ۰
          مخالفم ۱
  5. زیزیگولو

    ۹ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3193 ديدگاه)

    مطالعه‌ی تاریخچه‌ی موستانگ همیشه جذابو تعجب برانگیز هستش، یه آمریکایی و یاغی تمام عیار که تا به امروز میلیونها دستگاه و چندین نسل از اون تولیدو رونمایی شده و تاثیر عمیقی رو فرهنگ ماشینای عضلانی آمریکایی و و همینطور جهان گذاشته ……. اعتبار جهانی موستانگ حتی از رقیبای بزرگش هم بیشتر هستش

    موافقم ۶
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا