پوما ST پاورشیفت، اولین محصول اسپرت هیبریدی فورد
پوما ST در ابتدا در سال 2020 بهعنوان نسخهٔ پرچمدار و پرفورمنس کراساوور سابکامپکت فورد با یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری سه سیلندر توربو معرفی شد که 200 اسب بخار قدرت داشت و به گیربکس شش سرعتهٔ دستی متصل بود. حال اما فورد یک نسخهٔ هیبرید ساده (Mild-Hybrid) از پوما ST معرفی کرده که به قویترین پیشرانهٔ 1 لیتری سه سیلندر این شرکت مجهز است.
نسخهٔ جدید با نام پوما ST پاورشیفت، علاوه بر تجهیز به موتور کوچکتر 1 لیتری توربو بجای نمونهٔ 1.5 لیتری قبلی، صرفاً با یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشود درحالیکه تا به امروز پوما ST فقط با گیربکس دستی عرضه میشد. این خودرو همچنین از سیستم هیبرید ساده با استارت ژنراتور یکپارچهٔ تسمهای و باطری 48 ولتی هم بهره میبرد. پوما ST پاورشیفت 170 اسب بخار قدرت دارد که به چرخهای جلو منتقل میشود.
البته موتور 1 لیتری توربوشارژ هیبریدی از زمان معرفی پوما در سال 2019 برای نسخهٔ معمولی این خودرو در دو نسخهٔ 125 اسب بخاری و 155 اسب بخاری ارائه میشد اما حالا نسخهٔ قویتر آن در سینهٔ پوما ST قرار گرفته است. حالا، پوما ST پاورشیفت ظرف 7.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که کمی از نسخهٔ 1.5 لیتری با زمان 6.7 ثانیه کندتر است.
نسخهٔ هیبریدی در هر صد کیلومتر 7.6 لیتر بنزین مصرف و در هر کیلومتر 144 گرم دیاکسید کربن تولید میکنند درحالیکه این اعداد در نسخهٔ 1.5 لیتری به ترتیب 8.1 لیتر و 150 گرم هستند. پوما ST پاورشیفت مثل نسخهٔ قبلی از سیستم اگزوز فعال، دیسکهای ترمز جلوی 325 میلیمتری و همان حالات مختلف رانندگی بهره میبرد و خبری از حالت تمام الکتریکی نیست. خودرو با رینگهای 19 اینچ تولید میشود و تجهیزات استاندارد آن شامل صندلیهای چرمی، شارژر بیسیم گوشی، سنسورهای پارک جلو و عقب و اپل کارپلی و اندروید اتو میشوند.
فورد اما برای پوما ST پاورشیفت یک رنگ آبی لاجوردی جدید را ارائه کرده است که با سقف، قاب پنجرهها، قاب آینههای جانبی و اسپویلر عقب مشکی تضاد جذابی دارد. با وجود اضافه شدن سیستم هیبرید به این کراساور کوچک، ظرفیت صندوق بار آن کاهشی نداشته و مثل قبل 456 لیتر است. نسخهٔ 1 لیتری هیبریدی جدید پوما ST با قیمت 40,890 یورو در اروپا عرضه میشود که کمی از نسخهٔ 1.5 لیتری با قیمت 42,260 یورو ارزانتر است.