درگ جالب پیکاپها، فورد رنجر رپتور، هایلوکس GR اسپرت و فولکسواگن آماروک
این روزها پیکاپها بیشتر از همیشه محبوب شدهاند و گزینههای زیادی را در اختیار خریداران قرار میدهند. یکی از برجستهترین مدلها در کلاس پیکاپهای میان سایز فورد رنجر است که نسل جدید آن بهطور مشترک با فولکسواگن آماروک توسعه پیدا کرده است. حال این پیکاپها در نسخههای رپتور و پانامریکانا برای برگزاری مسابقات درگ در برابر تویوتا هایلوکس GR اسپرت قرار گرفتهاند.
آماروک پانامریکانا به یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربودیزل با 240 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور مجهز است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک انتقال میدهد. هایلوکس GR اسپرت اما با پیشرانهٔ 2.8 لیتری چهار سیلندر توربودیزل ضعیفترین عضو این جمع محسوب میشود زیرا تنها 204 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور دارد و از گیربکس قدیمی شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند. بااینحال، هایلوکس با 2125 کیلوگرم، کمترین وزن را دارد درحالیکه این رقم برای آماروک 2296 کیلوگرم است.
از سوی دیگر، رنجر رپتور با وزن 2454 کیلوگرم از همه سنگینتر است اما بیشترین قدرت این جمع را هم دارد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 اکوبوست توئین توربو قرار گرفته است که 292 اسب بخار قدرت و 491 نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ تحویل میدهد. رنجر به لطف قدرت بیشتر توانست در همهٔ مسابقات ازجمله دو مسابقهٔ رولینگ پیروز شود. آماروک هم بهجز درگ اول که با مشکل مواجه شد، در بقیهٔ مسابقات دوم شد و هایلوکس جایگاهی بهتر از آخر کسب نکرد.
اما رنجر در حالی در این رقابت پیروز شد که نسخهٔ اروپایی آن از نسخهٔ آمریکایی ضعیفتر است. در ایالاتمتحده این پیکاپ با همان پیشرانهٔ 3 لیتری V6 اکوبوست عرضه میشود اما 405 اسب بخار قدرت و 583 نیوتن متر گشتاور دارد. همانطور که در ابتدا گفته شد، رنجر با آماروک پلتفرم مشترکی دارد اما فورد و فولکسواگن برای تمایز پیکاپهای خود از هم تلاش زیادی کردهاند. سال گذشته همزمان با معرفی نسل جدید آماروک، فولکسواگن نسخهٔ آفرودی پانامریکانا را هم ارائه کرد که البته رقیب رنجر رپتور نیست و تنها نسخهٔ آماروک بهحساب میآید که بهصورت استاندارد با قفل دیفرانسیل عقب عرضه میشود.
پیشینهٔ نسل کنونی هایلوکس به سال 2015 بازمیگردد اما درست پیش از معرفی رنجر رپتور اروپایی در فوریهٔ 2022، تویوتا اقدام به معرفی هایلوکس GR اسپرت کرد. البته این نسخه در مقایسه با فورد قدرتمند که اینجا بهراحتی پیروز شد پیشرانهٔ بسیار ضعیفی دارد.
مقایسه مشخصات فنی
| فورد رنجر رپتور | فولکسواگن آماروک | تویوتا GR هایلوکس |
پیشرانه | 3.0 لیتری V6 توئین توربو | 3.0 لیتری V6 توربودیزل | 2.8 لیتری I4 توربودیزل |
قدرت | 292 اسب بخار | 240 اسب بخار | 204 اسب بخار |
گشتاور | 491 نیوتن متر | 600 نیوتن متر | 500 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 2454 کیلوگرم | 2296 کیلوگرم | 2125 کیلوگرم |
قیمت | 59,630 پوند | 56,631 پوند | 48,634 پوند |