نگاهی به عملکرد مالی فورد در سهماهه دوم 2021
16 ماه گذشته برای اکثر خودروسازان روزگار سختی بوده است. نه تنها همهگیری کرونا باعث اختلالات گسترده در فرایندهای تولید بسیاری از برندها شده بلکه کمبود ادامهدار چیپ ها نیز بر دامنه مشکلات افزوده است. این مشکلات باعث شده قیمت خودرو در بازار آمریکا به شدت بالا برود و لیست انتظار برای محصولات جدید طولانیتر از همیشه باشد.
فورد به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان با تمامی مشکلات بالا دستوپنجه نرم کرده اما در سهماهه دوم سال 2021 عملکرد خوبی را بر جای گذاشته است. در واقع همهچیز برای این خودروساز بسیار خوب بوده و فورد گفته درآمد 1.1 میلیارد دلاری در این بازه زمانی پیش از کسر مالیات و سایر هزینهها داشته است.
فورد در ماه آوریل انتظار داشت تا 50 درصد ضرر را در سهماهه دوم امسال تجربه کند که دلیل آن کمبود نیمهرساناها بود. این بحران روی جریان سرمایه کوتاهمدت تأثیر منفی گذاشته و آمار مالی فورد نشان میداد ضرر 5.1 میلیارد دلاری در این مدت باید ثبت شود اما از آنجایی که شرکت ژاپنی Renesas به عنوان یکی از کلیدیترین شرکتهای تولید کننده چیپ، تولید خود را افزایش داده بنابراین این مشکلات حل شده و تأثیر منفی جریان سرمایه خیلی دیده نشده است.
علیرغم برخی مشکلات و توقف در تولید، فورد توانسته به سوددهی بازگردد و درعینحال بهترینها یعنی تولید خودروهای محبوب را ادامه دهد. موستانگ مک ای تنها هفت ماه پیش عرضه شده ولی به دومین خودروی الکتریکی محبوب در آمریکا تبدیل شده است. فورد F-150 لایتنینگ نیز به عنوان نسخه الکتریکی یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ آمریکا طرفداران زیادی پیدا کرده است. در حقیقت بیش از 120 هزار نفر علاقه خود برای خرید این خودرو را ابراز کرده است.
موضوع مهم اینکه در سهماهه سوم امسال این ابزار علاقهها به خرید واقعی تبدیل خواهد شد و فورد فرصت بهتری برای درآمد بیشتر خواهد داشت. نسل جدید برانکو نیز همین جریان را تکرار میکند و محبوبیت بالایی دارد.
برند لینکلن در چین همچنان عملکرد رو به رشدی داشته و هماکنون رتبه یک مطالعه شاخص رضایت فروش جی دی پاور در سال 2021 میباشد. برنامههای الکتریکی فورد در بازار چین نیز به خوبی جواب داده است.
نه تنها محصولات عالی فورد باعث ثبت چنین عملکرد مالی بسیار خوب شدهاند بلکه استراتژی تجارت فورد نیز نقش مهمی در این میان داشته است. پروژههایی همچون نرمافزار هوشمند بیضی آبی و فورد Pro راه را برای حضور فورد در بخش زیرساختها و لجستیک فراهم کردهاند.
یکی از مدیران ارشد فورد گفته است:
ما در مسیر جدیدی هستیم و برنامه فورد پلاس، انعطاف مالی و استراتژیهای دیگر باعث شدهاند ما قویتر از همیشه باشیم. ما در حال توسعه خودروهای ارتباطی باکیفیت و سرویسهایی هستیم که برای مشتریان و سوددهی فورد عالی میباشند.