فورد

سوپر ون 1400 اسب بخاری در باتورست رکوردشکنی می‌کند

این سوپر ون برقی فورد پیست استرالیایی مونت‌پانوراما را سریع‌تر یک مرسدس AMG GT3 طی می‌کند.فورد سوپر ون ۴.۲ EV تاکنون رکورد گوناگونی را ثبت کرده که نه‌تنها در دنیای ون‌ها بی‌رقیب است بلکه به قلمرو سوپراسپرت‌های GT3 هم وارد شده. در اقدامی تازه، شرکت فورد ون تک‌تولیدی خود را به استرالیا برده تا در این پیست هم رکوردهای دیگری را به نام خود ثبت کند. راننده فورد موفق شد تا در مسیر ۶.۲ کیلومتری پیست مونت‌پانوراما در باتورست، لقب سریع‌ترین خودرو با طاق چرخ بسته، سریع‌ترین خودروی برقی و سریع‌ترین خودروی تجاری را از آن خود کند.

دور رکوردشکنی سوپر ون ۴.۲ تنها ۱ دقیقه و ۵۶.۳۲۴۷ ثانیه به درازا کشیده شده که چند صدم ثانیه سریع‌تر از خودروی مسابقه‌ای مرسدس AMG GT3 در مسابقه اخیر باتورست ۵۰۰ محسوب می‌شود. مسابقه‌دهنده آلمانی موفق شده بود زمان ۱ دقیقه و ۵۶.۶۰۵ ثانیه را به ثبت برساند که ۰.۲۸۰۳ ثانیه کندتر از سوپر ون تمام برقی فورد است.

راننده فورد در این آزمایش برنده دو دوره مسابقات ۲۴ ساعتی لمان، «رومین دوماس»، بوده که پیشتر هم با ابرخودروی برقی فولکس‌واگن ID.R در رویداد تپه‌نوردی «پایکس‌پیک»، پیست نوربرگرینگ، تپه‌نوردی فستیوال سرعت گودوود رکوردشکنی کرده بود. دوماس با استفاده از سوپر ون ۴.۲ موفق شد در رویداد سال گذشته گودوود و در گروه آزاد با پیمودن ۲۰ کیلومتر در ۸ دقیقه و ۴۷.۶۸۲ ثانیه رکوردی نو را به ثبت برساند. پس از آن، سوپر ون با رانندگی دوماس به فستیوال سرعت گودوود هم راه یافت.

سوپر ون ۴.۲ در حقیقت نسخه بهبودیافته نسل قبلی یعنی سوپر ون ۴.۰ به شمار می‌رود که به یک اسپلیتر کرنبی جدید و بال بزرگ در عقب مجهز شده است تا برای عبور سریع از پیچ‌ها، نیروی عمودی لازم را داشته باشد. موتورخانه این ون مسابقه‌ای را سه الکتروموتور تشکیل می‌دهند که سکی در جلو و دوتا در عقب نصب شده‌اند و روی‌هم‌رفته ۱,۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. طراحی این خودرو بر پایه آخرین نسل ون تجاری ترانزیت کاستوم انجام شده اما بخش عقب آن برای کاربردهای آیرودینامیک و کاهش وزن با یک تیغه بزرگ جایگزین شده است.

قرار است این سوپرخودروی خاص ماه آینده در فستیوال سرعت آدلاید هم به نمایش درآید. سخنگوی فورد پرفورمنس می‌گوید:

ما برنامه‌های بیشتری برای سوپر ون داریم اما درحال حاضر محرمانه هستند اما مطمئن باشید که ایده‌های جذابی برایش داریم.

نظر شما درباره سوپر ون ۴.۲ فورد چیست؟ آیا این خودرو می‌تواند آغاز کننده کلاس تازه‌ای خودروهای سریع با بدنه بزرگ یک ون باشد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (352 ديدگاه)

    اگه رو آیرودینامیکش بیشتر کار کنن بهتر تایم میزنه.
    ون بخاطر ساختاری که داره هم میشه تو تقسیم وزن بهتر روش کارکرد هم فضای کافی دراختیار تیونر قرارمیده ولی بخاطر جثه بزرگ و ضعف آیرودینامیکی و ثقل بالا و نیروی جی بیشتر زیاد سمتش نمیرن.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  2. Taha Ayoobi

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    چه باحاله 😂
    اینو داشته باشم دیگه صبح ها دیر نمیرسم مدرسه😂

    موافقم 22
    مخالفم 5
    1. بی خیال اسم

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      پایه چندمی داداش؟

      موافقم 3
      مخالفم 9
  3. Mohammad

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    خب خدا پدرتو بیامرزه
    شرکت فورد که این همه تو درست کردن این ون زحمت کشیده و رکورد های خوبی زده
    یه سوپراسپرت با این حجم اسب بخار درست میکرد
    به بچه های ماشین باز هم یه حالی میداد
    ون آخه …🤦🧑‍🦯

    موافقم 18
    مخالفم 1
  4. ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3271 ديدگاه)

    چه خوشگلهههه این 😍😍😍😍

    موافقم 11
    مخالفم 0
  5. parhamiof

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    سم سال😂.

    موافقم 3
    مخالفم 9
  6. LAMBORGHINI

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (103 ديدگاه)

    برام عجیبه که از ماشین های GT3 سریع تره
    آفرین بهش 👏

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. جرمی کلارکسون

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    ون های فورد خیلی خوشگله لعنتی ❤️

    موافقم 9
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا