فورد

هشدار جیم فارلی در مورد خودروهای برقی چینی و نابودی آینده فورد

جیم فارلی، مدیرعامل فورد، هشدار داد که اگر خودروسازان آمریکایی در رقابت با چین عقب بمانند، آینده فورد در خطر خواهد بود.

جیم فارلی، مدیرعامل فورد با صراحت از چالشی بزرگ برای خودروسازان سنتی سخن گفته است. به گفتهٔ وی، رقابت در بازار خودروهای الکتریکی دیگر فقط یک مسابقه نیست بلکه مسئله‌ای حیاتی برای بقای این شرکت‌ها است. او هشدار داد که اگر خودروسازان آمریکایی نتوانند با سرعت پیشرفت چین در حوزه خودروهای الکتریکی همگام شوند، آینده فورد به خطر خواهد افتاد. فارلی با اشاره به رقابت جهانی با چین اظهار داشت:

ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم و این فقط به خودروهای الکتریکی محدود نمی‌شود. اگر در این رقابت شکست بخوریم، فورد آینده‌ای نخواهد داشت.

این سخنان از روی گمانه‌زنی نیست و فارلی از تجربه مستقیم خود سخن می‌گوید. او در سال گذشته شش یا هفت بار به چین سفر کرده و از نزدیک شاهد پیشرفت سریع خودروسازان چینی بوده است. فارلی این تجربه را تکان‌دهنده‌ترین چیزی که تاکنون دیده، توصیف کرد؛ اما چرا کشوری که خودروهایش در آمریکا فروخته نمی‌شود، تا این حد او را تحت تأثیر قرار داده است؟ پاسخ در توانایی تولید چینی‌ها نهفته است. به گفته فارلی، چین نه‌تنها بیش از هر کشور دیگری خودروهای الکتریکی تولید می‌کند، بلکه کیفیت این خودروها نیز چیزی کم ندارد:

هفتاد درصد از کل خودروهای الکتریکی جهان در چین تولید می‌شوند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شیائومی به‌تازگی شاسی‌بلند لوکس YU7 را با قیمت ۳۵ هزار دلار معرفی کرده و گفته می‌شود تاکنون ۲۰۰ هزار سفارش برای آن ثبت شده است. فارلی افزود:

فناوری داخل خودروهای چینی بسیار پیشرفته‌تر است. شرکت‌هایی مثل هواوی و شیائومی در تمام خودروها حضور دارند. وقتی سوار خودرو می‌شوید، نیازی به اتصال گوشی نیست و کل زندگی دیجیتال شما به‌صورت خودکار در خودرو منعکس می‌شود. علاوه بر این، هزینه تولید و کیفیت خودروهایشان به‌مراتب از آنچه در غرب می‌بینم، بهتر است.

پیام فارلی واضح است. او می‌خواهد آمریکا هرچه سریع‌تر با چین در این حوزه همگام شود. بااین‌حال، فورد استراتژی خود را تغییر داده و به‌جای تولید بیشتر خودروهای الکتریکی، روی خودروهای پلاگین‌هیبریدی تمرکز کرده است زیرا بازارهایی که فورد در آن‌ها فعالیت می‌کند، فعلاً علاقه بیشتری به خودروهای پلاگین‌هیبریدی نشان داده‌اند. طبق گزارش بیزنس اینسایدر، سهام فورد در سال جاری بیش از ۹ درصد رشد کرده است. بااین‌حال، سؤال بزرگ‌تر همچنان باقی است که آیا تغییر استراتژی فورد برای رقابت بلندمدت در بازار جهانی خودروهای الکتریکی که روزبه‌روز تحت سلطه چین قرار می‌گیرد، کافی خواهد بود؟ فارلی منتظر پاسخ این سؤال نمانده و همین حالا زنگ خطر را به صدا درآورده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
carscoops

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Aranmilan

    ۱۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    ژاپن هم یه زمانی به لطف سخت کوشی و نیروی کار ارزان خیلی نجومی رشد کرد ولی با پولدار شدن و بالا رفتن استانداردهای زندگی دیگه نیروی کار ارزان از بین رفت این اتفاق برای چین هم به ناچار میفته اونموقع دیگه کار چین هم برای موندن در سطح اول سخت میشه

    موافقم 14
    مخالفم 8
    1. datsun

      ۱۳ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (4137 ديدگاه)

      درود چین رو از نظر نیروی انسانی و منابع و گستردگی کشور نمیشه با ژاپن مقایسه کرد از طرفی ژاپن کشوری که تقریبا استعمار شده بود و هنوز اختیار کل نداره برعکس چین

      موافقم 12
      مخالفم 3
  2. هنری فورد

    ۱۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (130 ديدگاه)

    فورد یا اصلا هر کمپانی ای با توجه به بازار خودش فعالیتش رو تنظیم میکنه مثلا تویوتا هنوز نیازی ندیده تا به طور جدی وارد عرصه الکتریکی ها بشه ، اما حرفش کاملا درسته که میگه : ( ما در یک رقابت جهانی با چین هستیم )
    در کل درسته که چین بزرگترین رقیب اقتصادی آمریکا هست اما هرگز به آمریکا نخواهد رسید چون خود آمریکا چین رو انقدر بزرگش کرد احتمالا میخواسته یک رقیب داشته باشه که همیشه پشت سرش باشه .

    موافقم 9
    مخالفم 16
  3. OM.01

    ۱۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (692 ديدگاه)

    سپتامبر 2024 کمتر از یک سال پیش جیم فارلی گفته بود خودروهای چانگان از فورد بهتره و باید به میشیگان آمریکا بیاریم و در مورد بررسی قرار بدیمشون! فارلی سال 2023 رفته بود چین بازدید کارخانه چانگان
    https://www.thedrive.com/news/ford-ceo-says-chinese-car-industrys-rise-reminds-him-of-japans-and-koreas
    Ford now finds itself on the back foot in China, where its joint venture partner Changan is cranking out EVs that impressed Farley so much after he went overseas to test them in 2023, that he arranged to have several Changan and other Chinese models brought to Michigan. When the EVs made it stateside, Ford executives met up to see and study the vehicles. Farley told the rest of the brass that “executing to a Chinese standard is going to be the most important priority.”
    جیم فارلی که عاشق شیائومی SU7 شده بود
    https://www.teslarati.com/ford-jim-farley-xiaomi-su7/
    چین در صنعت خودروی پرنده عمود پرواز هم داره ورود میکنه! Xpeng جیلی چانگان و gac!
    یکی چین رو از پریز بکشه اونا هعی پیشرفت میکنن ما هیچ ما نگاه…ماهم دل داریم ناناعت میشیم خب 🤕
    چی میشد مگه ریرا یا تارا در حد یا فورد اکسپلور یا لینکلن Z (سدان مخصوص چین) می‌بودن😭 ماهم خوشحال باشیم

    موافقم 5
    مخالفم 4
  4. datsun

    ۱۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (4137 ديدگاه)

    ناله نکن رقابت کن دنیای رقابت همینه پیشرفت دنیا با رقابت شکل میگیره

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. Amir Machine

      ۱۳ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1382 ديدگاه)

      رقابت وقتی معنی داره که طرف مقابل هم عادلانه رقابت کنه
      نه با دامپینگ و کلی یارانه دولتی ماشیناشو زیر قیمت تمام شده بفروشه فقط برای اینکه خریدارها رو بکشه سمت خودش
      یا ماشینای نو رو تحت عنوان دست دوم با قیمت کمتر صادر کنه و گند بزنه تو بازار فقط برای اینکه تولیدشو به حد نصاب دولتی برسونه و بیشتر یارانه و مشوق بگیره

      موافقم 10
      مخالفم 5
      1. datsun

        ۱۳ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (4137 ديدگاه)

        درود اگه به مشوق باشه قبلا هم گفتم کمکی که آمریکا به خودروسازیش کرد خودروسازی که هیچ یه کشور ورشکسته رو هم میشد نجات داد تازه بنظرم خودروسازهای آمریکای با صرف این حجم از پول باز هم به درستی عمل نکردن

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. Amir Machine

          ۱۳ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (1382 ديدگاه)

          اون کمک‌های دولتی مال دوران بحران اقتصادی و ورشکستگی بود و بعد از بهبود اوضاع تمام و کمال توسط جنرال موتورز به دولت بازگردانده شد
          کمک‌هایی که دولت چین به خودروسازهاش میکنه فراتر از این چیزاس و برای همینه که غربی‌ها با تعرفه جلوش وایسادن

          جنرال موتورز هم اگه با وجود ثبت متوالی رکوردهای سوددهی و افرایش فروش، عرضه محصولات مدعی در اکثر سگمنت‌ها، سرمایه‌گذاری عظیم و موفق روی ماشین‌های برقی، بهبود چشمگیر کیفیت محصولات و… هنوزم به درستی عمل نکرده که فکر کنم مفهوم عملکرد درست رو نمیدونی

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. محمد

        ۱۳ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (422 ديدگاه)

        بحث دامپینگ نیست بحث مزیت تولیده ، دامپینگ تو این حجم و ابعاد و طی سال های متمادی غیرممکنه ، چین زنجیره تامین ملی و جهانی گسترده ، لجستیک پیشرفته ، کارخونه و خط تولید های بسیار پیشرفته و سریع در مقیاس یک شهر کامل داره و سالیانه هزاران دانشمند و مهندس کارکشته تربیت می‌کنه ، وقتی همچین زیرساخت پیشرفته علمی و صنعتی در اختیار داشته باشی و بسیار سریع گسترش بدی معلومه پیشرفت می‌کنی غربی ها اگه می‌خوان جا نمونن باید مثل مردم شرق سختکوش باشند و منعطف جدای از موارد بالا که گفتم آیا فرهنگ کاری آمریکا مثل ژاپن ، کره و چین هست که از جون و دل برای کارشون زحمت بکشند یا در درجه اول راحتی خودشون براشون اهمیت داره؟

        موافقم 6
        مخالفم 4
        1. بهزاد

          ۱۳ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (2658 ديدگاه)

          یه چیزی بگو حداقل بتونی ثابت کنی.
          ۶ ماه از سال نگذشته که بودجه اختصاص داده شده برای پرداخت یارانه ها به بازار داخلی تمام شده و الان چندین دولت محلی و استان های بزرگ چین پرداخت یارانه به خودرو را به حالت تعلیق درآوردند.
          اون لجستیک پیشرفته در چین بدین گونه معنی میشه.
          سوبسید و یارانه سوخت برای سیستم حمل و نقل و انتقال خودرو و همچنین عدم دریافت هزینه های گمرکی مانند کاغذ بازی و هزینه پارکینگ و دپو و همچنین ناوگان دریایی حمل خودرو که سراسری داره یارانه میگیره.
          صحبت های این مدیران هم بیشتر برای دولت مردان کشورشه تا بتونن با لابی یکسری کمک های دولتی بگیرن وگرنه فعلا خطری برای بازارهای هدفشون نیست.
          اقتصادی که دولت مثل عنکبوت بر اون تار نهاده نمیتونه تا ابد با یارانه و کمک ادامه بده و با انباشت مشکلات و بدهی ها یکروزی به بن بست میخوره.

        2. بهزاد

          ۱۳ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (2658 ديدگاه)

          همین الانم حزب کمونیست به دنبال پایان دادن به جنگ قیمت ها در بازار خودرو چین هست چون چندین شرکت و دولت های محلی اخطار دادن که با ادامه وضعیت فعلی قادر به تولید و فعالیت و حمایت نیستند و برخیشون پولی برای پرداخت بدهی به تامین کننده ها یا قطعه سازان ندارند و به قول معروف کفگیر به ته دیگ خورده.

    2. Taha Ayoobi

      ۱۳ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6846 ديدگاه)

      داتسون منم موافقم که ناله نکنه ولی به قول امیر ماشین هم چین با بی شرفی رقابت میکنه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. ! i M α η δ υ α R

    ۱۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2784 ديدگاه)

    رقابت آمریکایی ها و اروپایی ها با چینی ها ، در این عرصه ، بی معناست …

    ماشین الکتریکی نه لذتی داره و نه اصالتی و نه تعریفی …

    بدیهیه در این زمین بی در و پیکر و بی صاحب ، هر چی بکاری ، در میاد …

    و چون چین بیشترین زمین و بیشترین کارگر و بیشترین توان رو داره ، بیشتر و بهتر می کاره و عواید بیشتری هم درو میکنه …

    اما برای هر کسی غیر چینی ها :

    اولش شکسته ، وسطش شکسته ، آخرش هم شکسته …

    بهترین استراتژی برای اونها ، کشوندن دوباره بازی به زمین درونسوز هاست …

    فقط در این زمین هست که چین ، اگر هم بخواد ، نمی تونه با اونها رقابت کنه …

    چون بذر و دانش و کارگر متخصص نداره …

    با تکیه بر منابع بی پایان سوخت های فسیلی …

    با سیستم های هایبرید بهینه تر و جدید تر …

    با الکتریکی کردن حمل و نقل عمومی …

    هم میشه آلایندگی رو کاهش داد …

    هم از بیکاری میلیونها نفر در صنعت درونسوز جلوگیری کرد …

    هم از سوراخ سوراخ کردن پیکر بی جان کره زمین ، برای استخراج بی رویه لیتیوم ، جلوگیری کرد …

    هم چین رو زمین زد …

    موافقم 4
    مخالفم 3
  6. محمد

    ۱۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (422 ديدگاه)

    مدیرعامل فورد که از خدایان خودروسازی با اون پشتوانه و قدمت هست خیلی صادقانه و درست به کیفیت خودرو های جدید چین و فناوریشون اقرار می‌کنه بعد یکسری از دوستان دانشمند که هیچ کدوم از محصولات درجه یک چین و یا حتی محصولات جدید فورد رو ندیدن تا اسم چین میاد چشم بسته میگن محصولاتشون آشغاله ، اتفاقاً به نظرم اینکه آمریکایی ها اجازه ورود خودرو چینی رو نمیدن اشتباهه ، رقابت معجزه‌ می‌کنه و باعث رشد هردو طرف میشه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  7. سوشیانت

    ۱۳ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (404 ديدگاه)

    همین جیم فارلی قبلا گفته بود که داریم روی یه پلتفرم برای رقابت با خودرو های ارزون قیمت چینی کار میکنیم پس نگرانی خاصی وجود نداره احتمالا این حرف ها رو میزنه تا شاید د.و.ل.ت آمریکا به فورد کمک مالی کنه در کل در این شکی نیست که فورد از لحاظ تکنولوژی در سطح خیلی بالاتری از تمام شرکت های چینی قرار میگیره چون ثابت کرده که میتونه موتور های درون سوز قدرتمندی طراحی کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا