پیشرانه 8 سیلندر مگازیلا فورد با 615 اسب بخار قدرت و قیمت 23 هزار دلار
آمریکاییها سه سال پیش از این پیشرانه پرقدرت رونمایی کردند اما همهگیری کرونا باعث شد عرضه مگازیلا به تعویق بیفتد. بر اساس آنچه فورد اعلام کرده است، این نیروگاه آهنین قدرت 615 اسب بخار را در دور 5750 و گشتاور 865 نیوتون متری را در دور 4650 تولید میکند. نکته مهم اینکه 678 نیوتون متر گشتاور این پیشرانه در صورت استفاده از بنزین با اکتان بالاتر در دور 2500 تا 6 هزار تولید خواهد شد.
فورد هنوز به وزن مگازیلا اشارهای نکرده اما وزن پیشرانه گودزیلا به 263 کیلوگرم میرسد. در حال حاضر امکان سفارش دادن پیشرانه موردبحث وجود ندارد اما اگر در وبسایت فورد ثبتنام کنید امکان انتخاب این پیشرانه و رزرو آن وجود خواهد داشت. همانطور که گفتیم قیمت این پیشرانه به حدود 23 هزار دلار میرسد که شامل سیمکشیهای همراه نیز خواهد بود. پکیج کنترل پیشرانه به همراه گیربکس دستی نیز 2650 دلار قیمت دارد و در صورت انتخاب گیربکس اتوماتیک باید 100 دلار بیشتر پرداخت کرد. برای راهاندازی پیشرانه به استارتر نیز نیاز خواهید داشت که 265 دلار قیمت دارد.
به این لیست باید تجهیزات ضروری دیگر همچون آلترناتور، پمپ فرمان هیدرولیک، پولیها و تسمهها را نیز اضافه کرد که قیمتشان به 765 دلار میرسد. شایان ذکر است پیشرانه مگازیلا برادر بزرگتر گودزیلا به شمار میرود و سال 2020 در وانت پیکاپ فورد سوپی دیوتی معرفی شد. قدرت و گشتاور پیشرانه گودزیلا نیز به ترتیب 430 اسب بخار و 644 نیوتون متر است. مگازیلا دارای قلبی از جنس آهن ریخته گیری شده و سر سیلندر آلومینیومی است و از پیستونهای فورج کاری شده ماله، یاتاقان های فورج کاری شده و منیفولد ورودی پروفایل کوتاه استفاده میکند. دریچه گاز 92 میلیمتری این نیروگاه آهنین نیز از پیشرانه 8 سیلندر موستانگ شلبی GT500 گرفته شده است.
یکی از سخنگوهای فورد میگوید این پیشرانه برای نصب راحتتر در انواع خودروها طراحی شده و پهنای آن کمتر از پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری کایوت بکار رفته در موستانگ است. همچنین طراحی آن به گونهای است که مشکلی در نصب زیر کاپوت موستانگ ایجاد نخواهد کرد. همچنین باید گفت با اندکی تغییرات میتوان به قدرت بالاتر نیز دست یافت. یکی از مالکان محصولات فورد توانسته قدرت و گشتاور پیشرانه اتمستفریک گودزیلا را با برخی تغییرات به 789 اسب بخار و گشتاور آن را به 756 نیوتون متر برساند.
شرکت مرکل ریسینگ نیز با استفاده از دو اینترکولر و انژکتورهای بزرگتر قدرت 1114 اسب بخار و گشتاور 1406 نیوتون متر را از دل پیشرانه گودزیلا استخراج کرده است. یک نمونه دیگر هم به پیشرانه ویلیز پرفورمنس مربوط میشود که از سوپرشارژر 3 لیتری و برخی قطعات دیگر استفاده کرده تا به خروجی 1450 اسب بخار و گشتاور 1396 نیوتون متری برسد. قطعاً پیشرانه مگازیلا با توجه به زیرساخت قویتر خود میتواند ارقام بالاتری را ثبت کند. در نهایت باید گفت فورد اولین بار پیشرانه گودزیلا را با قیمت حدود 9 هزار دلار عرضه کرد اما هماکنون قیمت آن اندکی کمتر شده است. البته این پیشرانه فاقد منیفولد ورودی پروفایل کوتاه است اما میتوان آن را با قیمت حدود 1100 دلار سفارش داد. اگر نیازی به پیشرانه مگازیلا ندارید میتوانید گودزیلا را انتخاب کنید.