درگ جالب فورد موستانگ با مینی کلاسیک مجهز به پیشرانه هایابوسا!
مینی کلاسیک خودرویی نیست که به قدرت بالا مشهور باشد اما پکیج کوچکی است که پتانسیل پرفورمنس فراوانی دارد. حالا کارواو در ویدئوی جدید خود یک مینی بشدت اصلاحشده که از پیشرانهٔ هایابوسا استفاده میکنند را در برای یک موستانگ GT کمی تیون شده قرار داده است تا نشان دهد که یک مینی کوچک چطور میتواند همپای یک ماسل کار قدرتمند پیش برود.
در سینهٔ موستانگ پیشرانهٔ 5 لیتری V8 تنفس طبیعی فورد قرار گرفته است که با تجهیز به منیفولد هوا و اگزوز جدید قدرت آن از 450 به 490 اسب بخار افزایش یافته اما گشتاور آن تغییری نداشته و همان 530 نیوتن متر است. این نیرو از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. مینی هم محرک عقب است اما این چرخها از یک پیشرانهٔ 1.3 لیتری چهار سیلندر هایابوسا که به یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال متصل شده نیرو میگیرند. این پیشرانه تنها 180 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور دارد اما وزن مینی هم تنها 500 کیلوگرم است که بسیار از موستانگ 1730 کیلوگرمی سبکتر است.
با شروع درگ، مینی در ابتدا مثل گلوله شلیک شده و جلو میافتد اما موستانگ بهآرامی خودرو را به آن میرساند و مسافت کافی برای پشت سر گذاشتن این کوچولوی بریتانیایی دارد. دومین درگ هم با همین نتیجه به پایان میرسد اما در اینجا مینی استارت بهتری داشته و 400 متر را در 13.1 ثانیه طی میکند. موستانگ نیز این کار را در 12.9 ثانیه انجام میدهد. مینی در مسابقات رولینگ عملکرد بهتری دارد و هرچند در رولینگ اول به فورد میبازد اما در دومی پیروز میشود. بااینحال، خوشحالی مینی خیلی دوام ندارد زیرا در آزمایش ترمز، موستانگ او را نابود میکند. ترمزهای بزرگ ماسل کار آمریکایی آن را از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت خیلی زودتر از مینی متوقف میکنند.
مشخصات فنی
فورد موستانگ GT | مینی | |
پیشرانه | 5 لیتری V8 | 1.3 لیتری I4 |
قدرت | 490 اسب بخار | 180 اسب بخار |
گشتاور | 530 نیوتن متر | 150 نیوتن متر |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک | 6 سرعته سکوئنشال |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1730 کیلوگرم | 500 کیلوگرم |