مقایسه فورد GT با موستانگ GTD، سوپراسپرت‌های سوپرشارژ فورد

پنج‌شنبه 5 مهر 1403 - 17:02
مطالعه 5 دقیقه
Ford-9
نسل اول فورد GT زمان معرفی در سال 2005 سروصدای زیادی به راه انداخت و حالا موستانگ GTD هم قصد دارد همان جریان را دوباره تکرار کند.
تبلیغات

طی 60 سال و فروش بیش از 10 میلیون دستگاه در سراسر جهان، هیچ موستانگی تاکنون پرفورمنس و توانایی‌های موستانگ GTD را نداشته است. این خودرو هم از لحاظ طراحی و هم پرفورمنس، معادل جاده‌ای موستانگ مسابقه‌ای GT3 محسوب می‌شود و بدون شک نقطهٔ اوج شجره‌نامهٔ طولانی و پرافتخار موستانگ خواهد بود. این خودرو نه‌تنها قوی‌ترین موستانگ تاریخ است بلکه قوی‌ترین خودروی کل سبد محصولات فورد محسوب می‌شود و حالا که تولید فورد GT به پایان رسیده است، بی‌رقیب و بلامنازع است.

در تاریخ فورد اما مدل دیگری هم وجود دارد که در زمان عرضه، همین‌قدر توجهات را به خود جلب کرد و به‌عنوان برترین خودروی پرفورمنس فورد، مورد تحسین قرار گرفت. این خودرو نسل اول فورد GT بود که در سال 2005 معرفی شد. هم موستانگ GTD و هم فورد GT خودروهایی بودند که مرزهای توانایی‌های فورد در پرفورمنس، تکنولوژی و تجربهٔ رانندگی را جابجا کردند؛ اما نسل اول GT که نزدیک به دو دهه پیش معرفی شد، در قیاس با موستانگ GTD امروزی چگونه خواهد بود؟

کپی لینک

فورد GT

فورد GT با بهره‌گیری از دانش و تخصص فورد در مسابقات اتومبیلرانی ساخته شد و از ابتدا تا انتها، مهندسی موتوراسپرت را به نمایش گذاشت. اصلی‌ترین عنصر این خودرو اما پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ بود. این موتور عضوی از خانوادهٔ موتورهای V8 ماژولار فورد بود که اولین بار در پیکاپ سری F در سال 1997 معرفی شد. این پیشرانه به چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو میل بادامک با لیفت بالا در هر ردیف از سیلندرها مجهز بود. این پیشرانه که بلوک آلومینیومی و سرسیلندر جریان بالا داشت، به‌صورت دست‌ساز ساخته می‌شد. ویژگی‌هایی که موتور فورد GT را از دیگر اعضای خانواده‌اش متمایز می‌کند، سیستم روغن‌کاری کارتل خشک و سوپرشارژر ایتون 2300 از نوع اسکرو هستند. به لطف این ویژگی‌ها، موتور V8 سوپرکار فورد 550 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد تا خودرو بتواند 400 متر را در کمتر از 12 ثانیه طی کند.

کپی لینک

موستانگ GTD

فورد در این موستانگ از پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ نسل قبلی شلبی GT500 استفاده کرده است که با نام پردتور شناخته می‌شود. بااین‌حال، GTD اولین موستانگ جاده‌ای محسوب می‌شود که از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک استفاده می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد فورد در GT500 تمام خروجی موتور پردتور را آزاد نکرده بود زیرا نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور حالا در GTD تا 815 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و ردلاین بسیار بالاتری هم دارد. فورد فعلاً جزئیات بیشتری در مورد این موتور اعلام نکرده است ولی انتظار نمی‌رود تفاوت چندانی با نسخه‌ای که در GT500 دیده‌ایم داشته باشد. بااین‌حال، یکی از ویژگی‌های متفاوت موتور GTD نسبت به GT500، استفاده از پولی سوپرشارژر کوچک‌تر است.

کپی لینک

طراحی بیرونی

فورد GT و موستانگ GTD هردو ظاهر بسیار چشمگیر و زیبایی دارند. GT طراحی سنتی یک سوپرکار موتور وسط را به نمایش می‌گذارد درحالی‌که GTD به سنت موتور جلوی ماسل کارها پایبند مانده ولی پیشرفت‌های آیرودینامیکی بزرگی را تجربه کرده است. نسل اول فورد GT یکی از نمادین‌ترین طراحی‌ها را نه‌فقط در تاریخ فورد بلکه در بین تمام سوپراسپرت‌های اواسط دههٔ 2000 داشت. چراغ‌های جلوی مربع شکل، سقف بسیار کم‌ارتفاع، پروفیل جانبی جذاب و چراغ‌های عقب دایره‌ای از ویژگی‌های این خودرو هستند. این سوپرکار 1500 کیلوگرمی، فاصلهٔ محوری 2,710 میلی‌متری، عرض 1,953 میلی‌متری و ارتفاع 1,125 میلی‌متری دارد. موستانگ GTD اما برخلاف ظاهر شیک و سطح بالای GT، یک ماسل کار خشن و قلدر است که عناصر آیرودینامیکی فراوانی را به نمایش می‌گذارد. این خودرو با فاصلهٔ محوری 2,717 میلی‌متر و عرض 2,083 میلی‌متر، تقریباً اندازه‌ای مشابه GT دارد. فورد وزن GTD را هنوز اعلام نکرده ولی با توجه به اینکه فریم خودرو به‌طور کامل از فیبر کربن ساخته شده است، احتمالاً وزنی زیر 1770 کیلوگرم خواهد داشت.

کپی لینک

قیمت

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه موستانگ GTD علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند، برچسب قیمتی آن است که از 325 هزار دلار آغاز می‌شود. از سوی دیگر، قیمت پایهٔ فورد GT در سال 2005 حدود 147 هزار دلار بود که با احتساب تورم، معادل 236 هزار دلار امروز است.

کپی لینک

تغییر استانداردهای پرفورمنس فورد

طی حدود دو دههٔ اخیر، سطح پرفورمنس خودروهای فورد بشدت افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که موستانگ GT در سال 2005 تنها 300 اسب بخار قدرت داشت، امروز همان نسخهٔ GT با پیشرانهٔ تنفس طبیعی 5 لیتری 480 اسب بخار قدرت دارد؛ بنابراین، چه کسی می‌داند که نسخه‌های شلبی آینده چقدر قدرت خواهند داشت؟ در حال حاضر اما GTD نقطهٔ اوج خانوادهٔ موستانگ محسوب می‌شود. این اساساً یک خودروی مسابقه‌ای با پیشرانهٔ سوپرشارژ، گیربکس ترنس‌اکسل در عقب و قدرتی بیشتر از بسیاری از سوپراسپرت‌های بازار است و قصد شکار پورشه 911 GT3 RS را دارد.

کپی لینک

مشخصات فنی

موستانگ GTD

فورد GT

پیشرانه

5.2 لیتری V8 سوپرشارژ

5.4 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

815 اسب بخار

550 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

680 نیوتن متر

ردلاین

7,650 rpm

6,500 rpm

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

6 سرعته دستی

حداکثر سرعت

325 کیلومتر بر ساعت

330 کیلومتر بر ساعت

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.