برق یا بنزین؟ درگ فورد F150 لایتنینگ با شلبی سوپر اسنیک و موستانگ GT
این روزها خودروهای پرفورمنس بالا در انواع مختلفی ساخته میشوند و موتورهای الکتریکی نیز این طیف را گسترش دادهاند اما این خودروها هنوز از وزن سنگین باطریها رنج میبرند. این موضوع را میتوان در درگ جدید کارواو که یک فورد F150 لایتنینگ را در برابر موستانگ GT و شلبی F150 سوپر اسنیک قرار داده است دید. قویترین خودروی این جمع، سوپر اسنیک است که از پیشرانهٔ 5 لیتری V8 کایوت استفاده میکند اما این موتور حالا به سوپرشارژر مجهز شده و 775 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود.
از سوی دیگر، F150 لایتنینگ از دو موتور الکتریکی استفاده میکند که هرکدام روی یکی از محورها نصب شده و مجموعاً 580 اسب بخار قدرت و 1050 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. زیر کاپوت موستانگ هم همان پیشرانهٔ 5 لیتری V8 قرار گرفته اما این موتور در اینجا تنفس طبیعی است و 450 اسب بخار قدرت و 528 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. همچنین هرچند انتقال نیروی این موتور هم مثل سوپر اسنیک توسط یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک صورت میگیرد اما این نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. در این جمع، موستانگ با وجود قدرت کمتر، با وزن 1743 کیلوگرمی بسیار از لایتنینگ با وزن 2989 کیلوگرم سبکتر است.
در درگ اول، موستانگ با مشکل مواجه شد و نتوانست همپای دو پیکاپ پیش برود و با اختلاف آخر شد. در درگ دوم اما این کوپهٔ آمریکایی عملکرد بسیار بهتری داست و توانست لایتنینگ را شکست دهد اما حریف سوپر اسنیک نشد و دوم شد. درگ سوم هم با همین ترتیب یعنی سوپراسنیک، موستانگ و لایتنینگ به پایان رسید. در این درگ، شلبی 400 متر را در 11.9 ثانیه طی کرد، موستانگ پس از 12.8 ثانیه به خط پایان رسید و لایتنینگ برای پیمودن این مسافت به 12.9 ثانیه زمان نیاز داشت.
عملکرد خودروها مسابقات رولینگ نزدیکتر بود و در اولین رقابت موستانگ و سوپر اسنیک همزمان از خط پایان عبور کردند اما دو رولینگ بعدی با پیروزی قاطعانهٔ پیکاپ شلبی به پایان رسید. در هر سهٔ این مسابقات اما لایتنینگ به محدودیت سرعت خود رسید و آخر شد. تنها بخشی که سوپر اسنیک در آن نتوانست پیروز شود، آزمایش ترمز بود که در پس موستانگ قرار گرفت اما هنوز هم زودتر از لایتنینگ متوقف شد.