V6 ژاپنی یا V8 آمریکایی؟ درگ نیسان Z و فورد موستانگ GT
هرچند نسل جدید فورد موستانگ معرفی شده اما تا تابستان آینده به بازار عرضه نخواهد شد؛ بنابراین، تا آن زمان همچنان نسل ششم موستانگ نمایندهٔ فورد در بخش خودروهای اسپرت بازار خواهد بود. در همین بخش، نیسان نیز نمایندهٔ تازهنفسی را در قالب نسل جدید Z به بازار فرستاده است؛ اما کدامیک از این کوپههای اسپرت سریعتر خواهد بود؟ سم کارلیجن در ویدئوی جدید خود پاسخ این سؤال را میدهد.
هرچند برای خودروهای اسپرت در بین علاقهمندان به رانندگی گیربکسهای دستی محبوبتر هستند اما بسیاری از خریداران هم گیربکسهای اتوماتیک را ترجیح میدهند زیرا نهتنها رانندگی روزمره با آن آسانتر است بلکه در پیست هم سریعتر خواهد بود. به همین دلیل، هردو خودروی حاضر در این ویدئو به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند و هردو بهتر از چیزی که انتظار میرود عمل میکنند.
موستانگ با نسخهٔ GT خود پای به این رقابت گذاشته است که زیر کاپوت خود یک موتور 5 لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. این موتور 460 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور را به گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد تا به چرخهای عقب برساند. در مقابل، نیسان Z از یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با 400 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و به یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک متصل است. هرچند کوپهٔ نیسان قدرت کمتری دارد اما با 1610 کیلوگرم وزن، از رقیب 1700 کیلوگرمی آمریکایی سبکتر است.
هرچند این دو خودرو از لحاظ شخصیت کاملاً متفاوت هستند اما پرفورمنس بسیار مشابهی دارند. در این ویدئو سه مسابقهٔ درگ با شروع از حالت سکون میبینیم که هر سه یک برنده دارند. سپس دو مسابقهٔ رولینگ برگزار میشود که رقابت نزدیکتری را به نمایش میگذارند اما بازهم برنده یکی است. این یعنی اساساً در این رقابت یک خودرو پرفورمنس بهتری دارد. میخواهید بدانید کدامیک؟ ویدئوی زیر را تماشا کنید.
مشخصات فنی
| نیسان Z | موستانگ GT |
پیشرانه | 3 لیتری V6 توئین توربو | 5 لیتری V8 |
قدرت | 400 اسب بخار | 460 اسب بخار |
گشتاور | 475 نیوتن متر | 570 نیوتن متر |
گیربکس | 9 سرعته اتوماتیک | 10 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | 1610 کیلوگرم | 1700 کیلوگرم |
قیمت پایه | 39 هزار دلار | 41 هزار دلار |