درگ جالب پورشه 911 GT3 با موستانگ راش و شلبی GT500
بین خودروهای اروپایی و آمریکایی همیشه مناقشه وجود داشته است و طرفداران هرکدام برتریهای مدلهای موردعلاقهٔ خود را به رخ رقیب میکشند. حال سم کارلیجن در درگ جدید خود به این مناقشه دامن زده و یک پورشه را در برابر دو موستانگ قرار داده است. در این رقابت، یک 911 GT3 RS نسل قبلی به مصاف یک شلبی GT500 و یک موستانگ GT با تیونینگ راش میرود. بین این خودروها تفاوتهای زیادی وجود دارد زیرا درحالیکه پورشه خودرویی مخصوص پیست است، آمریکاییها در خط مستقیم برای رقبا خطونشان میکشند.
علاوه بر این، بین مشخصات فنی خودروها هم اختلاف بسیار زیادی وجود دارد که آنها را از بیشترین تا کمترین قدرت بررسی میکنیم. اول سراغ شلبی GT500 میرویم که با پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ با 760 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور که به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است، یعنی از وحشیترین محصولات تاریخ فورد محسوب میشود. البته این خودرو با 1890 کیلوگرم وزن، سنگینترین عضو جمع هم بهحساب میآید. موستانگ بعدی یک GT است که موتور 5 لیتری V8 آن در حالت استاندارد تنها 460 اسب بخار قدرت و 570 نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما به لطف جادوی راش، این اعداد 280 اسب بخار و 285 نیوتن متر افزایش پیدا کرده و به 740 اسب بخار قدرت و 855 نیوتن متر گشتاور رسیدهاند.
انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد و وزن 1790 کیلوگرمی آن صد کیلوگرم از شلبی سبکتر است. نهایتاً به پورشه میرسیم که از موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی آن تنها 500 اسب بخار قدرت و 460 نیوتن متر گشتاور بیرون میآید. این اعداد در مقابل خروجی عظیم هشت سیلندرها اصلاً به چشم نمیآیند ولی نباید فراموش کرد که پورشه تنها 1495 کیلوگرم وزن دارد. گیربکس 911 مثل GT500 یک هفت سرعتهٔ دوکلاچه است که تمام نیرو را به چرخهای عقب انتقال میدهد.
| فورد شلبی GT500 | فورد موستانگ راش | پورشه 911 GT3 RS |
پیشرانه | 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ | 5.0 لیتری V8 سوپرشارژ | 4.0 لیتری H6 |
قدرت | 760 اسب بخار | 740 اسب بخار | 500 اسب بخار |
گشتاور | 850 نیوتن متر | 855 نیوتن متر | 460 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 10 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | عقب |
وزن | 1890 کیلوگرم | 1790 کیلوگرم | 1495 کیلوگرم |
خب حالا بپردازیم به مسابقهٔ یعنی جایی که شلبی همهٔ پیروزیها را به خود اختصاص میدهد بهجز در مسابقهٔ رولینگ که به دلیل یک تعویض دندهٔ اشتباه از دو خودروی دیگر عقب ماند. GT500 با وجودی که قدرتی تقریباً همسطح موستانگ راش دارد اما به لطف گیربکس فوقالعاده سریع و هماهنگ با موتور، راش را در گردوغبار خود رها میکند و پورشه را هم پشت سر میگذارد. البته 911 که گویی به قوانین فیزیک اهمیتی نمیدهد، در ابتدا جلو میافتد اما GT500 به لطف قدرت مهیب خود درنهایت از رقیب آلمانی پیشی میگیرد. در رولینگ هم داونفورس زیاد پورشه دردسرساز میشود و حالا که شلبی عقب افتاده، راش به پیروزی میرسد.