حراج فورد GT40 مدل 1966 با قیمت 7 میلیون دلار

سه‌شنبه 26 دی 1402 - 10:30
مطالعه 7 دقیقه
rare-1966-ford-gt40-mki-road-car-nets-almost-7-million-at-auction_14
یک دستگاه فورد GT40 مدل 1966 که به تعداد محدودی تولید شده با قیمت حدود 7 میلیون دلار در حراجی به فروش رسید.

GT40 را می‌توان حاصل نزاع بین هنری فورد دوم و انزو فراری دانست. این خودرو جزو موفق‌ترین خودروهای مسابقه‌ای تاریخ آمریکاست و بین سال‌های 1966 تا 1969 چهار بار قهرمان مسابقات لمان شده است. این خودرو نه تنها الهام‌بخش سوپر اسپرت‌های مدرن بوده بلکه به یکی از گران‌ترین خودروهای کلاسیک معاصر نیز تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر خیلی شاهد حراج فورد GT40 نبوده‌ایم اما آن‌هایی که فروخته شده‌اند با قیمت‌های هفت و حتی هشت‌رقمی چکش حراج خورده‌اند. البته رکورد گران‌ترین GT40 فروخته شده به یک مدل 1968 با پوشش گلف حاضر در فیلم لمان 1971 اختصاص دارد که در سال 2012 با قیمت قابل‌توجه 11 میلیون دلار فروخته شد. همچنین یک دستگاه فورد GT40 مدل 1966 که در لمان به مقام سومی دست یافته بود با قیمت 9.79 میلیون دلار در سال 2018 به فروش رسید. یک سال بعد نیز نسخه رودستر پروتوتایپ 1965 با بهای 7.65 دلار فروخته شد و یکی دیگر از این خودروها با بهای 5 میلیون دلار زیر چکش حراج رفت؛ اما حالا و در ژانویه 2024، نسخه جاده‌ای فورد GT40 مدل 1966 به چهارمین GT40 گران‌قیمت تاریخ بدل شده است.

این خودرو بخشی از مدل‌های اولیه تولیدی برای صدور مجوز حضور GT40 در مسابقات بوده و تنها 31 دستگاه از آن تولید شده است. تمامی خودروهای یاد شده در کارخانه فورد در انگلستان روی خط تولید رفته‌اند و علیرغم اینکه مجوز تردد قانونی در شهر را دارند اما تقریباً تفاوتی با مدل‌های پیروز لمان ندارند. البته تفاوت‌های کلیدی این خودروها شامل کابین دارای پوشش متفاوت، سیستم تعلیق نرم‌تر، سیستم اگزوز ساکت‌تر و لاستیک زاپاس زیر کاپوت جلو خواهند بود. مدل جاده‌ای موردبحث به پیشرانه 8 سیلندر 4.7 لیتری مجهز است که نسبت به نسخه مسابقه‌ای قدرت کمتری تولید می‌کند. باید گفت قدرت مدل مسابقه‌ای GT40 به حدود 400 اسب بخار می‌رسد درحالی‌که خودروی موردبحث ما 306 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق گیربکس 5 سرعته دستی راهی چرخ‌های عقب می‌شود و صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.3 ثانیه‌ای را ثبت می‌کند. GT40 اگرچه قدرت کمتری نسبت به لامبورگینی میورا دارد اما از آن سریع‌تر عمل می‌کند.

خودروی آبی رنگی که مشاهده می‌کنید اولین بار در نوامبر 1966 به مشتری ایتالیایی خود تحویل داده شود و سپس اومبرتو ماگیولی آن را خریداری کرد. ماگیولی یکی از رانندگان فراری و برنده مسابقات 12 ساعته سبرینگ و تارگا فلوریو بود. GT40 حدود 20 سال در ایتالیا ماند و سپس راهی آلمان شد. این خودرو چندین سال در موزه نوربرگ رینگ حضور داشت و سپس به مدت سه دهه در دست مالک جدید آرام گرفت. فورد GT40 مدل 1966 توسط شرکت راف بازسازی شد تا مشخصات فابریک کارخانه را داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید راف به تیونینگ محصولات پورشه شهرت دارد. از آن زمان تاکنون خودرو اصلاً آسیبی ندیده و یکی از اصیل‌ترین مدل‌های موجود است. کارکرد خودرو نیز به حدود 22 هزار کیلومتر می‌رسد و بنا به گفته شرکت حراج کننده، در طول 30 سال اخیر اصلاً در معرض دید عموم نبوده است. سوپرکار یاد شده با قیمت 6.93 میلیون دلار به فروش رسیده و گران‌ترین خودروی فروخته شده در این حراجی لقب می‌گیرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.