چرا فورد شلبی GT500 کانورتیبل تولید نمیشود؟
اگر منتظر فورد شلبی S550 GT500 کانورتیبل هستید شاید بهتر باشد توجه خود را به مدل کوپه معطوف کنید. نمایندگان فورد در مصاحبه با رسانهها تائید کردهاند خبری از GT500 کانورتیبل نخواهد بود. این تصمیم یک سنتشکنی محسوب میشود و البته نگرانیهای فورد برای عدم تولید چنین خودرویی نیز قابلدرک است. S550 GT500 موستانگ قویترین موستانگ تاریخ است اما برای رسیدن به چنین دستاوردی مجبور به قربانی کردن برخی چیزها بوده است. در آغاز باید گفت گیربکس دستی سنتیای که از همان ابتدا در موستانگ GT500 ها عرضه میشد دیگر ارائه نمیشود و بجای آن گیربکس 8 سرعته دوکلاچه ساخت ترمک عرضه میشود که البته عملکرد بسیار سریعی دارد.
برای اطمینان از اینکه S550 فقط خودرویی سریع در خط مستقیم نیست، فورد چیزهایی همچون استحکام شاسی، تنظیمات سیستم تعلیق و ترمزهای قوی را در اولویت قرار داده است تا کلیت خودرو بتواند قدرت 760 اسب بخاری نیروگاه 8 سیلندر 5.2 لیتری این خودرو را هندل کند. این سطح از توجه به جزئیات باعث شده است S550 موستانگ GT500 بجای کوپهای دیترویتی شبیه سوپرکاری ایتالیایی به نظر برسد. اما متأسفانه برخلاف اکثر سوپرکارهای ایتالیایی، فورد نسخه کانورتیبل این هیولا را تولید نخواهد کرد. دیو پریکاک مدیر خط تولید فورد میگوید دلیل عدم تولید GT500 در نسخه کانورتیبل به استحکام بدنه مربوط میشود. برای تولید یک نسخه روباز با استحکام کافی بدنه که بتواند با قوای محرکه خودرو هماهنگ باشد فورد مجبور به تغییرات مهندسی جدی خواهد بود.
نسل پیشین S197 GT500 دارای نسخه کانورتیبل بود اما قدرت این خودرو در مقایسه با نسل جدید 100 اسب بخار کمتر بود و تنها 662 اسب بخار قدرت داشت. به نظر میرسد قدرت 760 اسبی پیشرانه 8 سیلندر F550 برای رانندگی با مدل روباز خیلی زیاد است؛ بنابراین اگر به دنبال موستانگ کانورتیبل هستید پس همان نسخه استاندارد GT یا مدل S197 GT500 را انتخاب کنید و از گیربکس دستی آن نیز لذت ببرید.