شلبی GT500 سوپر کبرا جت مدل 1970، کمیابترین موستانگ شلبی جهان
در سال 1970 پایان نسخههای شلبی نسل اول موستانگ رقم خورد ولی بااینوجود، در سال 1970 هیچ موستانگ شلبی تولید نشد و تمام نمونههایی که با مدل 1970 عرضه شدند در اصل در سال 1969 ساخته شده بودند. پس از پایان تولید موستانگ شلبی در سال 1969، کارول شلبی با فورد خداحافظی کرد و یکی از بزرگترین فصلهای تاریخ خودروسازی آمریکا بسته شد.
زمانی که تولید آخرین سری موستانگ شلبی نسل اول در دسامبر 1968 آغاز شد، فورد کل فرایند تولید این خودروها را در دست گرفته بود و برخلاف نمونههای قبلی، شلبی نقش کمرنگتری در تولید این سری داشت. تا جولای 1969، مجموعاً 3,150 دستگاه موستانگ شلبی تولید شد اما ازآنجاییکه در سال 1969 موستانگهای قدرتمند زیادی شامل مدلهای باس و مکوان به بازار عرضه میشدند، تمام نمونههای شلبی تا پایان سال فروخته نشدند و تعداد 788 دستگاه شلبی GT350 و GT500 همچنان باقی مانده بود. از این تعداد، 470 دستگاه GT500 بود که به پیشرانهٔ 7 لیتری کبرا جت مجهز بودند و از این تعداد، 380 دستگاه نسخهٔ اسپرتروف یا همان فستبک بودند.
از این 380 دستگاه، تنها 119 دستگاه به پکیج سفارشی درگ پک مجهز بودند که موتور 7 لیتری را با میللنگ و فلایویل قویتر، شاتونهای موتور 427 لمان و یک خنککننده روغن در جلوی موتور، به سوپر کبرا جت تبدیل میکرد. از این تعداد، فقط 13 دستگاه با رنگ نارنجی گربر و گیربکس چهار سرعتهٔ دستی ساخته شد که حالا یکی از آنها با قیمتی نامشخص برای فروش گذاشته شده است. این خودرو از جهت دیگری هم نمونهٔ منحصربهفردی بهحساب میآید زیرا این یکی از تنها دو نمونهٔ GT500 مدل 1970 سوپر کبرا جت نارنجیرنگ با صندلیهای اسپرت محسوب میشود.
این خودرو چهار سال پیش به قیمت 143 هزار دلار فروخته شد و حالا دوباره توسط یک نمایندگی موستانگ در ایندیانا برای فروش گذاشته شده است. این خودرو زیر 60 هزار مایل (96 هزار کیلومتر) کار کرده و به نظر میرسد داخل آن بازسازی شده باشد. این GT500 نارنجیرنگ همچنین یکی از آخرین موستانگهای شلبی نسل اول تولیدی محسوب میشود و نمونهٔ 3,111 از 3,150 دستگاهی است که در سال 1969 ساخته شد.
پیشرانهٔ 7 لیتری کبرا جت که در آوریل 1968 برای موستانگهای تولیدی معمولی ارائه شد، شلبی را به دردسر انداخت زیرا تا پیش از آن، نشان کبرا روی موستانگ نشان میداد که زیر کاپوت خودرو قویترین موتور کل خانوادهٔ این ماشین قرار دارد ولی ارائهٔ موتور کبرا جت این شرایط را تغییر داد. به همین دلیل، شلبی خیلی زود دستبهکار شد و برای حفظ جایگاه خود نزد خریداران و همینطور حفظ اعتبار نام شلبی بهعنوان تولیدکنندهٔ قویترین موستانگها، نسخهٔ GT500 KR (مخفف پادشاه جاده یا King of the Road) را ارائه کرد.