مقایسه نسل جدید تویوتا فوررانر با جیپ رانگلر و فورد برانکو، نبرد در آفرود

یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-13
نسل جدید تویوتا فوررانر در برابر رقبای اصلی خود از فورد و جیپ چگونه خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تیپ‌های آفرودی فوررانر یعنی TRD Pro و...
تبلیغات

نسل جدید تویوتا فوررانر در برابر رقبای اصلی خود از فورد و جیپ چگونه خواهد بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، تیپ‌های آفرودی فوررانر یعنی TRD Pro و تریل‌هانتر را در برابر برانکو رپتور و رانگلر روبیکان 4xe هیبریدی قرار داده‌ایم.

کپی لینک

پیشرانه

تویوتا نسل جدید فوررانر را با یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌کند که در دو نسخهٔ معمولی و هیبریدی ارائه می‌شود. نسخهٔ معمولی 278 اسب بخار قدرت دارد اما تیپ‌های TRD Pro، پلاتینوم و تریل‌هانتر به‌صورت استاندارد با پیشرانهٔ هیبریدی ارائه می‌شوند. در این نسخه، یک موتور الکتریکی 48 اسب بخاری در گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ادغام می‌شود و در کنار پکیج باطری 1.87 کیلووات ساعتی، مجموع خروجی را به 326 اسب بخار قدرت و 630 نیوتن متر گشتاور می‌رساند.

رانگلر 4xe هیبریدی از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که با دو موتور الکتریکی با 44 و 134 اسب بخار قدرت و یک پکیج باطری بسیار بزرگ‌تر 17.3 کیلووات ساعتی همراه است و مجموعاً 375 اسب بخار قدرت و 637 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جیپ نه‌تنها قوی‌تر از تویوتا است بلکه قابلیت اتصال به برق را دارد و می‌تواند تا 35 کیلومتر را صرفاً به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. این قوای محرکه به لطف تنظیم سرعت پایین موتورهای الکتریکی و حالت رانندگی با یک پدال که به آفرود در سرعت‌های پایین کمک می‌کند، به گفتهٔ جیپ بهترین عملکرد را در آفرود خواهد داشت. البته یک پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 تنفس طبیعی و 2 لیتری چهار سیلندر توربو هم برای رانگلر ارائه می‌شود که قدرت کمتری دارند و پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 همی به‌زودی حذف خواهد شد.

در آخر هم به برانکو رپتور با پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو می‌رسیم که با 418 اسب بخار قدرت و 596 نیوتن متر کاملاً از رقبا فاصله می‌گیرد. البته در نسخه‌های معمولی برانکو پیشرانه‌های ضعیف‌تری شامل 2.3 لیتری چهار سیلندر توربو با 300 اسب بخار قدرت و 2.7 لیتری V6 توئین توربو با 330 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود اما فورد فعلاً هیچ نسخهٔ هیبریدی برای شاسی‌بلند آفرودی خود ارائه نمی‌کند. در بخش مصرف سوخت، رانگلر 4xe در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به 11.7 لیتر بنزین نیاز دارد درحالی‌که برانکو رپتور 15.7 لیتر بنزین می‌سوزاند. مصرف فوررانر جدید هنوز اعلام نشده اما انتظار می‌رود در نسخهٔ تریل‌هانتر هیبریدی حدود 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

کپی لینک

یدک کشی

برخلاف اکثر کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای معمولی، هر سهٔ این آفرودرهای 4x4 از شاسی نردبانی برگرفته از پیکاپ استفاده می‌کنند که یکی از مزیت‌های خود را در یدک کشی نشان می‌دهد. ظرفیت یدکشی برانکو رپتور 2040 کیلوگرم و رانگلر 4xe روبیکان 1600 کیلوگرم است درحالی‌که تویوتا حداکثر ظرفیت یدک کشی فوررانر جدید را تا 2720 کیلوگرم اعلام کرده اما مشخص نکرده که کدام نسخه و پیشرانه چنین ظرفیت بالایی را ارائه می‌کند. بااین‌حال، نسخهٔ تریل‌هانتر به دلیل برخورداری از تجهیزات آفرود مثل باربند، لاستیک‌های 33 اینچی و... بعید است چنین ظرفیت یدک کشی داشته باشد اما نسخهٔ TRD Pro که فاقد برخی تجهیزات آفرود تریل‌هانتر است ممکن است نزدیک به این عدد باشد.

کپی لینک

آفرود

در رابطه با این بخش تا زمانی که پشت فرمان فوررانر جدید ننشینیم نمی‌توانیم قضاوت کاملی داشته باشیم و فعلاً فقط باید اعداد روی کاغذ را بررسی کنیم. فاصلهٔ محوری 2,850 میلی‌متری شاسی‌بلند تویوتا از برانکو رپتور با 2,960 میلی‌متر و رانگلر با 3,007 میلی‌متر کمتر است اما از لحاظ طول کلی، فوررانر با 4,950 میلی‌متر، در قیاس با برانکوی 4,851 میلی‌متری و رانگلر 4,785 میلی‌متری، کشیده‌ترین است که اوورهنگ‌های بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند. برانکو رپتور از زمین 333 میلی‌متر و رانگلر روبیکان 270 میلی‌متر فاصله دارند درحالی‌که این رقم برای فوررانر تنها 238 میلی‌متر است زیرا تویوتا فعلاً یک عدد کلی را برای این خودرو اعلام کرده و اشاره به نسخه‌های تریل‌هانتر و TRD Pro نداشته است.

البته به گفتهٔ تویوتا، کمک‌فنرهای 2.5 اینچی Old Man Emu به همراه لاستیک‌های 33 اینچی تویو کانتری با افزایش ارتفاع 50 میلی‌متری نسخهٔ تریل‌هانتر در جلو و 38 میلی‌متری در عقب می‌شود؛ بنابراین، ممکن است این نسخه تا 285 میلی‌متر از زمین فاصله داشته باشد. از سوی دیگر، فاصلهٔ محوری، طول کلی، اوورهنگ‌ها و فاصله از زمین روی زوایای حمله و فرار در آفرود تأثیر دارند. فورد و جیپ به لطف اوورهنگ‌های بسیار کوتاه، زوایای حمله و فرار بسیار چشمگیری را ارائه می‌کنند که برای برانکو رپتور به ترتیب 47.2 درجه و 40.5 درجه و برای رانگلر روبیکان 43.8 درجه و 35.6 درجه است درحالی‌که تویوتا برای فوررانر این اعداد را 32 درجه و 24 درجه اعلام کرده است.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

برای یک مقایسهٔ واقعی بین این سه خودرو باید تا اواخر سال جاری صبر کنیم تا بتوانیم یک فوررانر تریل‌هانتر یا TRD Pro را در اختیار بگیریم اما با توجه به اطلاعات اولیه، به نظر می‌رسد نسل جدید فوررانر در آفرود هم‌سطح یا نزدیک به رقبای اصلی خود باشد. امتیاز منفی این شاسی‌بلند ژاپنی در برابر رقبای آمریکایی اما عدم امکان رانندگی در هوای آزاد است زیرا در برانکو و رانگلر می‌توان درها و سقف را جدا کرد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

فورد برانکو رپتور

جیپ رانگلر روبیکان 4xe

تویوتا فوررانر تریل‌هانتر

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو

2.0 لیتری I4 توربو هیبریدی

2.4 لیتری I4 توربو هیبریدی

قدرت (اسب بخار)

418

375

326

گشتاور (نیوتن متر)

597

637

630

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

فاصلهٔ محوری (میلی‌متر)

2,960

3,007

2,850

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

4,851 / 2,177 / 1,976

4,785 / 1,877 / 1,867

4,950 / 1,976 / 1,849

فاصله از زمین (میلی‌متر)

333

270

285 (حدودی)

زاویه حمله/فرار (درجه)

47.2 / 40.5

43.8 / 35.6

32.0 / 24.0 (حدودی)

شتاب صفر تا 96 (ثانیه)

6.2

5.6

5.0 تا 6.0

مصرف سوخت (لیتر ترکیبی)

15.7

11.7

9.4 (حدودی)

 

[poll id="189"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.