فورد هات راد با پیشرانه 18.6 لیتری V16، هیولایی روی چرخ
این هیولا با استفاده از شاسی کامیون فورد 9000، اکسلهای اسکانیا، سقف سیتروئن ترکشن آوانت و پیشرانهٔ 16 سیلندر دیترویت دیزل با 875 اسب بخار قدرت ساخته شده است.
در آمریکا خودروهای هات راد منحصربهفرد زیادی ساخته میشود اما خودرویی که در اینجا میبینید، با پیشرانهٔ V16 توئین توربوی دیزلی، یک هیولای واقعی است. فورد بیگ هات راد 1934، توسط «مارتین کویست» و «فرانس ون تاتنهوو» ساخته شده است. در سینهٔ این هیولا، یک نیروگاه 18.6 لیتری V16 توئین توربوی از سری 71 دیترویت دیزل قرار گرفته که به یک گیربکس اتوماتیک آلیسون 750 متصل است. این موتور از چسباندن دو پیشرانهٔ V8 به هم ساخته شده است.
سری 71 حتی در نسخهٔ V24 هم ساخته شد. این نیروگاههای عظیم به گشتاور و صدایی باورنکردنی شهرت دارند که غرشی شبیه رعدوبرق ایجاد میکند. موتور سری 71 دیترویت دیزل که در سال 1957 برای استفاده در کامیونها، اتوبوسها و تانکها معرفی شد، یک موتور دو زمانه بسیار ساده است و به همین دلیل قابلیت اعتماد بالایی دارد. این پیشرانه با قدرتهای مختلفی از 635 تا بیش از 800 اسب بخار ارائه میشد. نمونهٔ توئین توربویی که در اینجا میبینیم قدرت خیرهکنندهٔ 875 اسب بخار را در 2,250 rpm تولید میکند. این موتور دو زمانه همچنین صدایی فراموشنشدنی را برای کسانی که از نزدیک شاهد هستند فراهم میکند.
پشت این پیشرانهٔ قدرتمند هم گیربکس HT750 DRD آلیسون نصب شده که متعلق به یک کامیون TFT بوده و انتقال نیروی مستحکم و قابلاطمینانی را فراهم میکند. گیربکسهای آلیسون ملاک و معیاری برای انجام کارهای سخت محسوب میشوند و در پیکاپهای سنگینی مثل شورلت سیلورادو HD هم مورداستفاده قرار میگیرند. شاسی و فرمان این هات راد 16 سیلندر از یک کامیون فورد 9000 گرفته شده و محورها متعلق به اسکانیا هستند. برای مهار کردن این هیولا هم ترمزهای دیسکی قدرتمندی تدارک دیده شده درحالیکه سیستم تعلیق جلو بهصورت اختصاصی توسط فرانس و مارتین ساخته شده است.
بدنه نیز تقریباً بهطور کامل اختصاصی ساخته شده بهجز سقف که از یک سیتروئن ترکشن آوانت گرفته شده است. روی این سقف تغییرات گستردهای برای هماهنگی با بدنه صورت گرفته است. توجه سازندگان به جزئیات در جلوپنجرهٔ اختصاصی و طراحی کلی بدنه مشهود است. این هات راد جذاب و هیجانانگیز هماکنون در موزهٔ تکنیک در آلمان برای تماشای عموم به نمایش گذاشته شده است.