فورد F-150 هیبرید سریعتر از F-150 رپتور!
نام رپتور در بین وانتهای متنوع فورد با واژه پرفورمنس مترادف است اما جدیدترین نسل این خودرو در تستها خیلی خوب عمل نمیکند. مجله ادموندز اخیراً نسخههای گوناگون F-150 را در برابر یکدیگر قرار داده تا بداند کدام خودرو سریعتر عمل میکند و البته نتایج به دست آمده نیز سورپرایز کننده بودهاند. پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری توئین توربوی F-150 رپتور شاید قدرت 450 اسب بخاری و گشتاور 691 نیوتون متری تولید کند اما توانایی رقابت با F-150 ترمور و F-150 هیبریدی در درگ را ندارد. ترمور خروجی 400 اسبی و گشتاور 678 نیوتون متری دارد درحالیکه قدرت و گشتاور مدل هیبریدی به 430 اسب بخار و 773 نیوتون متر میرسد.
فورد F-150 رپتور 2021 شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.8 ثانیهای دارد اما این عملکرد دقیقاً مشابه دو برادر دیگر یعنی ترمور و هیبرید است. حتی نسل پیشین رپتور 2019 نیز شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 5.9 ثانیهای را بر جای میگذارد. اما بخش واقعاً سورپرایز کننده این تستها به عملکرد 400 متر مربوط میشود که طی آن وانتهای F-150 ترمور و F-150 هیبریدی زمان 14.1 ثانیهای را ثبت کردهاند درحالیکه رپتور برای طی این مسافت به 14.3 ثانیه زمان نیاز دارد و این زمان درست مشابه نسل پیشین رپتور است.
حتی در دیگر بخشهای پرفورمنس همانند هندلینگ و ترمز نیز F-150 رپتور احساسبرانگیز نشان نمیدهد. این خودرو برای رسیدن از سرعت 96 به 0 کیلومتر در ساعت به 45 متر مسافت نیاز دارد درحالیکه این میزان در ترمور به 43 متر و در مدل هیبریدی به 42 متر میرسد. این دو وانت در تست اسکیدپد نیز شتاب 0.74 جی را نشان میدهند درحالیکه رپتور به شتاب جانبی 0.71 جی بسنده میکند. به نظر میرسد وزن دشمن اصلی پرفورمنس F-150 رپتور است. این خودرو حتی سنگینتر از مدل هیبریدی بوده و نسبت قدرت و به وزن آن پایینتر از مدلهای ترمور و هیبریدی نشان میدهد.
همین تستها نشان میدهند که قدرت و اسب بخار تنها معیار برتری یک خودرو نخواهد بود و شاید فورد باید عجله کند و نسخه 8 سیلندر سوپرشارژردار رپتور R را زودتر از برنامهریزیهای قبلی معرفی نماید.