تولید اولین فورد موستانگ GT S550 چهار چرخ محرک در آمریکا
تیم رومن چند سال قبل خودروی مرکور Xr4Ti را با سیستم چهار چرخ محرک تولید کرد و بعدها نیز پیشرانه 8 سیلندر توربو را روی یکی از محصولات فورد قرار داد. او هماکنون پروژهای جاهطلبانهتر را به پایان رسانده و آنهم تولید فورد موستانگ چهار چرخ محرک 2017 است. طبیعتاً او برای این کار مدل 8 سیلندر GT را انتخاب کرده است.
البته تبدیل موستانگ GT به خودرویی چهار چرخ محرک کار راحتی نبوده و رومن زمان زیادی را برای آن صرف کرده است. او کل فرایند رخ داده را تصویربرداری کرده و ویدئوی های آن را در یوتیوب منتشر میکند. نکته مهم اینکه تغییرات رخ داده روی موستانگ تأثیری روی قابلیت راندن خودرو و ظاهر آن نداشتهاند و رومن میگوید هدف پروژه تولید خودرویی است که همانند محصولات فابریک عمل کند. در واقع این موستانگ توانایی تردد روزمره را دارد و به راحتی میتوان از آن استفاده کرد.
رومن این موستانگ را در پاییز 2019 خرید و جستوجوی زیادی برای بررسی امکانپذیر بودن این ایده انجام داد. واضح است که قبلاً موستانگ چهار چرخ محرکی تولید نشده و بنابراین شاید برخی افراد فکر کنند چنین چیزی امکان ندارد. اگر فضای کافی برای نصب قطعات اضافی وجود نداشته باشد بنابراین کل پروژه از همان ابتدا شکست میخورد اما خوشبختانه رومن توانسته این مأموریت را به پایان برساند. سیستم چهار چرخ محرکی که رومن به کار برده از نظر مکانیکی بسیار شبیه همان سیستمی است که در سدان هایی با پیشرانه طولی دیده میشود. یک گیربکس مرسوم با جعبه انتقال در بخش پشتی قرار دارد که قدرت پیشرانه را به دیفرانسیل نصب شده در کنار کارتل میفرستد. محل نصب اکسلها نیز شبیه همان چیزی است که در خودروی بی ام و سری 3 مجهز به سیستم xDrive میبینیم.
این مهندس خلاق از قطعات برندهای مختلفی سود برده است. گیربکس 6 سرعته دستی TR6060 در بسیاری از خودروهای پرفورمنس دیده میشود و دیفرانسیل جلو نیز به تویوتا هایلوکس مدل 1986 تا 1995 تعلق دارد. جعبه انتقال محصول شرکت بورگ وارنر است و معمولاً در دوج چارجرهای چهار چرخ محرک قدیمی وجود دارد. تقریباً همه قطعات بین موارد یاد شده سفارشی هستند. کارهای زیادی برای ایجاد فضا و ماشینکاری قطعات صورت گرفته و برای مثال محل جعبهفرمان تغییر کرده است. نکته مهم اینکه کابین تغییری ندارد و تنها تونل گیربکس سمت سرنشین کمی بالا آمده است. طراحی ظاهری خودرو نیز دست نخورده است. در واقع تا زمانی که کسی به شما نگوید این موستانگ چهار چرخ محرک است متوجه آن نخواهید شد.
البته رومن پس از تست فورد موستانگ GT S550 به مواردی برخورد کرده و برای مثال میخواهد دستهموتورها را برای بهبود سواری روزمره تغییر دهد. همچنین باید کارهای نهایی روی اکسلها انجام شود. البته مشکل بزرگتر به عدم قدرت کافی موستانگ برای دود کردن لاستیکها مربوط میشود. از آنجایی که لاستیکهای 295 خودرو تنظیمات متفاوتی دارد بنابراین خبری از برن اوت کردن در روی آسفالت نخواهد بود. رومن به دنبال خرید کیت سوپرشارژر یا نصب دو توربو روی پیشرانه است اما او میخواهد قبل از اعمال تغییرات از موستانگ چهار چرخ محرک خود لذت ببرد.