فرمول یک ایتالیا 2025؛ پیروزی وستپن و بازگشت به روزهای اوج

یک‌شنبه 28 اردیبهشت 1404 - 16:30
مطالعه 5 دقیقه
max vestapen
مکس وستپن در جایزه بزرگ امیلیا روماینا توانست دومین پیروزی فصل 2025 خود را کسب کند و به صدر جدول نزدیک شود. این مسابقه، برخلاف رقابت‌های قبلی،...

مکس وستپن در جایزه بزرگ امیلیا روماینا توانست دومین پیروزی فصل 2025 خود را کسب کند و به صدر جدول نزدیک شود. این مسابقه، برخلاف رقابت‌های قبلی، رانندگان مکلارن را از سکوی اول دور کرد.

در چهارصدمین مسابقه‌ی تیم ردبول در مسابقات فرمول یک جهانی، مکس وستپن، قهرمان فصل قبل، از همان ابتدا جایگاه اول را تصاحب کرد و در یک بعدازظهر پرحادثه که شامل فازهای خودروی ایمنی مجازی و خودروی ایمنی کامل بود، برتری خود را در برابر زوج مک‌لارن ادامه داد.

مسابقه با هیجانی بالا آغاز شد، اسکار پیاستری، دارنده پول پوزیشن، در ابتدا شروع خوبی داشت، اما وستپن با یک سبقت خیره‌کننده پیش افتاد و در دورهای بعدی فاصله خود را افزایش داد.

پیاستری سپس جزو رانندگانی بود که زودتر به پیت‌استاپ رفتند و در دور ۱۴ برای لاستیک‌های سخت توقف کرد، اما این تصمیم برای راننده استرالیایی نتیجه‌بخش نبود، زیرا وستپن با ماندن در پیست، برتری خود را در جایگاه اول تقویت کرد.

در حالی که بحث‌ها درباره استراتژی یک‌توقفه یا دوتوقفه ادامه داشت و نیمی از رانندگان پس از موج اولیه پیت‌استاپ‌ها هنوز در پیست مانده بودند؛ در دور ۲۹، خودروی ایمنی مجازی به دلیل توقف استبان اوکون روی چمن اعلام شد. این شرایط، فرصت را به کسانی که هنوز توقف نکرده بودند، از جمله وستپن ، داد تا بدون از دست دادن زمان اضافی به پیت بروند. وستپن پس از پیت‌استاپ با برتری حدود ۲۰ ثانیه‌ای نسبت به نوریس در جایگاه دوم به پیست بازگشت.

اما هیجان مسابقه ادامه یافت، زمانی که در دور ۴۶ به دلیل مشکل خودروی کیمی آنتونلی و توقف او، خودروی ایمنی وارد پیست شد. این فرصت دیگری برای وستپن و نوریس فراهم کرد تا توقف کنند، در حالی که پیاستری، دیگر راننده مک‌لارن، توقف نکرد. این موضوع سؤالاتی را درباره احتمال جابه‌جایی نوریس و پیاستری توسط تیم مک‌لارن در زمان شروع مجدد مطرح کرد.

شروع مجدد توسط وستپن به شکلی بی‌نقص اجرا شد و او چهارمین پیروزی متوالی خود را در ایتالیا و در چهارصدمین گرندپری ردبول به دست آورد. نوریس، با شش ثانیه فاصله، با سبقت از پیاستری به جایگاه دوم رسید، و پیاستری با دفاع در برابر لوئیس همیلتون، که پس از مشکلات فراری در مرحله مقدماتی عملکرد خوبی داشت، جایگاه سوم را حفظ کرد تا در نهایت، همیلتون چهارم شود.

جایگاه

شماره

راننده

خودرو

دورها

زمان/بازنشستگی

امتیاز

1

1

مکس وستپن

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

63

1:31:33.199

25

2

4

لاندو نوریس

مک‌لارن مرسدس

63

6.109+ ثانیه

18

3

81

اسکار پیاستری

مک‌لارن مرسدس

63

12.956+ ثانیه

15

4

44

لوئیس همیلتون

فراری

63

14.356+ ثانیه

12

5

23

الکساندر آلبون

ویلیامز مرسدس

63

17.945+ ثانیه

10

6

16

شارل لکلرک

فراری

63

20.774+ ثانیه

8

7

63

جورج راسل

مرسدس

63

22.034+ ثانیه

6

8

55

کارلوس ساینز

ویلیامز مرسدس

63

22.898+ ثانیه

4

9

6

ایساک هاجار

ریسینگ بولز هوندا RBPT

63

23.586+ ثانیه

2

10

22

یوکی تسونودا

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

63

26.446+ ثانیه

1

11

14

فرناندو آلونسو

استون مارتین آرآمکو مرسدس

63

27.250+ ثانیه

0

12

27

نیکو هالکنبرگ

کیک ساوبر فراری

63

30.296+ ثانیه

0

13

10

پیر گسلی

آلپین رنو

63

31.424+ ثانیه

0

14

30

لیام لاوسون

ریسینگ بولز هوندا RBPT

63

32.511+ ثانیه

0

15

18

لنس استرول

استون مارتین آرآمکو مرسدس

63

32.993+ ثانیه

0

16

43

فرانکو کولاپینتو

آلپین رنو

63

33.411+ ثانیه

0

17

87

اولیور بیرمن

هاس فراری

63

33.808+ ثانیه

0

18

5

گابریل بورتولتو

کیک ساوبر فراری

63

38.572+ ثانیه

0

NC

12

کیمی آنتونلی

مرسدس

44

خروج از مسابقه

0

NC

31

استبان اوکون

هاس فراری

27

خروج از مسابقه

0

الکس البون با کسب جایگاه پنجم، عملکرد خوبی برای ویلیامز داشت و در نبردی سخت با لکلرک از فراری، که ششم شد، پیروز بود. جورج راسل با مرسدس در جایگاه هفتم به کار خود پایان داد، در حالی که آنتونلی به انتهای مسابقه نرسید. کارلوس ساینز جایگاه هشتم را برای ویلیامز به دست آورد.

ایزاک هاجار با عملکردی قابل توجه در جایگاه نهم برای ریسینگ بولز قرار گرفت، و یوکی سونودا با صعود به جایگاه دهم، آخرین امتیاز را کسب کرد، تا شاید کمی تسکین‌دهنده تصادف دراماتیک او در مرحله مقدماتی روز شنبه باشد.

فرناندو آلونسو بار دیگر در جایگاه یازدهم از کسب امتیاز بازماند، در روزی که استون مارتین عملکرد ضعیفی داشت. نیکو هالکنبرگ نیز در جایگاه دوازدهم نتوانست به جمع ده نفر برتر برسد. پیر گسلی در جایگاه سیزدهم برای آلپین، به دنبال لیام لاوسون از ریسینگ بولز و لنس استرول از استون مارتین قرار گرفت.

جایگاه

راننده

ملیت

خودرو

امتیاز

1

اسکار پیاستری

استرالیا

مک‌لارن مرسدس

146

2

لاندو نوریس

بریتانیا

مک‌لارن مرسدس

133

3

مکس ورستپن

هلند

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

124

4

جورج راسل

بریتانیا

مرسدس

99

5

چارلز لکلرک

موناکو

فراری

61

6

لوئیس همیلتون

بریتانیا

فراری

53

7

کیمی آنتونلی

ایتالیا

مرسدس

48

8

الکساندر آلبون

تایلند

ویلیامز مرسدس

40

9

استبان اوکون

فرانسه

هاس فراری

14

10

لنس استرول

کانادا

استون مارتین آرآمکو مرسدس

14

11

کارلوس ساینز

اسپانیا

ویلیامز مرسدس

11

12

یوکی تسونودا

ژاپن

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

10

13

پیر گسلی

فرانسه

آلپین رنو

7

14

ایساک هاجار

فرانسه

ریسینگ بولز هوندا RBPT

7

15

نیکو هولکنبرگ

آلمان

کیک ساوبر فراری

6

16

اولیور بیرمن

بریتانیا

هاس فراری

6

17

فرناندو آلونسو

اسپانیا

استون مارتین آرآمکو مرسدس

0

18

لیام لاوسون

نیوزیلند

ریسینگ بولز هوندا RBPT

0

19

جک دوهان

استرالیا

آلپین رنو

0

20

گابریل بورتولتو

برزیل

کیک ساوبر فراری

0

21

فرانکو کولاپینتو

آرژانتین

آلپین رنو

0

در جدول رانندگان، اسکار پیاستری و لاندو نوریس از مکلارن، همچنان صدرنشین مسابقات امسال هستند. مکس وستپن در رده‌ی سوم، همچنان امیدوار به تکراری قهرمانی است اما برای جورج راسل، چارلز لکلرک و لوئیس همیلتون، فاصله‌ی زیاد تا صدر جدول دیده می‌شود.

جایگاه

تیم

امتیاز

1

مک‌لارن مرسدس

279

2

مرسدس

147

3

ردبول ریسینگ هوندا RBPT

131

4

فراری

114

5

ویلیامز مرسدس

51

6

هاس فراری

20

7

استون مارتین آرآمکو مرسدس

14

8

ریسینگ بولز هوندا RBPT

10

9

آلپین رنو

7

10

کیک ساوبر فراری

6

در جدول تیمی، مکلارن 279 امتیازی به لطف درخشش دو راننده‌ی خود، فاصله‌ی زیادی با رقبا دارد. حالا مرسدس رده‌ی دوم را گرفته و ردبول را با فاصله‌ای اندک، نزدیک خود می‌بیند. فراری، ویلیامز و هاس، رده‌های چهارم تا ششم را حفظ کرده‌اند.

هفته‌ی آینده، هشتمین مسابقه از فصل 2025 فرمول یک برگزار می‌شود. یک‌شنبه چهارم خرداد، شهر موناکو میزبان رقابت  جایزه بزرگ خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.