فرمول یک موناکو 2025؛ نوریس اول شد، لکلرک درخشید
پس از مدتی نسبتا طولانی، یک راننده با خودروی فراری روی سکوی رفت و رقابت طولانی مکلارن -ردبول را تنوع داد. جایزه بزرگ بسیار مشهور موناکو، امسال با پیروزی نوریس و مقام دومی لکلرک به پایان رسید.
موناکو در تاریخ رقابتهای سالانهی فرمول یک، جایگاه مهمی دارد. از دید کارشناسان موتوراسپرت، لمان ۲۴ ساعته، ایندی ۵۰۰ و جایزه بزرگ موناکو (مونت کارلو)، متفاوت از دیگر مسابقات اتومبیلرانی دنیا هستند. به همین دلیل، موفقیت در هر کدام از این رقابتها، اهمیت زیادی برای رانندگان و دوران حرفهای آنها دارد.
اولین جایزه بزرگ موناکو، سال ۱۹۲۹ انجام شد و حالا نزدیک به یک قرن از سابقهی این کشور کوجک در موتوراسپرت میگذرد. پیست موناکو در خیابانهای شهر مونت کارلو جای گرفته و به همین دلیل، تجربهی خاصی برای بینندگان فراهم میکند. از سویی دیگر، مسیر ۳/۳ کیلومتری مسابقه از پیچهای تند و خطرناک با عرض کم تشکیل شده است تا مهارت رانندگان را به چالش بکشد. این مسابقه ۷۸ دور با مجموع مسافت ۲۶۰ کیلومتر دارد و از نظر زمانی هم، طولانی است. آیرتون سنا ۶ مرتبه در موناکو روی سکوی اول رفته و همچنان رکورددار این پیست است. تیم مکلارن نیز، تنها گروه شرکتکننده با ۱۵ پیروزی در این رقابت محسوب میشود. سال 2024 چارلز لکلرک به سکوی اول در موناکو رسید.
لاندو نوریس با مهارت کامل، موقعیت پول پوزیشن را به پیروزی در جایزه بزرگ موناکو تبدیل کرد و در پایان یک مسابقه جذاب و تاکتیکی، چارلز لکلرک و اسکار پیاستری همتیمی خودش را پشت سر گذاشت. در این مسابقه، مکس وستاپن تا یک دور مانده به پایان، با استراتژی متفاوت خود در جایگاه اول قرار داشت.
نوریس پس از یک قفل شدگی شدید چرخ در اولین پیچ، از مراحل ایمنی مجازی (VSC)، ترافیک و قانون توقف دو مرحلهای عبور کرد تا دومین پیروزی فصل خود را به دست آورد و از اختلاف امتیازی پیاستری در جدول قهرمانی بکاهد.
لکلرک در مراحل مختلف مسابقه، از جمله در شروع تا پیچ سنت دوت و در اواخر مسابقه که وستاپن سرعتش را کاهش داد، فشار زیادی وارد کرد، اما در نهایت به جایگاه دوم رسید. پیاستری که حالا تنها با سه امتیاز اختلاف نسبت به نوریس در جدول قرار دارد، جایگاه سوم را تکمیل کرد. وستاپن با استراتژی متفاوت تایرها، تا اواخر مسابقه در صدر قرار داشت، اما پس از توقف دوم اجباری در یک دور مانده به پایان، به جایگاه چهارم سقوط کرد.
رتبه | شماره | راننده | تیم | دور | زمان/انصراف | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۴ | لاندو نوریس | مک لارن مرسدس | ۷۸ | ۱:۴۰:۳۳.۸۴۳ | ۲۵ |
۲ | ۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۷۸ | +۳.۱۳۱ ثانیه | ۱۸ |
۳ | ۸۱ | اسکار پیاستری | مک لارن مرسدس | ۷۸ | +۳.۶۵۸ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۱ | مکس وستاپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۷۸ | +۲۰.۵۷۲ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۴۴ | لوئیز همیلتون | فراری | ۷۸ | +۵۱.۳۸۷ ثانیه | ۱۰ |
۶ | ۶ | ایزاک هاجار | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۷۷ | +۱ دور | ۸ |
۷ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس فراری | ۷۷ | +۱ دور | ۶ |
۸ | ۳۰ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۷۷ | +۱ دور | ۴ |
۹ | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز مرسدس | ۷۶ | +۲ دور | ۲ |
۱۰ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز مرسدس | ۷۶ | +۲ دور | ۱ |
۱۱ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۷۶ | +۲ دور | ۰ |
۱۲ | ۸۷ | الیور بیرمن | هاس فراری | ۷۶ | +۲ دور | ۰ |
۱۳ | ۴۳ | فرانکو کولاپینتو | آلپین رنو | ۷۶ | +۲ دور | ۰ |
۱۴ | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر فراری | ۷۶ | +۲ دور | ۰ |
۱۵ | ۱۸ | لنس استرول | آستون مارتین آرامکو مرسدس | ۷۶ | +۲ دور | ۰ |
۱۶ | ۲۷ | نیکو هالکنبرگ | کیک سائوبر فراری | ۷۶ | +۲ دور | ۰ |
۱۷ | ۲۲ | یوکی تسونودا | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۷۶ | +۲ دور | ۰ |
۱۸ | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۷۵ | +۳ دور | ۰ |
NC | ۱۴ | فرناندو آلسونو | آستون مارتین آرامکو مرسدس | ۳۶ | DNF | ۰ |
NC | ۱۰ | پیر گاسلی | آلپین رنو | ۷ | DNF |
لوئیز همیلتون در مسیر رسیدن به جایگاه پنجم، مسابقهای تکنفره داشت و پس از جریمهای که به دلیل ایجاد مانع برای وستاپن در کوالیفایینگ گرفت، چند پله صعود کرد. ایزاک هاجار، تازهکار مسابقات، با عملکردی خوب در جایگاه ششم قرار گرفت و از استبان اوکون از هاس و همتیمیاش لیام لاوسون پیش افتاد.
ویلیامز با آلکس آلبون و کارلوس ساینز در جایگاههای نهم و دهم، دو امتیاز به دست آورد و جورج راسل از مرسدس را پشت سر گذاشت. راسل که از رانندگی دفاعی آلبون در اوایل مسابقه عصبانی شده بود، به دلیل سبقت غیرقانونی، جریمه دریافت کرد.
الی بیرمن، راننده هاس، پس از جریمه ۱۰ پلهای در خط شروع و برخی لحظات پرهیجان در اوایل مسابقه، با بازیابی خوب به جایگاه دوازدهم رسید. پس از او، فرانکو کولاپینتو (آلپاین) و گابریل بورتولتو (کیک سائوبر) دیگر تازهکاران قرار گرفتند.
بورتولتو در دور اول پس از درگیری با کیمی آنتونلی به دیوارههای پیچ پورتیه برخورد کرد، اما بازگشت و دقیقاً قبل از لنس استرول (آستون مارتین)، همتیمی باتجربهاش نیکو هولکنبرگ و یوکی تسونودا (ردبول) به خط پایان رسید.
آنتونلی با توقفهای بسیار دیر در پیتباکس، در جایگاه هجدهم و به عنوان آخرین راننده خط پایان را پشت سر گذاشت. فرناندو آلسونو (راننده آستون مارتین) به دلیل مشکل موتور و پیر گسلی (آلپین رنو) طی تصادف با سونودا در خروجی تونل، از مسابقه انصراف دادند.
رتبه | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن مرسدس | ۱۶۱ |
۲ | لاندو نوریس | بریتانیا | مکلارن مرسدس | ۱۵۸ |
۳ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۱۳۶ |
۴ | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۹۹ |
۵ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۷۹ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | فراری | ۶۳ |
۷ | کیمی آنتونلی | ایتالیا | مرسدس | ۴۸ |
۸ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز مرسدس | ۴۲ |
۹ | استبان اوکون | فرانسه | هاس فراری | ۲۰ |
۱۰ | ایزاک هاجار | فرانسه | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۱۵ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | آستون مارتین آرامکو مرسدس | ۱۴ |
۱۲ | کارلوس ساینز | اسپانیا | ویلیامز مرسدس | ۱۲ |
۱۳ | یوکی تسونودا | ژاپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۱۰ |
۱۴ | پیر گاسلی | فرانسه | آلپاین رنو | ۷ |
۱۵ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | کیک سائوبر فراری | ۶ |
۱۶ | الیور بیرمن | بریتانیا | هاس فراری | ۶ |
۱۷ | لیام لاوسون | نیوزیلند | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۴ |
۱۸ | فرناندو آلسونو | اسپانیا | آستون مارتین آرامکو مرسدس | ۰ |
۱۹ | جک دووهان | استرالیا | آلپاین رنو | ۰ |
۲۰ | فرانکو کولاپینتو | آرژانتین | آلپاین رنو | ۰ |
۲۱ | گابریل بورتولتو | برزیل | کیک سائوبر فراری | ۰ |
در پایان مسابقه در موناکو، اسکار پیاستری صدر نشین فصل 2025 باقی ماند. به لطف موفقیت اخیر، حالا لاندو نوریس تنها سه امیتاز با همتیمیاش فاصله دارد و امید دارد که قهرمان سال شود. مکس وستاپن رده سومی هم، با رانندگان بعد از خود، فاصلهی زیادی گرفته و برای بازگشت به صدر، فرصت دارد. راسل، لکلرک، همیلتون و آنتونلی، چهارم تا هفتم هستند.
رتبه | تیم | امتیاز |
---|---|---|
۱ | مکلارن مرسدس | ۳۱۹ |
۲ | مرسدس | ۱۴۷ |
۳ | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۱۴۳ |
۴ | فراری | ۱۴۲ |
۵ | ویلیامز مرسدس | ۵۴ |
۶ | هاس فراری | ۲۶ |
۷ | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۲۲ |
۸ | آستون مارتین آرامکو مرسدس | ۱۴ |
۹ | آلپین رنو | ۷ |
۱۰ | کیک سائوبر فراری | ۶ |
در جدول تیمی، مکلارن توانسته فاصلهی خود با رقبا را بیشتر کند. با درخشش بسیار خوب پیاستری و نوریس، احتمال اینکه مرسدس فراری یا ردبول به قهرمانی فرمول یک 2025 برسند، دور از ذهن است. رقابت برای نایب قهرمانی، بین تیمهای دوم و سوم چهارم، حساسیت بالایی دارد.
تا امروز 8 مسابقه از فصل 2025 برگزار شده است. هفتهی آینده، اسپانیا میزبان فرمول یک جهانی خواهد بود. یکشنبه 11 خرداد 1404 جایزه بزرگ بارسلون برگزار خواهد شد.