فرمول یک بلژیک 2025؛ پیروزی برای پیاستری و مکلارن
فرمول یک بلژیک از سال ۱۹۲۵ در پیست اسپا برگزار میشود. این مسیر برای رقابتهای جایزه بزرگ، ۷ کیلومتر طول دارد و طی ۴۴ دور، مسافت ۳۰۸ کیلومتر فراهم میکند. مایکل شوماخر با ۶ پیروزی در فرمول یک بلژیک، رکورددار است و رانندگان تیم فراری نیز تا امروز توانستهاند ۱۸ مرتبه روی سکوی اول اسپا بروند.
لاندو نوریس گرندپری بلژیک 2025 را جلوتر از دیگران آغاز کرد و برندهی تعیین خط شد. او در کوالیفایینگ، سریعترین زمان را به دست آورد تا بالا تر از همتیمیاش اسکار پیاسـتری و چارلز لکلرک رانندهی فراری عمل کند.
مسابقهی اصلی، عصر یکشنبه برگزار شد و نوریس که از خط اول شروع کرده بود، به دومی رسید. این رقابت با پیروزی اسکار پیاستری همراه بود و لکلرک باز هم روی سکوی سوم ایستاد. اسکار پیاستری در رقابتی پرفراز و نشیب با شرایط آبوهوایی متغیر بارانی و خشک در پیست اسپا فرانکورشان، موفق شد با پیشی گرفتن از همتیمی خود در مکلارن و رقیب مستقیمش برای قهرمانی، لاندو نوریس، پیروز گرندپری بلژیک شود و فاصلهاش در صدر جدول رانندگان را به ۱۶ امتیاز افزایش دهد.
بارش شدید باران پیش از شروع مسابقه ۴۴ دوری، رقابت را تقریباً ۸۰ دقیقه به تعویق انداخت. اما بهمحض شروع مسابقه در دور پنجم، اتفاق عجیب رخ داد: پیاستری توانست خروج بهتری از پیچ داشته باشد و در امتداد خط، پیش از منطقه ترمزگیری، نوریس را رد کند. پیاستری آنقدر خوب بود که توانست فاصلهای حدود یک ثانیه با نوریس در دورهای ابتدایی حفظ کند.
با خشک شدن نسبی پیست و اهمیت موقعیت مکانی، پیاستری در دور ۱۲ لاستیکهای مدیوم انداخت. نوریس مجبور شد یک دور دیگر بماند و در دور بعد با لاستیکهای هارد وارد پیست شود، اما زمانی که به رقابت برگشت، ۹ ثانیه از پیاستری عقب افتاده بود.
اگرچه پیاستری باید با لاستیکهای نرمترش، مسابقه را مدیریت میکرد، اما توانست فاصله را حفظ کند. در دورهای پایانی، اختلاف زمانی به ۳.۱ ثانیه کاهش یافت؛ اما اشتباه کوچکی از سوی نوریس در دور ماقبل آخر باعث شد، مسابقه با اختلاف ۳.۴ ثانیه تمام شود.
دو مدعی قهرمانی با اختلاف زیادی نسبت به سایر رقبا به خط پایان رسیدند. چارلز لکلرک از تیم فراری، با اختلاف ۲۰ ثانیه نسبت به پیاستری در جایگاه سوم قرار گرفت، در حالیکه مکس وستپن، برنده مسابقه اسپرینت روز شنبه، تنها ۱.۵ ثانیه از لکلرک عقبتر بود و نتوانست به سکو برسد. چارلز لکلرک با خودروی فراری شماره ۱۶، در طول مسابقه توانست وستپن را پشت سر خود نگه دارد و سکوی سوم را بگیرد.
رده | شماره | راننده | تیم | دورها | زمان / اختلاف | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 81 | اسکار پیاستری | مکلارن | 44 | 1:25:22.601 | 25 |
2 | 4 | لاندو نوریس | مکلارن | 44 | +3.415 ثانیه | 18 |
3 | 16 | چارلز لکلرک | فراری | 44 | +20.185 ثانیه | 15 |
4 | 1 | مکس وستپن | ردبول ریسینگ | 44 | +21.731 ثانیه | 12 |
5 | 63 | جورج راسل | مرسدس | 44 | +34.863 ثانیه | 10 |
6 | 23 | الکساندر آلبون | ویلیامز | 44 | +39.926 ثانیه | 8 |
7 | 44 | لوئیس همیلتون | فراری | 44 | +40.679 ثانیه | 6 |
8 | 30 | لیام لاوسون | ریسینگ بولز | 44 | +52.033 ثانیه | 4 |
9 | 5 | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر | 44 | +56.434 ثانیه | 2 |
10 | 10 | پیر گسلی | آلپین | 44 | +72.714 ثانیه | 1 |
11 | 87 | الیور بئیرمن | هاس | 44 | +73.145 ثانیه | 0 |
12 | 27 | نیکو هاکنبرگ | کیک سائوبر | 44 | +73.628 ثانیه | 0 |
13 | 22 | یوکی سونودا | ردبول ریسینگ | 44 | +75.395 ثانیه | 0 |
14 | 18 | لنس استرول | استون مارتین | 44 | +79.831 ثانیه | 0 |
15 | 31 | استبان اوکون | هاس | 44 | +86.063 ثانیه | 0 |
16 | 12 | کیمی آنتونلی | مرسدس | 44 | +86.721 ثانیه | 0 |
17 | 14 | فرناندو آلونسو | استون مارتین | 44 | +87.924 ثانیه | 0 |
18 | 55 | کارلوس ساینز | ویلیامز | 44 | +92.024 ثانیه | 0 |
19 | 43 | فرانکو کولاپینتو | آلپین | 44 | +95.250 ثانیه | 0 |
20 | 6 | ایزاک هادجار | ریسینگ بولز | 43 | +1 دور | 0 |
جورج راسل از تیم مرسدس مسابقهای نسبتاً آرام و تنها را در جایگاه پنجم پشت سر گذاشت؛ او در ابتدا از الکس آلبون عبور کرد و سپس فاصلهاش را با رقبا نگه داشت. در همین حال، آلبون با فشار دائمی لوئیس همیلتون در نیمه دوم مسابقه مواجه بود اما توانست با حفظ تمرکز، جایگاه ششم را از آن خود کند. همیلتون که مسابقه را از مسیر پیتلاین و با خودروی فراری آغاز کرده بود، با عملکردی عالی توانست ۱۱ پله صعود کند. او از نخستین رانندگانی بود که در زمان مناسب لاستیکهای اینترمدیت را تعویض کرد و در نهایت در جایگاه هفتم به خط پایان رسید.
لیام لاوسون از تیم ریسینگ بولز و گابریل بورتولتو از کیک سائوبر به ترتیب هشتم و نهم شدند. پیر گسلی از تیم آلپین نیز با قرار گرفتن در جایگاه دهم، آخرین امتیاز مسابقه را کسب کرد. گسلی در بیشتر مراحل مسابقه پیشتاز قطار DRS بود و با دفاع مناسب، جایگاه خود را حفظ کرد.
الیور بویرمن از تیم هاس، پیشتاز گروهی بود که بیرون از محدوده امتیازات قرار داشت، در حالیکه نیکو هاکنبرگ پس از توقف دوم خود نهایتا در جایگاه دوازدهم ایستاد. یوکی سونودا در مراحل پایانی دو پله سقوط داشت و نتوانست امتیازی کسب کند. سونودا از تیم ردبول، جلوتر از لنس استرول (استون مارتین)، استبان اوکون (هاس)، کیمی آنتونلی، فرناندو آلونسو و کارلوس ساینز به پایان مسابقه رسید؛ همه این رانندگان، از پیتلاین مسابقه را آغاز کرده بودند.
فرانکو کولاپینتو از تیم آلپین و ایزاک هادجار از ریسینگ بولز نیز در انتهای جدول قرار گرفتند. تمامی رانندگان موفق به عبور از خط پایان شدند و پس از شروع تأخیری مسابقه، هیچ دوره هشدار (سیفتی کار یا Virtual Safety Car) اعلام نشد.
رده | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
1 | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن | 241 |
2 | لاندو نوریس | بریتانیا | مکلارن | 232 |
3 | مکس وستپن | هلند | ردبول ریسینگ | 173 |
4 | جورج راسل | بریتانیا | مرسدس | 147 |
5 | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | 124 |
6 | لوئیس همیلتون | بریتانیا | فراری | 103 |
7 | کیمی آنتونلی | ایتالیا | مرسدس | 63 |
8 | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز | 46 |
9 | نیکو هالکنبرگ | آلمان | کیک سائوبر | 37 |
10 | استبان اوکون | فرانسه | هاس | 27 |
11 | ایزاک هادجار | فرانسه | ریسینگ بولز | 22 |
12 | لنس استرول | کانادا | استون مارتین | 20 |
13 | پیر گسلی | فرانسه | آلپین | 19 |
14 | فرناندو آلونسو | اسپانیا | استون مارتین | 16 |
15 | کارلوس ساینز | اسپانیا | ویلیامز | 16 |
16 | لیام لاوسون | نیوزیلند | ریسینگ بولز | 12 |
17 | یوکی سونودا | ژاپن | ردبول ریسینگ | 10 |
18 | الیور بئیرمن | بریتانیا | هاس | 8 |
19 | گابریل بورتولتو | برزیل | کیک سائوبر | 4 |
20 | فرانکو کولاپینتو | آرژانتین | آلپین | 0 |
21 | جک دوهان | استرالیا | آلپین | 0 |
در جدول فرمول یک 2025 بعد از مسابقهی بلژیک، اسکار پیاستری با 241 امتیازی به صدرنشینی ادامه میدهد. لاندو نوریس فقط 9 امتیازی کمتر دارد و ممکن است جام قهرمانی را از همتیمیاش برباید. مکس وستپن اسطورهی ردبول، مسابقات را در جایگاه سوم جدول ادامه میدهد و امیدوار به معجزه در آینده است تا شاید موفقیت سال قبل را تکرار کند.
رده | تیم | امتیاز |
---|---|---|
1 | مکلارن | 473 |
2 | فراری | 227 |
3 | مرسدس | 210 |
4 | ردبول ریسینگ | 180 |
5 | ویلیامز | 62 |
6 | کیک سائوبر | 41 |
7 | ریسینگ بولز | 37 |
8 | استون مارتین | 36 |
9 | هاس | 35 |
10 | آلپین | 19 |
در جدول تیمی، مکلارن دستنیافتنی شده و موفقیت بسیار خوب رانندگان خود را جشن میگیرد. اتفاق عجیب امسال، تیم ردهی دوم است که با امتیازات کمتر از نصف صدرنشین، شانسی برای قهرمانی ندارد. فراری 227 امتیازی، حالا 246 امتیاز کمتر از مکلارن کسب کرده است و البته، شدیدا توسط مرسدس 210 امتیازی تهدید میشود. ردبول با 180 امتیاز، هنوز برای نایب قهرمانی مسابقات امسال، شانس دارد.
هفتهی آینده، روز یک شنبه 12 مرداد، مجارستان میزبانی فرمول یک را انجام خواهد داد. سال قبل در پیست هانگارورینگ، لاندو نوریس و اسکار پیاستری اول و دوم شدند.