تعیین خط فرمول یک آذربایجان 2024؛ ناکامی مکلارن و برتری وستپن
شهر باکو در کشور آذربایجان، نزدیکترین محل برگزاری مسابقات فرمول یک به ایران است. جالبتر اینکه پیست باکو در خیابانهای شهر شکل گرفته و نوعی الگوبرداری از موناکو محسوب میشود. کشور آذربایجان از سال ۲۰۱۷ میزبانی فرمول یک را شروع کرد و تا امروز ۷ دوره میزبانی مسابقات جایزه بزرگ را تجربه کرده است. مسیر مسابقه در باکو، ۶ کیلومتر طول دارد و بعد از ۵۱ دور، ۳۰۶ کیلومتر را برای رقابت فراهم میکند.
مکس ورستاپن اجازه نداد که کارلوس ساینز به یک پول پوزیشن شگفتانگیز در گرندپری آذربایجان برسد، در حالیکه اسکار پیستری، جلودارجدول قهرمانی رانندگان تصادف کرد.
راننده ردبول پس از یک جلسه تعیین خط مهیج که با رکورد شش پرچم قرمز در تاریخ فرمول یک همراه بود، برای دومین بار پیاپی پول پوزیشن را به دست آورد. آخرین پرچم قرمز تأثیر بزرگی بر نتیجه نهایی گذاشت.
رده | شماره | راننده | تیم | Q1 | Q2 | Q3 | تعداد دور |
---|---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۱ | مکس ورستاپن | ردبول ریسینگ | ۱:۴۱٫۳۳۱ | ۱:۴۱٫۲۵۵ | ۱:۴۱٫۱۱۷ | ۲۳ |
۲ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز | ۱:۴۲٫۶۳۵ | ۱:۴۱٫۶۷۵ | ۱:۴۱٫۵۹۵ | ۲۳ |
۳ | ۳۰ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز | ۱:۴۲٫۲۵۷ | ۱:۴۱٫۵۳۷ | ۱:۴۱٫۷۰۷ | ۲۶ |
۴ | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۱:۴۲٫۲۴۷ | ۱:۴۱٫۴۶۴ | ۱:۴۱٫۷۱۷ | ۲۱ |
۵ | ۶۳ | جورج راسل | مرسدس | ۱:۴۱٫۶۴۶ | ۱:۴۱٫۴۵۵ | ۱:۴۲٫۰۷۰ | ۲۲ |
۶ | ۲۲ | یوکی سونودا | ردبول ریسینگ | ۱:۴۲٫۳۴۷ | ۱:۴۱٫۷۸۸ | ۱:۴۲٫۱۴۳ | ۲۳ |
۷ | ۴ | لندو نوریس | مکلارن | ۱:۴۱٫۳۲۲ | ۱:۴۱٫۳۹۶ | ۱:۴۲٫۲۳۹ | ۲۱ |
۸ | ۶ | ایزاک هادجار | ریسینگ بولز | ۱:۴۱٫۶۵۶ | ۱:۴۱٫۶۴۷ | ۱:۴۲٫۳۷۲ | ۲۵ |
۹ | ۸۱ | اسکار پیستری | مکلارن | ۱:۴۱٫۸۳۹ | ۱:۴۱٫۴۱۴ | DNF | ۱۸ |
۱۰ | ۱۶ | شارل لکلرک | فراری | ۱:۴۱٫۴۵۸ | ۱:۴۱٫۵۱۹ | DNF | ۱۹ |
۱۱ | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین | ۱:۴۲٫۲۱۱ | ۱:۴۱٫۸۵۷ | — | ۱۸ |
۱۲ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۱:۴۱٫۸۲۱ | ۱:۴۲٫۱۸۳ | — | ۱۷ |
۱۳ | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر | ۱:۴۲٫۵۱۱ | ۱:۴۲٫۲۷۷ | — | ۱۶ |
۱۴ | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین | ۱:۴۲٫۱۰۱ | ۱:۴۳٫۰۶۱ | — | ۱۶ |
۱۵ | ۸۷ | الیور بِرمن | هاس | ۱:۴۲٫۶۶۶ | DNF | — | ۱۱ |
۱۶ | ۴۳ | فرانکو کولاپینتو | آلپین | ۱:۴۲٫۷۷۹ | — | — | ۸ |
۱۷ | ۲۷ | نیکو هالکنبرگ | کیک سائوبر | ۱:۴۲٫۹۱۶ | — | — | ۸ |
۱۸ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس | ۱:۴۳٫۰۰۴ | — | — | ۹ |
۱۹ | ۱۰ | پیر گسلی | آلپین | ۱:۴۳٫۱۳۹ | — | — | ۸ |
۲۰ | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز | ۱:۴۳٫۷۷۸ | — | — | ۴ |
وقتی ساینز، لیام لاوسون و ایزاک هادجار در Q3 زمان ثبت کردند و باران خفیفی شروع به باریدن کرد، راننده فراری یعنی چارلز لکلرک در پیچ ۱۵ به دیوار خورد و باعث پرچم قرمز شد تا هیچ راننده دیگری نتواند دورش را تکمیل کند.
پس از ادامه مسابقه، لندو نوریس و ورستاپن در حال ثبت سریعترین سکتورها بودند، اما بهطور دراماتیک، پیاستری در پیچ ۳ به دیوار خورد و یک توقف دیگر ایجاد کرد، آن هم کمتر از چهار دقیقه مانده به پایان رقابت زمان گیری.
بعد از بازگشت چراغ سبز، شرایط پیست به هیچ عنوان ایدهآل نبود و رانندگان برای پیدا کردن چسبندگی تقلا میکردند. در این میان، ورستاپن با زمان ۱ دقیقه و ۴۱.۱۱۷ ثانیه پول پوزیشن را به دست آورد و ساینز را با اختلاف کمتر از نیم ثانیه شکست داد.
لاوسون با دور دومش جایگاه سوم را تثبیت کرد، جلوتر از دو مرسدس کیمی آنتونلی و جورج راسل و همچنین دومین ردبول یعنی یوکی سونودا.
با وجود عملکرد خوب در تمرینها، لوئیس همیلتون نتوانست یک دور کامل بزند و در Q2 حذف شد؛ او در نهایت به خط دوازده رسید، پشت سر فرناندو آلونسو از استون مارتین.
گابریل بورتولتو با کیک سائوبر بالاتر از استون مارتین دوم لنس استرول قرار گرفت، در حالی که تازهوارد هاس الی بِرمن بدون زمان و پس از برخورد با دیوار در خروجی پیچ ۲ (که یک پرچم قرمز به همراه داشت) در P15 ایستاد.
فرانکو کولاپینتو با آلپین در پایان Q1 در پیچ ۴ به دیوار خورد و پرچم قرمز دیگری به پا کرد و در نهایت شانزدهم شد. نیکو هالکنبرگ در خط هفده قرار گرفت. او هم در پیچ ۴ به دیوار زد و توقف دیگری به وجود آورد. استبان اوکون (هاس)، پیر گسلی (آلپین) و الکس آلبون (ویلیامز) بقیه جدول را تکمیل کردند. آلبون هم اولین پرچم قرمز را با برخورد به دیوار در پیچ ۱ ایجاد کرد.