فرمول یک آدربایجان 2024؛ پیروزی وستاپن و ناکامی مکلارن
مکس وستاپن با یک پیروزی کامل از استارت تا پایان در گرندپری آذربایجان به برتری رسید، در حالیکه لاندو نوریس فاصله خود را با رقیب قهرمانی، اسکار پیاستری، به ۲۵ امتیاز کاهش داد. پیاستری صدرنشین جدول رانندگان در همان دور اول از مسابقه خارج شد.
وستاپن در خیابانهای باکو هرگز جایگاه خود را از دست نداد، تمام ۵۱ دور را پیشتاز بود و با اختلاف بیش از ۱۴ ثانیه نسبت به جرج راسل از مرسدس و کارلوس ساینز مسابقه را برد. ساینز نخستین سکوی خود را برای ویلیامز به دست آورد، آن هم تنها یک روز بعد از اینکه پول پوزیشن را از دست داده بود.
کیمی آنتونلی بهسختی از حضور روی سکوی سوم بازماند، اما عملکرد قابلتوجهی داشت و با فاصلهای امن از جدال سنگین برای رتبه پنجم قرار گرفت. در این جدال، لیام لاوسون از تیم ریسینگ بولز توانست بهترین نتیجه دوران حرفهای خود را کسب کند.
رده | شماره | راننده | تیم | دورها | زمان / کنارهگیری | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۱ | مکس ورستاپن | ردبول ریسینگ | ۵۱ | ۱:۳۳:۲۶.۴۰۸ | ۲۵ |
۲ | ۶۳ | جرج راسل | مرسدس | ۵۱ | +۱۴.۶۰۹ ثانیه | ۱۸ |
۳ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز | ۵۱ | +۱۹.۱۹۹ ثانیه | ۱۵ |
۴ | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۱ | +۲۱.۷۶۰ ثانیه | ۱۲ |
۵ | ۳۰ | لیام لاوسون | ریسینگ بولز | ۵۱ | +۳۳.۲۹۰ ثانیه | ۱۰ |
۶ | ۲۲ | یوکی سونودا | ردبول ریسینگ | ۵۱ | +۳۳.۸۰۸ ثانیه | ۸ |
۷ | ۴ | لاندو نوریس | مکلارن | ۵۱ | +۳۴.۲۲۷ ثانیه | ۶ |
۸ | ۴۴ | لوئیس همیلتون | فراری | ۵۱ | +۳۶.۳۱۰ ثانیه | ۴ |
۹ | ۱۶ | شارل لکلرک | فراری | ۵۱ | +۳۶.۷۷۴ ثانیه | ۲ |
۱۰ | ۶ | ایزاک هادجار | ریسینگ بولز | ۵۱ | +۳۸.۹۸۲ ثانیه | ۱ |
۱۱ | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر | ۵۱ | +۶۷.۶۰۶ ثانیه | ۰ |
۱۲ | ۸۷ | الیور بیرمن | هاس | ۵۱ | +۶۸.۲۶۲ ثانیه | ۰ |
۱۳ | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز | ۵۱ | +۷۲.۸۷۰ ثانیه | ۰ |
۱۴ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس | ۵۱ | +۷۷.۵۸۰ ثانیه | ۰ |
۱۵ | ۱۴ | فرناندو آلونسو | استون مارتین | ۵۱ | +۷۸.۷۰۷ ثانیه | ۰ |
۱۶ | ۲۷ | نیکو هالکنبرگ | کیک سائوبر | ۵۱ | +۸۰.۲۳۷ ثانیه | ۰ |
۱۷ | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین | ۵۱ | +۹۶.۳۹۲ ثانیه | ۰ |
۱۸ | ۱۰ | پیر گسلی | آلپین | ۵۰ | +۱ دور | ۰ |
۱۹ | ۴۳ | فرانکو کولاپینتو | آلپین | ۵۰ | +۱ دور | ۰ |
خارج | ۸۱ | اسکار پیستری | مکلارن | ۰ | DNF (کنارهگیری) | ۰ |
یوکی سونودا پس از فشار شدید در دورهای پایانی ششم شد و بهترین نتیجهاش را برای ردبول رقم زد. نوریس نیز در همان جایگاه هفتمی که مسابقه را آغاز کرده بود، تمام کرد؛ چرا که در تنها پیتاستاپ نتوانست پیشرفتی به دست آورد.
راننده بریتانیایی حتی در مقطعی به رتبه نهم سقوط کرد و در دور پایانی هم موفق به سبقت از سونودا نشد و تنها شش امتیاز از برتری پیستری در کورس قهرمانی کم کرد.
این در حالی بود که راننده استرالیایی (پیستری) شروعی فاجعهبار داشت: با حرکت زودهنگام پشت چراغها، سیستم ضدخاموشی (anti-stall) فعال شد، از رده نهم به انتهای میدان سقوط کرد و سپس در پیچ پنجم از مسابقه کنار رفت.
لوییس همیلتون روز سخت فراری را رهبری کرد و جلوتر از همتیمیاش چارلز لکلرک قرار گرفت، در حالیکه ایزاک هادجار با دومین خودروی ریسینگ بولز، جمع ۱۰ نفر اول را تکمیل کرد.
در ادامه، گابریل بورتولتو از تیم کیک سائوبر بهترین نفر بعدی بود و پس از او اُلی بیرمن و الکس آلبون قرار گرفتند؛ آلبون به دلیل برخورد با فرانکو کولاپینتو در میانه مسابقه ۱۰ ثانیه پنالتی دریافت کرد.
استبان اوکون که آخر شروع کرده بود (به دلیل غیرقانونی بودن بال عقب خودروی هاس پس از تعیین خط)، مسابقه را در رتبه چهاردهم به پایان رساند. بعد از او فرناندو آلونسو قرار گرفت که به خاطر استارت زودهنگام پنالتی گرفت. ردهبندی با نیکو هالکنبرگ (کیک سائوبر)، لنس استرول (استون مارتین) و دو راننده آلپین، پیر گسلی و کولاپینتو تکمیل شد.
رده | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | اسکار پیستری | استرالیا | مکلارن | ۳۲۴ |
۲ | لاندو نوریس | بریتانیا | مکلارن | ۲۹۹ |
۳ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ | ۲۵۵ |
۴ | جرج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۲۱۲ |
۵ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۱۶۵ |
۶ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | فراری | ۱۲۱ |
۷ | کیمی آنتونلی | ایتالیا | مرسدس | ۷۸ |
۸ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز | ۷۰ |
۹ | ایزاک هادجار | فرانسه | ریسینگ بولز | ۳۹ |
۱۰ | نیکو هالکنبرگ | آلمان | کیک سائوبر | ۳۷ |
۱۱ | لنس استرول | کانادا | استون مارتین | ۳۲ |
۱۲ | کارلوس ساینز | اسپانیا | ویلیامز | ۳۱ |
۱۳ | لیام لاوسون | نیوزیلند | ریسینگ بولز | ۳۰ |
۱۴ | فرناندو آلونسو | اسپانیا | استون مارتین | ۳۰ |
۱۵ | استبان اوکون | فرانسه | هاس | ۲۸ |
۱۶ | پیر گسلی | فرانسه | آلپین | ۲۰ |
۱۷ | یوکی سونودا | ژاپن | ردبول ریسینگ | ۲۰ |
۱۸ | گابریل بورتولتو | برزیل | کیک سائوبر | ۱۸ |
۱۹ | الیور بیرمن | بریتانیا | هاس | ۱۶ |
۲۰ | فرانکو کولاپینتو | آرژانتین | آلپین | ۰ |
۲۱ | جک دوهان | استرالیا | آلپین | ۰ |
در پایان فرمول یک آذربایجان، اسکار پیستری همچون هفته قبل با ۳۲۴ امتیاز صدرنشین است، اما اختلاف ۲۵ امتیازیاش با لاندو نوریس فشار و رقابت شدید رانندگان تیم مکلارن را نشان میدهد. مکس وستاپن با ۲۵۵ امتیاز در جایگاه سوم قرار دارد و هنوز در کورس قهرمانی است. تیمهای مرسدس و فراری با جورج راسل و چارلز لکلرک، ردههای بعدی جدلو رانندگان را در اختیار دارند.
ده | تیم | امتیاز |
---|---|---|
۱ | مکلارن | ۶۲۳ |
۲ | مرسدس | ۲۹۰ |
۳ | فراری | ۲۸۶ |
۴ | ردبول ریسینگ | ۲۷۲ |
۵ | ویلیامز | ۱۰۱ |
۶ | ریسینگ بولز | ۷۲ |
۷ | استون مارتین | ۶۲ |
۸ | کیک سائوبر | ۵۵ |
۹ | هاس | ۴۴ |
۱۰ | آلپین | ۲۰ |
در جدول سازندگان، مکلارن با ۶۲۳ امتیاز صدرنشین بلامنازع است و فاصلهای چشمگیر با رقبا دارد. مرسدس با ۲۹۰ و فراری با ۲۸۶ امتیاز رقابتی نزدیک برای جایگاه دوم دارند، در حالیکه ردبول با ۲۷۲ امتیاز کمی عقبتر است. در میانه جدول، ویلیامز با ۱۰۱ امتیاز رشد قابل توجهی نشان داده و عملکردی فراتر از انتظار داشته است. ریسینگ بولز، استون مارتین و کیک سائوبر نیز رقابتی فشرده در ردههای ششم تا هشتم دارند. در انتها، هاس و آلپین با امتیازهای کمتر باقی ماندهاند.
مسابقه بعدی فرمول یک در تقویم گرند پری سنگاپور است که قرار است ۵ اکتبر ۲۰۲۵ معادل سیزده مهرماه، در مسیر خیابانی مارینا بی، سنگاپور برگزار شود.