راهنمای خریدفونیکس

فونیکس FX بنزینی بخریم یا برقی؟ مقایسه کامل به همراه هزینه‌های نگهداری

فونیکس FX، حالا در دو نسخه بنزینی و تمام‌برقی در دسترس خریداران ایرانی قرار دارد؛ هرچند ظاهر این دو خودرو تفاوت چندانی ندارد، اما در باطن دو شخصیت کاملاً متفاوت دارند. یکی بر پایه پیشرانه‌ توربوشارژ بنزینی طراحی شده و دیگری با فناوری پاک الکتریکی پا به میدان گذاشته. با وجود قیمت نسبتاً یکسان آن‌ها در بازار ایران، آیا نسخه برقی انتخاب بهتری است یا هنوز هم نسخه بنزینی انتخاب مطمئن‌تری به حساب می‌آید؟

در این مطلب از پدال، به بررسی دقیق این دو نسخه می‌پردازیم؛ از مشخصات فنی گرفته تا هزینه‌های نگهداری ۵ ساله و شرایط استفاده در ایران.

مشخصات فنی: دو مسیر متفاوت، دو هدف مشترک

ویژگی‌ها فونیکس FX بنزینی فونیکس FX برقی
نوع پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ بنزینی موتور برقی (۱۵۰ کیلووات)
قدرت ۱۹۷ اسب بخار ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن‌متر ۳۴۰ نیوتن‌متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک تک سرعته اتوماتیک
وزن ۱۴۲۳ کیلوگرم ۱۷۱۰ کیلوگرم
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف برق (واقعی) حدود ۱۵–۱۸ کیلووات‌ساعت/۱۰۰km
برد حرکتی (واقعی) حدود ۳۸۰ تا ۴۳۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۸ ثانیه حدود ۷.۵ ثانیه
محور محرک جلو جلو
باتری ۶۱ کیلووات‌ساعت (LFP)
شارژ سریع دارد (۳۰% تا ۸۰% در ۳۰ دقیقه)
شارژ کند حدود ۶ ساعت با شارژر AC

قیمت: یکسان در ایران، متفاوت در اروپا

با وجود تفاوت‌های فنی قابل‌توجه، قیمت هر دو نسخه در بازار ایران تقریباً برابر و در محدوده ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. اما در اروپا، ماجرا متفاوت است:

کشور نسخه بنزینی نسخه برقی
آلمان حدود ۲۷ هزار یورو (امودا ۵) حدود ۳۵ هزار یورو (امودا E5)
اسپانیا حدود ۲۵ هزار یورو (امودا ۵) حدود ۳۳ هزار یورو (امودا E5)
ایران ۲,۴۸۳,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۳۱۴,۰۰۰,۰۰۰

تفاوت قیمت نسخه برقی و بنزینی در اروپا حدود ۸ هزار یورو است. اما در ایران به دلیل سیاست‌گذاری‌های خاص وارداتی و عوارض، این دو خودرو عملاً با قیمتی تقریباً برابر عرضه شده‌اند که باعث جذاب شدن نسخه برقی برای خریداران شده است.

تفاوت در آپشن‌ها، طراحی داخلی و کیفیت ساخت

با وجود آنکه نسخه بنزینی و برقی فونیکس FX در ظاهر بیرونی شباهت زیادی دارند، اما وقتی وارد کابین می‌شویم، تفاوت‌هایی قابل‌توجه دیده می‌شود، به‌ویژه در نسخه‌هایی که در ایران عرضه شده‌اند.

داشبورد فونیکس FX EV برقی

نمایشگر و طراحی داخلی

ویژگی‌ کابین فونیکس FX بنزینی فونیکس FX برقی
نمایشگر مرکزی نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به هم پیوسته تخت نمایشگر منحنی یکپارچه با طراحی مدرن‌تر
طراحی داشبورد مدرن، با خطوط کلاسیک مشابه بنزینی با متریال نرم و نورپردازی محیطی
کیفیت متریال خوب، اما با پلاستیک سخت در بعضی قسمت‌ها بهتر، استفاده بیشتر از چرم مصنوعی و مواد نرم‌تر
تریم داخلی یک تریم مشکی فقط یک تریم مشکی وارد شده
سیستم صوتی استاندارد ۶ بلندگو سیستم صوتی ارتقاءیافته با برند سونی
تهویه مطبوع خودکار دو کاناله مشابه نسخه بنزینی
امکانات اضافه دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی، سقف سانروف، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار حفظ خودرو در لاین، رادار حرکت در ترافیک، ترمز اضطراری هوشمند، ریموت استارتر همه امکانات نسخه بنزینی + گرمکن صندلی عقب، گرمکن فرمان، شیفتر پشت فرمان، هدآپ

هزینه‌های نگهداری در ۵ سال: برنده کیست؟

هزینه سوخت/برق:

نوع خودرو میزان پیمایش سالیانه مصرف تقریبی هزینه سالانه هزینه در ۵ سال
FX بنزینی ۱۵ هزار کیلومتر ~۱,۰۵۰ لیتر حدود ۷ میلیون تومان (با بنزین ۷۰۰۰ تومانی آزاد) ۳۵ میلیون تومان
FX برقی ۱۵ هزار کیلومتر ~۲,۴۰۰ کیلووات حدود ۲.۵ میلیون تومان (بر اساس برق ۱۲۰۰ تومان/کیلووات) ۱۲.۵ میلیون تومان

نتیجه: نسخه برقی حداقل ۲۲.۵ میلیون تومان صرفه‌جویی در ۵ سال فقط در سوخت دارد.

هزینه سرویس و نگهداری:

  • نسخه بنزینی: نیاز به تعویض روغن، فیلتر، شمع، تسمه، سیستم اگزوز و احتمالا مشکلات توربو و گیربکس دوکلاچه دارد. برآورد تقریبی برای ۵ سال با درنظرگرفتن گارانتی: ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان.
  • نسخه برقی: عملاً بدون نیاز به تعویض روغن و قطعات مصرفی سنتی. هزینه سرویس در ۵ سال حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان.

جمع‌بندی: نسخه برقی در مجموع حدود ۴۰ میلیون تومان هزینه نگهداری کمتری در بازه ۵ ساله خواهد داشت.

مزایای FX برقی در ایران

مصرف انرژی بسیار پایین و هزینه شارژ بسیار کمتر نسبت به بنزین
شتاب بهتر و رانندگی نرم‌تر بدون دنده
آپشن‌های بیشتر
کیفیت متریال داخلی بهتر
استهلاک کمتر به دلیل قطعات متحرک کمتر
آینده‌نگر و هماهنگ با روند جهانی خودروهای برقی
معافیت‌های مالیاتی و عوارضی مانند طرح ترافیک (در برخی مناطق)

مزایای FX بنزینی در ایران

دسترسی گسترده به پمپ بنزین در سراسر کشور
بدون نگرانی از نبود ایستگاه شارژ سریع
بازفروش راحت‌تر به دلیل شناخت بیشتر مردم
مناسب برای سفرهای طولانی بدون محدودیت شارژ
قیمت تمام‌شده نگهداری باتری برقی در بلندمدت مشخص نیست

آیا زیرساخت شارژ در ایران کافی است؟

در حال حاضر، زیرساخت شارژ عمومی در ایران محدود اما رو به رشد است و بیشتر در کلان‌شهرها (تهران، مشهد، شیراز، اصفهان) ایستگاه‌های شارژ موجود است. اما:

  • امکان شارژ در خانه با برق شهری یا شارژر خانگی وجود دارد.
  • برای استفاده شهری و روزمره، نسخه برقی کاملاً قابل اتکاست.
  • برای سفرهای جاده‌ای و بین‌شهری، هنوز نسخه بنزینی از لحاظ پشتیبانی و دسترسی، مزیت دارد.

جمع‌بندی نهایی: کدام فونیکس FX برای شما مناسب‌تر است؟

سناریو نسخه پیشنهادی
استفاده شهری روزمره با پیمایش متوسط FX برقی
سفرهای جاده‌ای و استفاده طولانی‌مدت FX بنزینی
اهمیت به هزینه‌های نگهداری پایین FX برقی
عدم دسترسی به شارژر خانگی یا شهری FX بنزینی
علاقه به فناوری آینده و خودرو سبز FX برقی

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال خودرویی مدرن، پاک و با هزینه خرید و نگهداری کمتر هستید و در شهر زندگی می‌کنید، فونیکس FX برقی گزینه هوشمندانه‌تری است؛ اما اگر اهل سفر هستید یا به زیرساخت شارژ مطمئن دسترسی ندارید، نسخه بنزینی همچنان انتخاب قابل اعتمادتری است.

کدام نسخه فونیکس FX را ترجیح می‌دهید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. کسرا

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (290 ديدگاه)

    من بنزینی رو دارم
    راضیم
    به نظرم برقی اگه ایستگاه شارژ بود خیلی خوب میشد

    موافقم 4
    مخالفم 4
  2. علی

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (32 ديدگاه)

    به نظر من توی ایران در حال حاظر یا هیبرید یا بنزین هر ماشینی میخاد باشه ..این نظر منه…

    موافقم 11
    مخالفم 1
  3. Taha Ayoobi

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6811 ديدگاه)

    هیچکدوم

    موافقم 7
    مخالفم 2
  4. Saji

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (147 ديدگاه)

    خوبه ک دارین بنزین ۷ تومنی را القاء و عادی سازی میکنید
    شایدم برا توجیه خرید برقیه
    الان قیمت بنزین آزاد ۳ تومنه باید برحسب اون حساب کنید ک بازم خریدش خیلی منطقی‌تره تا برقی ک روزی ۲ ساعت حدقل نیست و تو اکثر جادهای ایران هنوز جایگاه شارژ نیست

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. حسین

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (28 ديدگاه)

    اگر کسی بیشتر استفادش مسیر های کوتاه و شهری باشه و برای سفر ماشین بنزینی دیگه ای داشته باشه ، برقی خیلی کم درد سر تر و راحت تره

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6799 ديدگاه)

    فقد 7x خوبه عشق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا