فونیکس تیگو 8 پرو مکس IE؛ بررسی مشخصات، ارزش خرید و مقایسه با رقبا

چهارشنبه 13 فروردین 1404 - 08:30
مطالعه 9 دقیقه
Fownix-Tiggo-8-Pro-Max-IE-0
کامل‌ترین بررسی فونیکس تیگو 8 پرو مکس شامل ویژگی‌ها، مشخصات، تجربهٔ رانندگی و مزایا و معایب را در پدال بخوانید.

چری تیگو 8 پرو مکس که یکی از گران‌ترین و بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای مونتاژی بازار کشورمان محسوب می‌شود، چند سالی است در بازار ایران حضور دارد و توانسته نظر خریداران را به خود جلب کند. این کراس‌اوور چینی به‌عنوان یکی از گران‌ترین محصولات مدیران خودرو، از پیشرانهٔ قدرتمند، سامانهٔ چهارچرخ محرک و امکانات فراوانی بهره می‌برد. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها، مشخصات، مزایا و معایب چری تیگو 8 پرو مکس خواهیم پرداخت.

کپی لینک

معرفی اجمالی تیگو 8 پرو مکس

تیگو 8 به‌عنوان کراس‌اووری بزرگ‌تر از تیگو 7 اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن 2018 معرفی شد و تا پیش از معرفی تیگو 9 بزرگ‌ترین شاسی‌بلند برند چری محسوب می‌شد. سپس در اواخر سال 2020، چری نسخه‌ای لوکس‌تر و فیس‌لیفت از این ماشین را با نام تیگو 8 پلاس معرفی کرد که در بازارهای خارج از چین با نام تیگو 8 پرو عرضه شد. به‌رسم خودروسازان چینی، در کنار این نسخهٔ جدید همچنان تولید نسخهٔ قبلی هم ادامه داشت. تیگو 8 پرو از سال 1400 با پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربو GDI و دیفرانسیل جلو توسط مدیران خودرو راهی بازار کشورمان شد.

سپس از اواخر زمستان 1401، این شرکت نسخهٔ جدیدی از شاسی‌بلند چری را با نام تیگو 8 پرو مکس در بازار ایران معرفی کرد. مهم‌ترین تغییر در این نسخه، برخورداری از پیشرانهٔ قوی‌تر 2 لیتری و سامانهٔ چهارچرخ محرک بود. با عرضهٔ تیگو 8 پرو مکس به بازار، تولید تیگو 8 پرو در سال 1402 خاتمه پیدا کرد. از اواسط بهار سال 1402 نیز مدیران خودرو تیپ جدیدی از این شاسی‌بلند را با نام IE به بازار عرضه کرد که به چند آپشن جدید مجهز است. در حال حاضر، تیگو 8 پرو مکس فقط در همین تیپ IE عرضه می‌شود و تولید تیپ قبلی خاتمه پیدا کرده است.

کپی لینک

طراحی بیرونی تیگو 8 پرو مکس

تیگو 8 پرو مکس در ظاهر تفاوت بزرگی با نسخهٔ پرو ندارد ولی با کمی دقت می‌توان متوجه تغییراتی شد که این نسخهٔ قوی‌تر را از همتای دیفرانسیل جلوی خود متمایز می‌کنند. مهم‌ترین تغییر ظاهری در این نسخه، قاب جدید طوسی‌رنگ برای جلوپنجره است که نمای جلوی خودرو را بهبود بخشیده است. دیگر تفاوت‌های طراحی پرو مکس با تیگو 8 پرو هم به سپر جلوی جدید و گرافیک جدید چراغ‌ها محدود می‌شود. البته در عقب هم چهار سر اگزوز گرد را بجای دو سر اگزوز نسخهٔ قبلی می‌بینیم و پس‌زمینهٔ چراغ‌ها هم مشکی شده است. همچنین نشان 390T و AWD در اینجا هم نشان از وجود پیشرانهٔ قوی‌تر در زیر کاپوت و سامانهٔ چهارچرخ محرک دارد. این کراس‌اوور بزرگ چینی 4,722 میلی‌متر طول، 1,860 میلی‌متر عرض و 1,745 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن 2,710 میلی‌متر است.

کپی لینک

داخل تیگو 8 پرو مکس

تیگو 8 پرو مکس در داخل تفاوتی با نسخهٔ پرو ندارد و از همان طراحی با دو نمایشگر 12.3 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی بهره می‌برد. در کابین این ماشین، کیفیت متریال و دقت مونتاژ بهتر از پلاستیک‌های خشکی است که معمولاً در خودروهای چینی می‌بینیم. فرمان با چرم مصنوعی پوشیده شده و صفحه آمپر گرافیک ساده و واضحی دارد. صندلی‌های خودرو اسپرت به نظر می‌رسند و از راحتی مناسبی برای مسافت‌های طولانی برخوردار هستند. تیگو 8 پرو مکس به سه ردیف صندلی مجهز است که در ردیف دوم فضای پا و سر زیادی دارند و سه بزرگ‌سال به‌راحتی می‌توانند در این صندلی‌ها بنشینند.

بااین‌حال، دسترسی به صندلی‌های ردیف سوم دشوار است و داخل و خارج شدن از این صندلی‌ها کمی دردسر خواهد داشت. البته فضا در صندلی‌های ردیف سوم بسیار مناسب است و حتی در صورت نشستن افراد بلندقد در ردیف دوم، فضای پا در ردیف سوم مناسب خواهد بود. البته اگر صندلی‌های ردیف دوم تا انتها به عقب کشیده شود، فضای صندلی‌های ردیف سوم بیشتر برای کودکان مناسب خواهد بود. هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، فضای صندوق بار تنها 193 لیتر است ولی با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم این رقم به 1180 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

کپی لینک

امکانات و تجهیزات تیگو 8 پرو مکس

تیگو 8 پرو مکس از امکانات فراوانی بهره می‌برد که شامل موارد زیر خواهد بود:

  • رادار نقطه کور
  • 6 ایربگ
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • کنترل پایداری
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
  • ترمز کمکی
  • هشدار خروج از پارک
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • هشدار خروج از خط
  • کروز کنترل تطبیقی
  • دستیار ترافیک
  • هشدار برخورد جلو
  • ترمز اضطراری خودکار
  • سیستم تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی
  • نوربالای هوشمند
  • هشدار برخورد عقب
  • شش حالت رانندگی
  • دوربین 360 درجه
  • دوربین دید عقب
  • سنسور پارک جلو و عقب
  • سیستم پایش باد تایرها
  • چرخش چراغ‌های جلو در پیچ
  • سنسور نور و باران
  • تودوزی چرمی
  • دو نمایشگر 12.3 اینچی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی
  • 8 بلندگوی سونی
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده با حافظه
  • تنظیم برقی 4 جهته صندلی سرنشین جلو
  • سردکن و گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • کول باکس
  • سیستم تهویه دو منطقه‌ای
  • نورپردازی داخلی 64 رنگ
  • سقف پانوراما
  • استارت از راه دور
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن و حافظه
  • آینه عقب الکتروکرومیک
  • درب صندوق برقی خودکار

در تیپ IE علاوه بر موارد بالا، چهار آپشن جدید هم اضافه شده است که عبارت‌اند از:

  • گرم‌کن غربیلک فرمان
  • گرم‌کن صندلی‌های ردیف دوم
  • دوربین ثبت وقایع
  • شیشه‌های عایق صوتی
کپی لینک

مشخصات فنی تیگو 8 پرو مکس

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین تفاوت تیگو 8 پرو مکس با تیگو 8 پرو در پیشرانه و انتقال قدرت است. تیگو 8 پرو مکس به یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که قوی‌ترین پیشرانهٔ بنزینی چری محسوب می‌شود و در محصولات رده‌بالای این شرکت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این موتور 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که اعداد قابل‌توجهی هستند. همین پیشرانه را در آریزو 8 و اکستریم VX هم می‌بینیم. انتقال نیروی پیشرانه هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر صورت می‌گیرد که قدرت را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک‌فرسون و در عقب چند اتصالی و رینگ‌ها 18 اینچی هستند. درحالی‌که تیگو 8 پرو فقط سه حالت رانندگی شامل راحت، معمولی و اسپرت داشت، تعداد حالات رانندگی در پرو مکس به شش مورد افزایش پیدا کرده است که شامل معمولی، اقتصادی، اسپرت، برقی، آفرود و گل‌آلود می‌شود.

کپی لینک

تجربهٔ رانندگی با تیگو 8 پرو مکس

با وجودی که حداکثر قدرت موتور 2 لیتری تیگو 8 پرو از دور 5,500 rpm ارائه می‌شود، به لطف گشتاور 390 نیوتن متری از دور 1,750 تا 4,000 rpm در دسترس است، خودرو از سرعت کافی برای همگام شدن با دیگر خودروها در بزرگراه‌ها برخوردار است. با وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز خودرو در پیچ‌های تند و سربالایی‌ها عملکرد بهتری نسبت به تیگو 8 پرو دارد. راحتی سواری خوب است و سیستم تعلیق روی چاله‌ها و دست‌اندازها عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. ترمزها نیز هرچند وظیفهٔ خود را به‌خوبی انجام می‌دهند ولی پدال ترمز نرم‌تر از چیزی است که انتظار می‌رود. هرچند در حالت رانندگی اسپرت واکنش پدال گاز بهبود پیدا می‌کند ولی تیگو 8 پرو مکس هرگز خودروی پویایی نیست و البته لازم هم نیست که باشد. این کراس‌اوور بزرگی است که برای خانواده‌ها طراحی شده و بجای جذابیت‌های دینامیکی بیشتر روی راحتی و سواری نرم تمرکز دارد.

کپی لینک

تفاوت تیگو 8 پرو مکس با تیگو 8 پرو چیست؟

تیگو 8 پرو مکس به پیشرانهٔ قوی‌تر 2 لیتری توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است درحالی‌که تیگو 8 پرو از پیشرانهٔ 1.6 لیتری و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند.

کپی لینک

تفاوت تیگو 8 پرو مکس IE با نسخهٔ معمولی چیست؟

تیپ IE از چهار آپشن جدید شامل، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های ردیف دوم، دوربین ثبت وقایع و شیشه‌های عایق صوتی بهره می‌برد که در تیپ معمولی وجود ندارد.

کپی لینک

قیمت و رقبای تیگو 8 پرو مکس

در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای تیگو 8 پرو مکس تیپ IE سه میلیارد و 124 میلیون تومان است که این رقم در بازار به نزدیک 3.7 میلیارد تومان رسیده تا این کراس‌اوور سه ردیفه به یکی از گران‌ترین خودروهای چینی بازار تبدیل شود. اگر فقط قیمت را در نظر بگیریم، خودروهای وارداتی مثل تویوتا کرولا کراس و کیا سلتوس به تیگو 8 پرو مکس نزدیک هستند ولی از لحاظ امکانات و ابعاد در سطح بسیار پایین‌تری قرار می‌گیرند؛ بنابراین، نزدیک‌ترین رقیب این ماشین در سبد محصولات خود مدیران خودرو دیده می‌شود. این خودرو اکستریم TXL است که از موتور 2 لیتری مشابه تیگو 8 پرو مکس و سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد ولی دو ردیف صندلی دارد. وویا فری وارداتی سروش موتور هم اگر عرضهٔ بیشتری داشته باشد، با قیمت 3.5 میلیارد تومانی می‌تواند به یکی از رقبای جدی تیگو 8 پرو مکس تبدیل شود.

کپی لینک

مزایا و معایب تیگو 8 پرو مکس

نقاط قوت

  • امکانات فراوان
  • پیشرانهٔ قدرتمند
  • سامانهٔ چهارچرخ محرک
  • کابین جادار

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • دسترسی دشوار به صندلی‌های ردیف سوم
  • حساسیت موتور به بنزین
  • نیاز به تنظیم بهتر سیستم‌های کمک‌راننده
کپی لینک

جدول مشخصات فنی تیگو 8 پرو مکس

پیشرانه

2.0 لیتری 4 سیلندر توربو GDI

قدرت

254 اسب بخار

گشتاور

390 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

طول

4,722 میلی‌متر

عرض

1,860 میلی‌متر

ارتفاع

1,745 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,710 میلی‌متر

وزن

1712 کیلوگرم

رینگ

18 اینچی

حجم صندوق بار

193 تا 1180 لیتر

ظرفیت سرنشین

7 نفر

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.