تست درایو آنلیمیتد؛ آیا جدیدترین بازی خودرویی ارزش تجربه کردن دارد؟
شروع این بازی که زمانی یک عنوان خاطرهانگیز به شمار میرفت، چیزی جز کلیشه ندارد. معرفی کوتاه بازی، سناریوسازی خستهکننده و ساختن یک کاراکتر. هر چند از این بازی انتظار میرود که برای نسل تازه پردازندهها و کنسولها آماده شده باشد اما همهچیز شبیه عصر PS4 است. بازیکن پس از شنیدن چند سخنرانی و توضیح، به لابی «تست درایو آنلیمیتد: سولار کراون» میرسد که در آن مجبور است از میان سه خودرو آلپین A110، موستانگ GT و نیسان Z یکی را انتخاب کند.
با انتخاب موستانگ، بازیکن بلافاصله به اشتباه خود پی خواهد برد؛ چراکه سواری آن در تستدرایو آلتیمیت حس راندن یک قایق در باتلاق را منتقل میکند. خوشبختانه این مشکل از بازی نیست و تنها فیزیک موستانگ GT در آن است؛ پس با خریداری یک مدل تازه مانند TT R میتوان تجربه کاربری را 180 درجه تغییر داد. بنابراین میتوان به این نتیجه رسید که تستدرایو آنلیمیتد، در در زمینه ایجاد یک مقدمه جذاب شکست خورده است اما با گذر زمان، روی خوب خود را به بازیکن نشان میدهد. هر یک از خودروهای این بازی حسی متفاوتی را به کاربر القا میکنند که نکتهای مثبت قلمداد میشود.
سولار کراون برخلاف برخی عناوین مشهور دنیای شلوغ ندارد اما به بازیکن اجازه میدهد تا در سرورهای آنلاین گشتوگذار کند، مسابقه دهد یا بهتنهایی رانندگی کند؛ درست مانند مانند فورتزا هورایزن 5. خوشبختانه خبری هم از سیستم شرطبندی نیست پس رانندگان مبتدی پول دیجیتالی بازی را از دست نمیدهند.
جهان بازی یک نسخه 1:1 از جزیره هنگکنگ است که حدودا 600 کیلومتر درازا دارد. برخلاف عنوان مسابقهای مایکروسافت و تِرن10، سولار کراون در ابتدا اجازه دسترسی به تمام مناطق را نمیدهد و بازیکن را برای دسترسی به نقشه، امکانات، تجهیزات و خودروهای بیشتر، مجبور به ارتقا سطح میکند.
طراحان سولار کراون با پرداختن به جزئیات کابین هر خودرو تلاش کردهاند تا فضایی شبیهسازی شده را در اختیار کاربران خود قرار دهند؛ به این ترتیب، بازیکنان میتوانند از کلیدهای مختلف کابین مانند چراغ راهنما، بالابر شیشهها، برف پاککن، چراغها و LED روز، چراغ خطر، سقف و حتی اسپویلر را بهصورت دستی استفاده کنند تا بیشتر از کمبودهای دیگر بازی در ایجاد عمق، با این موارد پوشیده شود.
مسابقات سولار کراون میتوانند تجربهای لذتبخش را برای بازیکنان رقم بزنند اما حقیقت آن است که در بیشتر مواقع صرفا یک سری مسابقه متداول هستند که نمونه آن در تمام بازیهای خودرویی وجود دارد. بازیکن برای پیشرفت در بازی محکوم به قرارگفتن در فهرست 3 نفر اول هر مسابقه است و از این جهت میتوان سیستم بازی را دمده و عقبافتاده تلقی کرد. مکانیک گیمپلی بازی هم چیز متفاوتی ندارد؛ برنده شوید، پول در بیاورید، ارتقا پیدا کنید.
با گذشت زمان بیشتر از تجربه تست درایو و گذر از سطح، بازی دوباره روی ناخوش خود را به بازیکن یادآوری میکند و تجربهای کودکانه را فراهم میکند که شامل سناریوها و روشهای تکراری برای اجبار بازیکن به بازیکردن میشود؛ برای نمونه، نهایتا پول دریافتی از هر مسابقه به 18,500 واحد پولی بازی محدود میشود که خرید یک لامبورگینی 1.5 میلیونی را برای بازیکن بسیار دشوار خواهد کرد. البته حالت شرطبندی بازی هم وجود دارد که میتواند در کنار کمک به درآمدزایی، به تسریع از دست رفتن پول هم کمک کند.
نهایتا میتوان تست درایو: سولار کراون را یک تجربه لذتبخش اما معمولی دانست که نمونه مشابه یا حتی بهتر از آن را بازیهای خودرویی دیگر مانند فورتزا هورایزن 5 و کرو موتورفست هم عرضه میکنند. این بازی ترکیبی از بازیهای جنون سرعت یا همان Need For Speed با المانهای رایج فستیوالی است که میتواند برای بار اول جالبتوجه باشد. اما اگر قصد خرید، دانلود یا تجربه یک بازی خودرویی درجه یک را دارید که تا مدتها در ذهنتان باقی بماند، توصیه میکنیم به مقاله «بهترین بازی های خودرویی 2024 از نیدفوراسپید و فورزا تا گرن توریسمو» سری بزنید. در انتها هم میتوانید از طریق ویدئوی یوتیوبی زیر، نگاهی به گیمپلی این بازی داشته باشید. به نظر شما آیا تست درایو آینده روشنی دارد؟ کدام عنوان مشهور را به آن ترجیح میدهید؟