جیلی زیکر X، ایمن‌ترین خودروی برقی یورو انکپ 2024، برتر از پورشه و ولوو!

دوشنبه 1 بهمن 1403 - 03:32
مطالعه 3 دقیقه
Euro-NCAP-3
زیکر X با عملکردی برتر نسبت به خودروهایی مثل پورشه ماکان و ولوو EX30، موفق به کسب عنوان ایمن‌ترین خودروی الکتریکی و ایمن‌ترین خودروی شاسی بلند...

زیکر X با عملکردی برتر نسبت به خودروهایی مثل پورشه ماکان و ولوو EX30، موفق به کسب عنوان ایمن‌ترین خودروی الکتریکی و ایمن‌ترین خودروی شاسی بلند کوچک یورو انکپ در سال 2024 شده است.

خودروسازان چینی طی سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری از خود نشان داده‌اند و در زمینه‌های کیفیت ساخت، طراحی، پرفورمنس و ایمنی گام‌هایی جدی به سمت جلو برداشته‌اند. چینی‌ها تا جایی پیش رفته‌اند که حتی توانسته‌اند به لیست جوایز بهترین‌های یورو انکپ سال 2024 هم راه پیدا کنند. از 44 خودرویی که یورو انکپ در سال 2024 آزمایش کرده، 20 مدل شاسی‌بلند کوچک بوده‌اند و در بین این خودروها، زیکر X از گروه جیلی نه‌تنها از بسیاری از برندهای اروپایی قدیمی بهتر عمل کرده بلکه عنوان ایمنی‌ترین خودروی الکتریکی سال 2024 یورو انکپ را هم به خود اختصاص داده است.

زیکر X در این آزمایش‌ها از خودروهایی مثل پورشه ماکان، کوپرا تاواسکان، تویوتا C-HR و ولوو EX30 امتیاز بیشتری کسب کرده است. البته علیرغم نمایش قدرتمند این کراس‌اوور چینی، در بین همهٔ خودروهای جدید سال 2024، بهترین عملکرد را مرسدس بنز E کلاس داشته است. این سدان لوکس آلمانی بالاترین امتیاز کلی سال را کسب کرده و در چهار بخش ایمنی یورو انکپ موفق به کسب جایگاه نخست شده است. در بخش شاسی‌بلندهای بزرگ، مزدا CX-80 با اختلاف کمی نسبت به آئودی Q6 E-Tron در رتبهٔ اول قرار گرفته و در بخش خودروهای خانوادگی بزرگ هم رتبهٔ اول به‌طور مشترک به فولکس‌واگن پاسات و اشکودا سوپرب رسیده است.

یورو انکپ همچنین یک جایزهٔ افتخاری را هم به مکسوس eTerron 9 اعطا کرده زیرا این اولین پیکاپ تمام الکتریکی محسوب می‌شود که در کل تاریخ یورو انکپ آزمایش شده است. این پیکاپ چینی هرچند نتوانست عنوان بهترینِ کلاس خود را کسب کند اما عملکرد ایمنی آن مورد تحسین سازمان تصادف اروپا قرار گرفته است.

خودروسازان چینی در حالی توانسته‌اند طی سال‌های اخیر در آزمون‌های یورو انکپ درخشان عمل کنند که آزمایش‌ها و معیارهای این سازمان سخت و سخت‌تر می‌شود. به گفتهٔ یورو انکپ، درصورتی‌که حتی فقط یک ناحیه از بدن سرنشینان در آزمایش‌ها شرایط قرمز داشته باشد، امتیاز ایمنی خودرو حداکثر به چهار ستاره محدود می‌شود. این یعنی حتی یک نقص ایمنی در خودرو هم می‌تواند رتبهٔ ایمنی را بشدت کاهش دهد و مهم نیست که در دیگر قسمت‌ها چقدر خوب عمل کرده باشد. همچنین پروتکل‌های ارزیابی ایمنی یورو انکپ قرار است در سال 2026 دستخوش تغییراتی شود ولی معیار امتیازدهی ستاره‌ای آن همچنان باقی خواهد ماند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.