رونمایی از پیشرانه متانولی جیلی، انقلابی در صنعت خودرو!
چین با معرفی پیشرانهای که میتواند صنعت خودروسازی را دگرگون کند، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. این دستاورد مدیون بزرگترین خودروساز چین یعنی جیلی است که تمرکز خود را از هیدروژن به سمت متانول معطوف کرده و ممکن است تسلط هیدروژن و حتی خودروهای الکتریکی را به چالش بکشد. جیلی با تولید موتورهایی که با متانول خالص کار میکنند، مصمم است تا این سوخت را به گزینهای برتر تبدیل کند. این موتورها با 250 اسب بخار قدرت، 400 نیوتن متر گشتاور و راندمان حرارتی بیش از 46 درصد، توانایی رعایت استانداردهای سختگیرانه آلایندگی چین را دارند و متانول را به کانون توجه جهانیان آوردهاند.
رونمایی بزرگ موتور متانولی در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 رخ داد، جایی که جیلی سدان متانولی خود را به نمایش گذاشت. این سدان با طراحی شیک و جذاب خود، همه نگاهها را به خود جلب کرد، اما آنچه واقعاً توجهات را به خود معطوف کرد، موتوری بود که صرفاً با متانول خالص کار میکند. این پیشرانه با نسبت تراکم 15، عملکردی فراتر از موتورهای بنزینی ارائه میدهد و میتواند رقیبی جدی در دنیای خودروسازی باشد. سدان متانولی جیلی نهتنها استانداردهای سختگیرانه آلایندگی چین را برآورده میکند بلکه با زمان سوختگیری سریعتر، برتری قابلتوجهی نسبت به موتورهای هیدروژنی دارد. یکی از دلایل برتری متانول، سهولت ذخیرهسازی آن است که مزیتی کلیدی نسبت به سایر سوختهای پاک ایجاد میکند.
هرچند جیلی از متانول برای نمایش پتانسیل این سوخت پاک در خودروهای سواری استفاده کرده اما اهدافش به این محدود نمیشود. این شرکت قصد دارد با حضور در سری مسابقات سوپر کاپ پرو، متانول را به پیستهای مسابقه بیاورد. جیلی معتقد است پیست مسابقه بهترین مکان برای آزمایش فناوریهای جدید است زیرا شرایط سخت آن عملکرد واقعی را نشان میدهد. آزمایش خودروهای متانولی سواری در چین حتی در شرایط آبوهوایی دشوار، نتایج مثبتی داشته و حالا باید دید خودروهای مسابقهای متانولی چه تواناییهایی از خود نشان خواهند داد. لی شوفو، رئیس جیلی، از حامیان سرسخت متانول است و معتقد است فراگیری این سوخت میتواند نیاز به سوختهای فسیلی را کاملاً از بین ببرد. جیلی همچنین به دنبال گسترش استفاده از موتورهای متانولی در کشورهای آسیایی، فراتر از چین و ژاپن است.
جیلی برای پیشبرد برنامه متانولی خود به دنبال همکاری با دیگر کشورهای آسیایی است. علاوه بر این، ساخت کارخانه متانول سبز در مغولستان میتواند سالانه 50 هزار تن متانول تولید کند. این کارخانه بخشی از مأموریت پایداری جیلی است. جیلی همچنین در حال توسعه خودروهای پلاگینهیبریدی متانولی-الکتریکی برای کامیونها و اتوبوسهای سنگین است. این رویکرد هیبریدی راه دیگری برای کاهش وابستگی به هیدروژن و خودروهای الکتریکی است. متانول برای بارهای سنگین گزینهای عملیتر از هیدروژن با برق به نظر میرسد. جیلی با ارائه ترکیبی از قدرت، کارایی و راهحلی بدون ضرر برای محیطزیست، دستاوردی قابلتوجهی را محقق کرده و شاید این جیلی باشد که مسیر آینده سوختهای جایگزین را برای عموم مردم تعریف میکند.