معرفی کشتی متانولی جیلی، پیش‌نمایش تحول در سوخت خودروها

یک‌شنبه 30 شهریور 1404 - 14:00
مطالعه 3 دقیقه
کشتی متانولی جیلی
جیلی با رونمایی از اولین کشتی متانول-هیدروژن جهان، مسیری را آغاز کرده که می‌تواند نهایتاً به راه‌یابی متانول به باک خودروها منجر شود.
تبلیغات

جیلی با به آب انداختن اولین کشتی چندمنظوره متانول-هیدروژن جهان، از نسل پنجم و انقلابی پیشرانهٔ هیبریدی خود با نام NordThor رونمایی کرد. این فناوری که قرار است تا پایان سال جاری میلادی روی خودروهای جدید این شرکت نصب شود، با ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند بازده حرارتی بی‌سابقه ۴۸.۱۵ درصدی و قابلیت کار با ترکیبی از بنزین و متانول در یک باک، قواعد بازی را در صنعت خودرو تغییر می‌دهد. این کشتی که Yuanchun 001 نام دارد، درواقع ویترینی برای نمایش توانمندی‌های جدیدترین دستاورد جیلی است. این شناور باری با برد پیمایش ۱۵۰۰ کیلومتر، مصرف انرژی را تا ۴۲ درصد نسبت به شناورهای دیزلی کاهش می‌دهد و در طول چرخهٔ عمر خود به آلایندگی کربن صفر دست پیدا می‌کند. اگرچه این یک دستاورد بزرگ در صنعت دریانوردی است، اما هدف اصلی جیلی، نمایش قدرت این فناوری برای بخش خودرو است.

آنچه نسل پنجم پیشرانه NordThor را متمایز می‌کند، انعطاف‌پذیری فوق‌العادهٔ آن است. این سیستم نه‌تنها می‌تواند با متانول یا بنزین کار کند، بلکه به راننده اجازه می‌دهد هر دو سوخت را با هر نسبتی در یک باک ترکیب کند! جیلی می‌گوید یک فناوری هوشمند به‌طور مداوم و آنی، نسبت دقیق سوخت را تشخیص می‌دهد و عملکرد احتراق و پاشش سوخت را متناسب با آن تنظیم می‌کند. این پیشرانه همچنین می‌تواند در حالت تمام برقی نیز کار کند؛ اما شگفتی‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. این سیستم جدید چندین رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرده است که شامل بالاترین بازده حرارتی در بین تمام پیشرانه‌های تولید انبوه جهان با 48.15 درصد، کمترین هزینه عملیاتی با هزینه تنها سه سنت برای پیمایش هر کیلومتر با استفاده از سوخت متانول-هیدروژن و عملکرد در سرمای شدید می‌شود زیرا این اولین پیشرانه در جهان است که می‌تواند در دمای انجماد منفی ۴۰ درجه سانتی‌گراد به‌راحتی استارت بخورد.

اساس کار این فناوری، استفاده از متانول به‌عنوان یک حامل امن و پایدار برای هیدروژن است. در این سیستم، به‌جای ذخیره‌سازی پرخطر هیدروژن فشرده در مخازن جداگانه، طی یک فرایند، متانول به هیدروژن تبدیل می‌شود. سپس این هیدروژن برای تولید برق در یک پیل سوختی به کار می‌رود و نیروی موردنیاز موتورهای الکتریکی را تأمین می‌کند. جیلی در این مسیر تازه‌کار نیست و هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار دستگاه از خودروهای این شرکت در چین با نسل‌های قبلی این فناوری در حال تردد هستند. این شرکت حالا با یک برنامه جسورانه، قصد دارد ۱۲۰ هزار جایگاه سوخت بنزین و دیزل را برای عرضه متانول تجهیز کند. این در حالی است که در حال حاضر تنها ۸۰۰ جایگاه متانول در چین فعال است و قرار است تا سال ۲۰۲۷، چهار هزار جایگاه دیگر نیز به این شبکه اضافه شود. به گفته جیلی، هزینه تبدیل هر جایگاه سوخت معمولی به جایگاه عرضه متانول تنها ۱۴ هزار دلار است که این امر، گسترش سریع این زیرساخت را امکان‌پذیر می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.