تجربه و آزمایشجنرال موتورز

پشت فرمان جی‌ام‌سی سی‌یرا فیس‌لیفت، ارتقاء تجمل و توانایی‌های آفرود

جی‌ام‌سی در فیس‌لیفت سی‌یرا در تلاش است تا این پیکاپ را به‌طور هم‌زمان هم از لحاظ تجمل و هم توانایی‌های آفرود ارتقاء دهد و همین‌طور خود را به‌عنوان یک برند لوکس در بازار جا بیندازد. بری انجام این کار، جی‌ام‌سی در خانوادهٔ سی‌یرا تغییراتی ایجاد کرده است. پیش‌ازاین، مدل‌های دنالی و AT4 لوکس‌ترین و توانمندترین اعضای این خانواده بودند اما حالا این عناوین به ترتیب به مدل‌های جدید دنالی اولتیمیت و AT4X رسیده است.

این دو تیپ جدید علاوه بر تغییرات ظاهری قابل‌توجه در قسمت جلو و همین‌طور کابین کاملاً جدید که در تمام نسخه‌های فیس‌لیفت سی‌یرا ارائه می‌شود، از ویژگی‌های اختصاصی هم برخوردار هستند تا هم موقعیتشان به‌عنوان پرچم‌داران جدید این خانواده تثبیت شود و هم قیمت گران خود را توجیه کنند. به‌عنوان‌مثال، این دو تیپ به سیستم صوتی جدید Bose با ۱۲ بلندگو و تنظیمات بیشتر و ماساژور صندلی‌های جلو مجهز شده‌اند. دنالی اولتیمیت در مقایسه با دنالی معمولی از تودوزی چرمی باکیفیت‌تر، آستر سقف جیر و تریم چوبی واقعی با نقشهٔ کوه دنالی بهره می‌برد. در AT4X هم محافظت بیشتر از زیر بدنه، قفل الکترونیکی دیفرانسیل‌های جلو و عقب، تراول بیشتر تعلیق و کمک‌فنرهای مالتی‌متیک سوپاپ‌دار ارائه می‌شود که AT4 معمولی از آن‌ها بی‌بهره است.

قیمت پایهٔ AT4X از ۷۷,۳۹۵ دلار و دنالی اولتیمیت از ۸۲,۷۹۵ دلار آغاز می‌شود که بین ۱۴ تا ۱۸ هزار دلار از AT4 با قیمت پایهٔ ۶۳,۳۹۵ دلار و دنالی با ۶۳,۶۹۵ دلار بیشتر است. این افزایش قیمت صرفاً برای متریال داخلی بهتر و قطعات آفرودی ارتقاءیافته کمی زیاد به نظر می‌رسد؛ بنابراین، برای اینکه بفهمیم آیا پرچم‌داران جدید خانوادهٔ سی‌یرا ارزش این قیمت گران‌تر را دارند یا نه، راهی کالیفرنیای جنوبی شدیم تا پشت فرمان هردوی آن‌ها بنشینیم.

از نظر فنی، دنالی اولتیمیت مدل ۲۰۲۲ تفاوتی با سی‌یرای پیش از فیس‌لیفت ندارد زیرا همچنان با همان پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی ۴۲۰ اسب بخاری، گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی ارائه می‌شود؛ بنابراین، این نسخه هم باید بتواند مثل سی‌یرا مدل ۲۰۱۹ که قبلاً آزمایش کردیم، ظرف حدود ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. کسانی که نمی‌خواهند هزار دلار اضافی برای پیشرانهٔ V8 پرداخت کنند، می‌توانند پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی دیزلی را انتخاب کنند که گشتاور ۶۲۵ نیوتن متری آن با موتور V8 برابر است. مصرف سوخت ترکیبی این موتور دیزلی هم ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که به میزان قابل‌توجهی از ۱۳.۸ لیتر موتور هشت سیلندر کمتر خواهد بود.

سی‌یرا ۱۵۰۰ مثل پسرعموی خود، سیلورادو، برای یک پیکاپ هندلینگ خوبی دارد. فرمان خودرو دقیق است، پدال ترمز مطمئن عمل می‌کند و کمک‌فنرهای تطبیقی استاندارد در نسخهٔ دنالی، هم به کنترل حرکات بدنه کمک می‌کند و هم با وجود رینگ‌های ۲۲ اینچی، سواری راحتی را فراهم می‌کنند. ما همچنین تکنولوژی خودران سوپر کروز را هم آزمایش کردیم. این سیستم در ترافیک شلوغ عالی عمل می‌کند و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، در پیچ‌ها خودرو را ثابت نگه می‌دارد و به‌طور خودکار تغییر لاین می‌دهد. البته برای آزمایش کامل این سیستم به تجربهٔ رانندگی طولانی‌تری نیاز است.

در هرکدام از صندلی‌های دنالی اولتیمیت که بنشینید مشخص خواهد بود که چقدر همه‌چیز بهتر از قبل شده است. طرح داشبورد حالا افقی‌تر شده و جی‌ام‌سی با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی جدید و نمایشگر لمسی ۱۳.۴ اینچی به نمایشگرهای بزرگ رقبا پاسخ داده است. درواقع، کابین جدید و بهبودیافتهٔ سی‌یرا دنالی و دنالی اولتیمیت پاسخی ضروری به کابین‌های لوکس در بالاترین نسخه‌های فورد F150 و رم ۱۵۰۰ بوده است؛ بنابراین، حالا گران‌ترین نسخه‌های سی‌یرا از کابین زیباتر و لوکس‌تری برخوردار شده‌اند که آن‌ها را هم‌سطح رقبا قرار می‌دهد. بااین‌حال، جی‌ام‌سی هنوز هم در برخی جزئیات در پس رقبا قرار می‌گیرد. تودوزی چرمی در برخی جاها خیلی خوب کار نشده و قطعهٔ تزئینی فلزی که روی داشبورد قرار دارد نیز توخالی به نظر می‌رسد. همچنین کاور سانروف مثل آستر سقف از جیر نیست و باید به‌صورت دستی آن را باز و بسته کرد.

کابین AT4X به‌اندازهٔ دنالی اولتیمیت شیک و لوکس نیست. در اینجا خبری از سوپر کروز و تزئینات کرومی نیست و تریم‌های چوبی هم کمتر هستند. مثل اولتیمیت، AT4X نیز صرفاً به‌صورت دو کابین با اتاق بار کوتاه عرضه می‌شود اما برخلاف دنالی، این تیپ فقط با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 قابل خریداری خواهد بود. آزمایش ما با AT4X در اطراف پارک آنزا بورگو انجام شد که یک شیب نسبتاً طولانی خاکی و صخره‌ای در آن وجود دارد. این شیب به‌خوبی مزیت وجود قفل الکترونیکی دیفرانسیل‌ها را نشان داد زیرا به پیکاپ کمک کردند تا بدون مشکل از میان ماسه‌ها و مسیرهای ناهموار عبور کند.

به لطف دوربین‌هایی که دورتادور سی‌یرا را نشان می‌دهند، می‌توان به وضوح موانع نزدیک را مشاهده کرد درحالیکه ریل‌های رکاب نیز از آسیب‌دیدگی جدی بدنه جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، حالت رانندگی تراین نیز با فراهم کردن امکان رانندگی با یک پدال، خزیدن روی صخره‌ها را آسان می‌کند. در بخش صحرایی این پارک با لاستیک‌های گودیر رانگلر دوراترک رانندگی کردیم که باد آن‌ها روی ۱۵ psi تنظیم شده بود. این لاستیک‌ها که با نمونه‌های مورداستفاده در سیلورادو ZR2 متفاوت هستند، در اینجا عالی عمل کردند.

موضوع عجیب اما اینکه سپر جلوی سی‌یرا AT4X به‌اندازهٔ سیلورادو ZR2 تهاجمی نیست. البته به گفتهٔ جی‌ام‌سی، دلیل عدم استفاده از سپر ZR2 در AT4X این است که خریداران به ظاهر شیک سی‌یرا علاقه دارند و شرکت نمی‌خواسته به این محبوبیت خدشه وارد کند. همچنین به دلیل فاصلهٔ کمتر سی‌یرا AT4X از زمین، لاستیک‌های آن از نمونه‌های گودیر رانگلر تریتوری ۳۳ اینچی سیلورادو ZR2 کمی کوچک‌تر هستند و به همین دلیل، زاویهٔ حملهٔ ۲۵.۵ درجه‌ای AT4X به میزان ۶.۳ درجه از ZR2 کمتر است.

البته علیرغم محافظه‌کاری‌هایی که در طراحی سپر و سایز لاستیک‌های سی‌یرا AT4X صورت گرفته، این خودرو نشان داد که توانمندترین پیکاپ تاریخ جی‌ام‌سی محسوب می‌شود. کمک‌فنرهای سوپاپ‌دار سی‌یرا روی مسیرهای ناهموار بیابانی به‌طور شگفت‌انگیزی سواری نرمی را فراهم می‌کنند و حتی هنگام عبور از روی چاله‌ها و برآمدگی‌های بزرگ نیز در کابین تکان‌های چندان بزرگی احساس نمی‌شود. بااین‌حال، فنرهای شمش در عقب سی‌یرا باعث می‌شوند قسمت پشتی پیکاپ نسبت به F150 رپتور و رم TRX که از فنرهای پیچشی استفاده می‌کنند تکان‌های بیشتری داشته باشد. به همین دلیل، این دو پیکاپ مذکور برای حرکت با سرعت‌های بالا در صحراها مناسب‌تر هستند.

به‌طورکلی، هم طرفداران قدیمی جی‌ام‌سی و هم کسانی که برای اولین بار سراغ این برند می‌روند مطمئناً از افزایش توانایی‌های آفرود و بهبود کابین سی‌یرا مدل ۲۰۲۲ خشنود خواهند شد اما برای بهره‌مندی از این ویژگی‌ها، باید اضافه مبلغ قابل‌توجهی را پرداخت کنند که سی‌یرا را به قلمروی رپتور و TRX وارد می‌کند.

مشخصات فنی

GMC Sierra AT4X 2022

پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۲۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
طول ۵,۹۱۵ میلی‌متر
عرض ۲,۰۶۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۹۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۷۴۶ میلی‌متر
وزن ۲۶۳۰ کیلوگرم
ظرفیت بکسل ۴ تن
مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۷۷,۳۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. TML BN

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    خیلی خوشگله عاشق نمای جلو شدم

    موافقم 43
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (10203 ديدگاه)

      جداً این آمدیکایی‌ها پیکاپاشون عجب هِیبتی دارن !
      اینا رو تجهیز بکنن بفرستند به جنگ دشمن ، دشمن با دیدنشون خود به خود پا به فرار میگذاره !

      جداً این آمریکایی‌ها دِلی ماشین میسازند و برای همینه حتی اگر کیفیت ژاپنی‌ها و مهندسی آلمانی‌ها را هم نداشته باشند ، باز اکثریت عاشقانه دوستشان دارند !

      البته که از سال ۲۰۲۰ تا به الان آمریکایی‌ها برخی از خودروهاشون را دیوانه‌وار ارتقاء داده‌اند چه در بحث کیفیت چه مهندسی ، مثل جیپ گرند چروکه‌ جدید یا لینکلن ناویگیتور یا هامر برقی یا سدانِ ریویان برقی که حقیقتاً میتونه پا به پای پورشه تایکان بیاد جلو !

      تو نمایندگی GMC دوبی ، داخل یه مدل ۲۰۱۹ نشستم ، داخلش اینقدر بزرگ و جادار بود که میشد تنیس بازی کرد😂 ، حال کردم ، ولی نه دیگه اینقدر بزرگ و جادار لامصب !
      البته خدایی سیرا ، همیشه نسبت به باقی پیکاپ‌ها کیفیت بالاتری داشته که میشه در باب مقایسه متوجه تفاوت متریال مورد استفادشون شد !

      موافقم 32
      مخالفم 19
      1. seyedjavad.mercedesbenz

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (527 ديدگاه)

        حتی اگر کیفیت ژاپنی‌ها و مهندسی آلمانی‌ها را هم نداشته باشند
        این جمله اشتباهه و کلیه
        هر کشور حتی کره ای و سوئدی و … ممکنه در یک سگمنت بهترین خودرو رو تولید کنن ، برای مثال برانکو و کرولا و اس کلاس همشون در سگمنتشون برترن ولی از یه کشور نیستن ، اینطوری نیست که تمام محصولات امریکایی یکسان و تمام ژاپنی ها و …. یکسان باشن

        موافقم 35
        مخالفم 5
      2. viper2

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        امریکایی ها به خاطر یه سری بحران ها افت کیفیت کمی داشتن که با این وجود بازم حس سواری قدیمی خودشون رو داشتن دارن به خاطر همون فنربندیشون و فاق لاستیک زیادشون . و الانم دارن . ماشین امریکایی توی دهه هشتاد گند زدن . توی دهه هفتادم خوب توی بحران بودن و موتوراشون ضعیف شد اما بازم ماشیناشون در کل هم از لحاظ موتوری قوی بودن هم از لحاظ بدنه هم از لحاظ تکنولوژی و کاربرد و کیفیت . یعنی اینقدر قوی بودن که دهه هفتاد که توی بحران بودن بازم بهتر از رقبا بودن . توی دهه هشتاد اوضاعشون خیلی خراب شد کیفیت ها بد شد موتورا ضعیف شد دیفرانسیل جلو شدن حتی دیگه خیلی از ماشیناشون نمیتونست با ژاپنی ها هم رقابت کنه چه برسه با المانی ها . البته توی همون دهه هشتادم ماشینای خوبی داشتن مثل پونتیاک ترنس ام یا بیوک جی ان ایکس و جی ان ایکس گرند نشنال . توی دهه نود ماشینای ژاپنی و المانی تو اوج خودشون بودن و همینجور امریکایی ها هم رشد کردن قدرت موتورا بیشتر شد مصرفشون خیلی بهتر شده بود ماشیناشون خیلی با کیفیت شده بود داشتن به المانی های اون زمان نزدیک میشدن اما خب توی اوایل دهه ۲۰۰۰ دوباره یه بحران سخت داشتن که جنرال موتورز رو ورشکسته کرد . ماشیناشون علی رغم حس خوب و قدرت خوب دوام خوب و … کیفیت خوبی نداشتن اما بازم حس کشتی وار ماشینای امریکایی رو داشتن . دوباره تلاش کردن و الانننن دوباره موتوراشون پر قدرت از اروپایی ها شده تکنولوژی بسیار بالایی دارن کیفیت بسیار عالی دارن هندلینگ خوب سواری خوب همه چی خوب . و همینجور اینده خوبی هم دارن با توجه به برتری ماشین های الکتریکی امریکایی نسبت به سایر رقبا .
        البته یه نکته توجه کنیم امریکا به دلیل اینکه الان چندین سال هست که بزرگترین صادر کننده برنج و گندم و … هست و کشاورزی زیادی داره ؛همیشه بازارش نیاز به پیکاپ داشته . و همممممیشه حتی توی همون دهه ۸۰ هم بسیار پیکاپ های عالی ای داشته و بی شک میتونم بگم هییییچچچ کشوری توی پیکاپ سازی بهشون نمیرسن . با دوام ترین بهترین قوی ترین پر کاربرد ترین محکم ترین سریع ترین و …. پیکاپ ها مال امریکا بود و هست . و اینم توجه کنید که توی همون سالای بحران بازم کادیلاک برند نو اوری بود و با کیفیت . مثلا همین اول دهه ۲۰۰۰ کادیلاک چنتا اپشن درباره چراغ ماشین ها معرفی کرد که جدید بودن

        موافقم 13
        مخالفم 7
        1. قاطر فروش

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1108 ديدگاه)

          شما بنظر اطلاعات خیلی خوبی در مورد امریکایی ها دارید
          نظرتون درباره خودرو های ساترن چیه

          موافقم 2
          مخالفم 5
        2. viper2

          ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          ممنون شما لطف داری . چرا دروغ بگم هیچ اطلاعاتی درباره ساترن ندارم و توی سرچم چیز زیادی نبود میشه بگید کدوم مدلش رو میگید؟

          موافقم 2
          مخالفم 3
        3. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

          ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2354 ديدگاه)

          ساترن برندی بود که جنرال موتورز تاسیس کرد تا ماشینهای ارزان و خوش فروش بسازه که موفق نبود

          موافقم 0
          مخالفم 1
      3. Clean energy (سلام فرمانده)

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1333 ديدگاه)

        آقا آمریکایی با کیفیته خدایی

        موافقم 9
        مخالفم 7
      4. ehsan.fa

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1887 ديدگاه)

        بحث کیفیت آمریکایی میشه خنده م میگیره ، بین ماشین های کار ۶۰ سال به بالا از هر ۱۰ تا ماشینی که هنوز کار میکنند ۹تاشون آمریکایی هست اون یدونه هم ازش مثل آمریکایی کار نکشیدن عمرش به ۶۰ سال رسیده ، برید بازار آهن همش پیکاپ های قبل انقلاب ، میری میتینگ همه خودروهای آمریکایی سرحال یه پولیش زدن اومدن میتینگ ، بین موتورسیکلت های قدیمی فقط آمریکایی ها قابلیت استفاده روزمره دارند بین کشنده های سوپردیوتی فقط آمریکایی هنوز کار میکنه تو ایران ، بعد یه عده میگن آمریکایی کیفیت نداره ههه

        موافقم 16
        مخالفم 3
  2. زیزیگولو

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4800 ديدگاه)

    جی ام سی سیرا جدید با طراحی بیرون و داخل کابین کاملاً جسورانه مثل گذشته

    موافقم 17
    مخالفم 0
  3. matin

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (358 ديدگاه)

    دقیقا با شلیقه من مطابقت داره اصن عالیه!!
    ولی به پای F150 نمیرسه

    موافقم 13
    مخالفم 4
  4. mahdi-es17

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    توش میشه همایش سلام فرمانده گرفت، 😆

    موافقم 21
    مخالفم 6
  5. Aboalfazl demon

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (519 ديدگاه)

    آقای اشتری کانسپ جدید بیوک بزارین

    موافقم 2
    مخالفم 2
  6. Jdm باز

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    بسیار عالی 👌
    ولی f 150 هنوز هم با اختلاف کمی
    ، بهتره ( البته نظر شخصیمه)

    موافقم 6
    مخالفم 3
  7. viper2

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    ماشالله جمس سییرا مع اقوی مکینه .

    وای جمس جمس . اونم سییرا کلاسیک . قصر متحرکی که برات بار هم میبره . وانت همه جا برو . هر چی میخوای بارش کن . وانت همه کاره .
    این وانت ها البته نسخه های تک کابینش توی کشور های عربی خیلی طرفدار داره و اتفاقا خیلی هم باهاش خاطره دارن و ماشین کلاسیکشون همین جمس سییرا کلاسیک هست با موتور ۴۵۴ یا ۳۵۰ . یا مثلا کاپریس کلاسیک .

    این ماشین مدل ۷۹ هنوز که هنوزه چه تو ایران چه تو عربستان چه دبی داره کار میکنه لامصب مگه خراب میشه . در ضمن سییرا کلاسیک لاکچری ترین وانت جنرال موتورز تو اون زمان بود که نسخه های stepside و fleetside داشت . این چیزی که گفتم مربوط میشه به اتاق بار (حوض بار) دو نوع وانت داریم یکی تخم مرغی که گلگیرش حالت تخم مرغ داره و اتاق بارش کاملا مستطیل هست و از کنار هم یه پله داره که میتونید راحت تر به بار دسترسی داشته باشید یکی هم fleetside هست که مثل همین هایلوکس و اینا . اتاق بارش گلگیرش توش زده بیرون .
    تو کشورای خلیج هم تخم مرغی محبوبیتش بیشتره که اونا بهش میگن . جمس رفرف .

    موافقم 4
    مخالفم 4
  8. مصطفی فرحیان

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    منطق امریکایی ها برای فروش مثل گاو گنده بساز زشت ولی پر هیبت طرف بگه واووووو او مای گادددد ولی در تست فنی و طولانی مدت بگه مردشور ماشین ساختنتونو ببرن برای جذب کودکان و جوانان .و نوجوانان فوق العاده هوشمند کار میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا