بدترین خودروهای اسپرت: جئو استورم
چه خودرویی است؟
استورم یک خودروی اسپرت کوچک بود که توسط ایسوزو طراحی شده و جنرال موتورز آنرا به ایالاتمتحده وارد و تحت برند جئو (Geo) به بازار عرضه میکرد. این خودرو در دو نسخهٔ فستبک سهدر و استیشن دودر به بازار عرضه شد. جئو برندی بود که جنرال موتورز در سال 1989 آنرا بهعنوان یک بخش فرعی از شورلت برای رقابت با خودروهای کوچک وارداتی اواسط دههٔ 80 تأسیس کرد و تا سال 1997 به فعالیت خود ادامه داد.
کی و کجا ساخته شد؟
تولید استورم از سال 1990 در کارخانهٔ اصلی ایسوزو در کاناواگا ژاپن آغاز شد و تا سال 1993 ادامه داشت. این کوپهٔ ژاپنی در سال 1992 نیز فیسلیفتی را تجربه نمود.
مشخصات فنی
استورم که بر اساس ایسوزو Piazza و Impulse ساخته شده بود، بهعنوان یک خودروی اسپرت ارزانقیمت اما با نما و احساس یک خودروی اسپرت گرانقیمت در نظر گرفته شده بود. نیروی موردنیاز این ماشین توسط دو موتور 1.6 لیتری و 1.8 لیتری به ترتیب با 95 اسب بخار و 140 اسب بخار قدرت تأمین میشد. این نیرو توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا سه و چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشد. هرچند عملکرد این خودرو بهعنوان یک کوپهٔ اسپرت چشمگیر نبود اما بااینوجود قدرتمندترین نسخهٔ آن ظرف 7.1 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسید و نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را داشت.
چرا بد است؟
قطعاً استورم بدترین خودروی اسپرت تاریخ نیست ولی کاستیهای فراوانی داشت. اول اینکه نسخهٔ پایهٔ آن واقعاً کمتوان بود. چگونه میتوان خودرویی با تنها 95 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت را یک ماشین اسپرت دانست؟ حتی فورد اسکورت همان سالها هم از استورم سریعتر بود. دوم طراحی. فقط نگاهی بیندازید به طراحی کسلکنندهٔ نسخههای پیش از فیسلیفت این ماشین که دارای چراغهای نیمه مخفی است و بگویید آیا زیبا است؟ البته خوشبختانه این چراغهای در سال 1992 حذف شدند؛ بنابراین میتوان طراحی استورم را در بهترین حالت، غیرمعمول و در بدترین حالت عجیبوغریب توصیف کرد.
هرچند استورم هندلینگ خوبی داشت اما برای تعلیقش بسیار موردانتقاد قرار گرفت. علاوه بر این، فضای صندوق بار آن واقعاً کوچک بود درحالیکه سرنشینان عقب نیز از عدم وجود فضای سر کافی گلهمند بودند. همچنین گفتیم که استورم بر اساس ایسوزو Impulse ساخته شده بود که خودروی اسپرتی بود؛ اما استورم هرگز حتی به تواناییهای نسل دوم Impulse نزدیک هم نبود. جالبترین ویژگیهای Impulse مانند تعلیق تنظیمشده توسط لوتوس، توربوشارژر سفارشی و سیستم چهارچرخ محرک هیچکدام هرگز برای استورم ارائه نمیشدند.
اما همه با این نظر موافق نیستند
میتوان گفت استورم بجای اینکه واقعاً خودروی بدی باشد، بیشتر قربانی سطح پایین و ذهنیت نامناسب از برند نهچندان خوب جئو شد. این برند که ترکیبی از محصولات سوزوکی، تویوتا و ایسوزو را در ایالاتمتحده عرضه میکرد، هرگز نتوانست مانند تولیدات داخلی اصلی جنرال موتورز توجهات را به خود جلب کند. همچنین به یاد داشته باشید که استورم در تیپهای بالایی بسته به سال تولید بین 130 تا 140 اسب بخار قدرت داشت که با استانداردهای آن زمان رقم قابلتوجهی بود. این قدرت همسان یا حتی بیشتر از رقبای معروفی چون نسل دوم فولکسواگن گلف GTI یا هوندا سیویک Si بود.
بهطورکلی جنرال موتورز برای کسب خریدار بیشتر، خودروهای ارزانقیمتی را توسط برند جئو به بازار عرضه میکرد. سپس مردم محصولات این شرکت را خریده، برای مدتی استفاده کرده و دور میانداختند؛ بنابراین جئو هرگز نتوانست ذهنیت خوبی از خود بر جای گذاشته و اعتبار کسب کند. به همین دلیل جنرال موتورز در سال 1997 آنرا منحل کرد.
منبع: Moror1