رم 3500HD در برابر سی‌یرا 3500HD، نبرد غول‌های شش چرخ!

دوشنبه 6 دی 1400 - 08:30
مطالعه 13 دقیقه
2019-Ram-3500-HD-Limited-fr
در جهان خودرو، بیشتر سوپراسپرت‌ها و خودروهای اسپرت قدرتمند در مرکز توجهات هستند و علاقه‌مندان هم عمدتاً به دنبال اخبار و بررسی‌های این قبیل...
تبلیغات

در جهان خودرو، بیشتر سوپراسپرت‌ها و خودروهای اسپرت قدرتمند در مرکز توجهات هستند و علاقه‌مندان هم عمدتاً به دنبال اخبار و بررسی‌های این قبیل خودروها هستند؛ اما جهان ماشین خیلی گسترده‌تر از این است و در این دنیا خودروهای دیگری هم وجود دارند که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. پیکاپ‌های غول‌پیکر وظیفه سنگین آمریکایی یک نمونه از همین خودروها هستند. به همین دلیل، این بار به‌جای اینکه سراغ سوپراسپرت‌های چند صد هزار دلاری برویم، دو غول بزرگ یعنی رم 3500HD و جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD را در برابر هم قرار داده‌ایم.

کپی لینک

معرفی خودروها

جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD در نسل کنونی خود از شاسی قوی‌تری بهره می‌برد که ظرفیت بار و یدک کشی آن‌را بهبود بخشیده است. فاصلهٔ محوری بیشتر در نسخهٔ دو کابین نیز فضای پای بیشتری را در عقب به دنبال داشته است. اتاق بار اصلاح‌شدهٔ این پیکاپ 2.5 سانتی‌متر به زمین نزدیک‌تر شده و عرض داخلی آن نزدیک 18 سانتی‌متر افزایش یافته است. 10 تا 12 قلاب برای اتصال بندها و درب پشتی چندمنظورهٔ شش‌حالتهٔ جی‌ام‌سی هم از دیگر ویژگی‌های اتاق بار سی‌یرا هستند. پیشرانهٔ 6.6 لیتری V8 دورامکس دیزلی از نسل قبلی گرفته شده اما گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک آلیسون جدید است و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. در این پیکاپ ویژگی‌های بی‌شماری برای آسان کردن یدک کشی مثل 15 نمای دوربینی از اطراف خودرو با قابلیت نامرئی کردن تریلر تعبیه شده است.

رم 3500HD هم از شاسی جدیدی بهره می‌برد که 98.5 درصد آن از فولاد با استحکام بالا تشکیل شده است. طراحی این پیکاپ به‌گونه‌ای صورت گرفته که ضریب درگ 0.41 را فراهم می‌کند که در این کلاس بهترین است اما کلیت اتاق و اتاق بار از نسل قبلی گرفته شده است. بااین‌حال، داخل کابین پیکاپ کاملاً ارتقاء پیدا کرده و حالا از اکثر ویژگی‌های جذاب رم 1500 بهره می‌برد. زیر کاپوت هم یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربودیزل کامینز با گشتاور رکوردشکن 1355 نیوتن متری به همراه یک گیربکس شش سرعتهٔ آیسین قرار گرفته است. رم 3500HD همچنین به سیستم تعلیق واکنش فرکانسی جدیدی مجهز شده تا کیفیت سواری آن در حالت بدون بار بهبود پیدا کند. یکی دیگر از اقداماتی که برای بهبود کیفیت سواری صورت گرفته، ارائهٔ فنرهای بادی سفارشی برای عقب است که فنرهای شمش اصلی را نرم‌تر می‌کنند. این آپشن اتصال تریلر را هم بسیار آسان‌تر می‌کند زیرا پیکاپ می‌تواند ارتفاع عقب خود را کم کند تا قلاب بکسل هم‌سطح تریلر قرار گیرد.

کپی لینک

سواری و هندلینگ

آزمایش این پیکاپ‌ها را با رانندگی‌های طولانی در بزرگراه‌ها، مسیرهای شهری و جاده‌های کوهستانی پرپیچ‌وخم آغاز کردیم. همهٔ این رانندگی‌ها بدون بار بودند چون ما که بیشتر با خودروهای سواری سروکار داریم، این نوع از رانندگی را بهتر درک می‌کنیم. در این آزمایش‌ها هردو خودرو وحشتناک هستند اما ازآنجایی‌که مجبوریم از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنیم، رم را برگزیدیم که به‌طور قابل‌توجهی از جی‌ام‌سی بهتر است. تعلیق این پیکاپ هم در جلو و هم در عقب احساس بهتری دارد و پایداری آن روی سطح جاده بیشتر است تا جایی که سرنشینان در داخل کابین تقریباً تکان نمی‌خورند. از نظر هندلینگ هم فرمان رم سرزنده و سبک است که رانندگی را در مسیرهای پیچ‌درپیچ جذاب‌تر می‌کند اما در آزمایش اسلالوم، جی‌ام‌سی بسیار ماهرانه‌تر عمل می‌کند درحالی‌که در اینجا رم خیلی بی‌دست‌وپا احساس می‌شود.

فرمان جی‌ام‌سی دقیق‌تر است و ترمزهای آن واکنش بهتری دارند و سطحی از راحتی و قابلیت پیش‌بینی را فراهم می‌کنند که در رم احساس نمی‌شود. این پیکاپ‌ها اما بیشتر عمر خود را صرف کار و بارکشی می‌کنند و به همین دلیل تریلرهای 9 تنی را به چرخ پنجم (صفحه ریش) آن‌ها متصل کردیم (هردو پیکاپ ظرفیت یدک کشی بیش از 13 تن را دارند). با این کار، راحتی سواری پیکاپ‌ها تغییر کرد به‌گونه‌ای که با اتصال تریلر، کیفیت سواری جلوی جی‌ام‌سی بهتر احساس می‌شد درحالی‌که صندلی‌های عقب رم سواری راحت‌تری داشتند. ترمزهای جی‌ام‌سی هم از ترمزهای رم مطمئن‌تر هستند و در هنگام یدک کشی بهتر عمل می‌کنند.

کپی لینک

پرفورمنس

علیرغم گشتاور چشمگیر 1355 نیوتن متری رم که 121 نیوتن متر از جی‌ام‌سی بیشتر است، برتری 45 اسب بخاری سی‌یرا دنالی در قدرت به همراه گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک درخشان جدید آن موجب شد تا در همهٔ آزمایش‌های پرفورمنس پیروز شود. در حالت خالی، رم در شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 1.9 ثانیه و در مسافت 400 متر 1.4 ثانیه از سی‌یرا عقب می‌افتد اما وقتی یک تریلر 9 تنی به پیکاپ‌ها متصل می‌شود، این تفاوت‌ها به ترتیب به 0.7 و 0.9 ثانیه کاهش پیدا می‌کند. جی‌ام‌سی حتی در آزمایش ترمز هم بهتر عمل کرد و در حالت بدون بار از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در 40.8 متر متوقف شد که 3.3 متر از رم کمتر است.

پیشرانهٔ دورامکس جی‌ام‌سی هم بسیار ساکت‌تر و نرم‌تر از موتور کامینز رم کار می‌کند اما باید توجه داشت که خریداران کامینز واقعاً می‌خواهند آن صدای مهیب را بشنوند. رم می‌تواند از طریق چرخ پنجم خود 15,500 کیلوگرم و از طریق قلاب زیر سپر 10,400 کیلوگرم را یدک بکشد که این ارقام برای جی‌ام‌سی به ترتیب 14,100 و 9,100 کیلوگرم هستند. البته ظرفیت یدک کشی سی‌یرا دورامکس در نسخهٔ تک کابین محرک عقب 16,100 کیلوگرم است درحالی‌که بیشترین ظرفیت بکسل رم کامینز 15,900 کیلوگرم است. به‌طورکلی، این ترکیب پلت‌فرم، پیشرانه و گیربکس را می‌توان قوی‌ترین و درعین‌حال شهری‌ترین بارکش‌های سنگین روی کره زمین دانست. این پیکاپ‌ها هیچ‌گونه تأخیر یا وقفهٔ قابل احساسی در منحنی قدرت خود ندارند.

کپی لینک

راحتی و آسایش

همان‌طور که جی‌ام‌سی پیروز آزمایش قبلی شد، در این قسمت رم برتری دارد. این پیکاپ در تیپ لیمیتد به‌سادگی تیپ معادل خود در رقیب یعنی دنالی را در هم می‌کوبد. صندلی‌های رم تنظیمات بیشتری داشته و راحت‌تر هستند درحالی‌که نشیمنگاه صندلی‌های جی‌ام‌سی حمایت کافی از ران‌ها ندارند. علاوه بر این، در کابین رم ویژگی‌های جذابی از نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بسیار بزرگ با سیستم دوست‌داشتنی Uconnect گرفته تا پورت‌های فراوان USB و خروجی‌های برق 110 ولتی که در کل کابین پخش شده‌اند هم وجود دارد. همچنین رم لیمیتد آزمایشی ما از کروز کنترل تطبیقی هم برخوردار بود (بخشی از پکیج سفارشی 3,440 دلاری) درحالی‌که این سیستم مفید در دنالی ارائه نمی‌شود.

از سوی دیگر اما برخی ابزارهای تریلر جی‌ام‌سی بسیار جالب هستند. به‌عنوان‌مثال، در این پیکاپ برای تریلر دوربین‌های زیادی ارائه می‌شود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به یک دوربین روی تریلر برای ارائهٔ نمایی موسوم به تریلر نامرئی، یک دوربین در داخل تریلر برای نظارت بر اشیاء یا حیواناتی که با تریلر حمل می‌شوند و دوربین‌های نقاط کور تریلر که هنگام زدن راهنما، نمای همان سمت را نشان می‌دهند اشاره کرد. در جی‌ام‌سی همچنین دکمه‌ای وجود دارد که فوراً هر چهار پنجره را پایین می‌آورد تا بتوان هنگام دنده‌عقب رفتن با یک تریلر بزرگ صدای کسانی که از بیرون راهنمایی می‌کنند را شنید. در این پیکاپ لوکسِ جنرال موتورز، یک هدآپ دیسپلی تمام‌رنگی هم وجود دارد که رم از آن بی‌بهره است.

کپی لینک

سهولت رانندگی

چون قرار است خریداران با این پیکاپ‌های سنگین روزهای طولانی اقدام به یدک کشی کنند، سهولت رانندگی موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود. در اینجا برتری با رم است زیرا علاوه بر برخورداری از کروز کنترل تطبیقی مذکور، ترمز اگزوز آن‌هم با داشتن دو حالت بنام‌های روشن و اتوماتیک، بسیار بهتر عمل می‌کند. در حالت اول، حداکثر توان کُند کردن خودرو ارائه می‌شود که با برداشتن پا از روی پدال گاز کاملاً قابل‌شنیدن و احساس کردن است. حالت اتوماتیک هم به‌اندازه‌ای ترمز موتور را درگیر می‌کند که خودرو در سرعتی که قبل از برداشتن پا از روی پدال گاز داشت بماند. این در حالی است که ترمز اگزوز جی‌ام‌سی به‌سختی قابل‌شنیدن و احساس کردن است. فرمان رم هم دقیق‌تر عمل می‌کند و برای حفظ جهت حرکت خودرو در زمان یدک کشی به فرمان دادن کمتری نیاز است. علاوه بر این، سیستم خنک‌کنندهٔ پیشرانهٔ رم دمای موتور را روی 75 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند درحالی‌که دمای موتور سی‌یرا گاهی به 88 درجه می‌رسد.

بااین‌حال برتری بزرگ جی‌ام‌سی در این قسمت در توانایی‌های سامانهٔ چهارچرخ محرک آن است. گیربکس کمکی جدید این پیکاپ در حالت RWD برای کاهش مصرف سوخت انتقال نیرو به محور جلو را قطع می‌کند و در حالت AWD Auto هم برای درگیر کردن محور جلو در صورت تشخیص لغزش یا هرزگردی چرخ‌های عقب از کلاچ تر استفاده می‌کند. این ویژگی برای اولین بار است که در بخش پیکاپ‌های سنگین ارائه می‌شود و در آب‌وهوای نامساعد راحتی بیشتری را به دنبال دارد. در سی‌یرا همچنین علاوه بر حالت یدک کشی، حالت‌های آفرود و برقی هم وجود دارد درحالی‌که رم فقط حالت یدک کشی و 4WD نیمه‌وقت را ارائه می‌کند؛ بنابراین در هنگام یدک کشی تریلرهای بزرگ پس از سپری کردن یک روز کامل در جاده‌ها، راننده در جی‌ام‌سی کمتر احساس خستگی می‌کند.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

ما که عاشق خودروهای سواری هستیم، آن‌قدر تحت تأثیر طراحی داخلی، تجهیزات، صندلی‌های راحت‌تر، طراحی بیرونی جذاب‌تر، گشتاور فوق‌العاده و ظرفیت یدک کشی بیشتر رم قرار گرفتیم که پرفورمنس ضعیف‌تر و پیشرانهٔ خشن‌تر آن‌را فراموش کردیم. این در حالی است که جی‌ام‌سی ترجیح داده بجای توجه به زیبایی داخلی سی‌یرا، تمام تمرکز خود را روی شاسی و دوام پیشرانه بگذارد. این شرکت همچنین تا جایی به طراحی بیرونی پیکاپ خود اهمیت داده است که در خدمت مأموریت اصلی آن باشد و بنابراین از ویژگی‌هایی مثل جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی دنالی به‌عنوان عنصر ضروری سیستم خنک‌کننده استفاده کرده است. بااین‌حال، ما عاشقان ماشین، با شناسایی پاشنهٔ آشیل سی‌یرا، جرأت کردیم رم را به‌عنوان پیروز این نبرد اعلام کنیم اما خریدارانی که جی‌ام‌سی یا پسرعموی آن سیلورادو را انتخاب کنند را هم هرگز سرزنش نخواهیم کرد.

مقام دوم: جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD دنالی دورامکس

زمانی که کابین این پیکاپ را بروز کردید و ترمز اگزوز آن‌را بهبود بخشیدید با ما تماس بگیرید

مقام اول: رم 3500HD لیمیتد کامینز

این پیکاپ بهترین سواری این کلاس، بهترین کابین و توانایی‌های شگفت‌انگیزی را ارائه می‌کند

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD

رم 3500HD

پیشرانه

6.6 لیتری V8 توربودیزل

6.7 لیتری I6 توربودیزل

قدرت

445 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

1234 نیوتن متر

1355 نیوتن متر

ردلاین

4,600 rpm

3,250 rpm

گیربکس

10 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

نسبت وزن به قدرت

8.8 کیلوگرم به اسب بخار

9.9 کیلوگرم به اسب بخار

رینگ و لاستیک

17 اینچی 235

17 اینچی 235

فاصلهٔ محوری

4,369 میلی‌متر

4,300 میلی‌متر

طول

6,759 میلی‌متر

6,621 میلی‌متر

عرض

2,456 میلی‌متر

2,451 میلی‌متر

ارتفاع

2,050 میلی‌متر

2,014 میلی‌متر

دایرهٔ چرخش

17.3 متر

16.3 متر

وزن خالص

3916 کیلوگرم

3998 کیلوگرم

توزیع وزن

57 به 43 جلو/عقب

59 به 41 جلو/عقب

ظرفیت بار

2450 کیلوگرم

2350 کیلوگرم

ظرفیت یدک کشی

14.1 تن

15.5 تن

ظرفیت سرنشین

5 نفر

5 نفر

شتاب صفر تا 96

6.9 ثانیه

8.8 ثانیه

مسافت 400 متر

15.3 ثانیه

16.7 ثانیه

توقف از 96

40.8 متر

44.2 متر

ظرفیت باک

136 لیتر

121 لیتر

مصرف سوخت

15.5 لیتر ترکیبی

15.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

77,645 دلار

76,840 دلار

قیمت تست‌شده

81,100 دلار

88,380 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.