تولید آلایندگی هامر برقی بیشتر از سدان‌های بنزینی است!

دوشنبه 20 تیر 1401 - 07:30
مطالعه 3 دقیقه
GMC-Hummer-EV-24
هامرهای بنزینی قدیمی همیشه به خاطر مصرف سوخت بسیار بالا مشهور بودند و حالا مطالعهٔ جدیدی نشان داده است که هامر الکتریکی جدیدی هم می‌تواند مثل...
تبلیغات

هامرهای بنزینی قدیمی همیشه به خاطر مصرف سوخت بسیار بالا مشهور بودند و حالا مطالعهٔ جدیدی نشان داده است که هامر الکتریکی جدیدی هم می‌تواند مثل پیشینیان خود آلایندگی بالایی داشته باشد. طبق ادعای این مطالعه، در بخش تولید گازهای گلخانه‌ای غیرمستقیم یعنی آلاینده‌هایی که به خاطر تولید برق برای تأمین انرژی خودروهای الکتریکی ایجاد می‌شوند، هامر الکتریکی در هر کیلومتر 213 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. این عدد از نزدیک‌ترین رقبا یعنی فورد F150 لایتنینگ و ریویان R1T به ترتیب 66 و 70 گرم در هر کیلومتر بیشتر است.

علاوه بر این، هامر EV حتی از تویوتا کرولای بنزینی با تولید 168 گرم و شورلت مالیبو با 200 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر هم آلایندگی بیشتری دارد. دلیل اصلی این آلایندگی بالا، وزن 4100 کیلوگرمی و شکل جعبه‌ای و غیر آئرودینامیک هامر جدید است. این یعنی قوای محرکه نه‌تنها باید برای حرکت دادن وزن عظیم خودرو سخت تلاش کند بلکه باید با مقاومت هوا هم مقابله کند. البته لازم به ذکر است که تولید آلایندگی برای خودروهای الکتریکی بر اساس مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت خواهد بود زیرا نوع انرژی که برای تولید برق در کشورهای مختلف استفاده می‌شود متفاوت است.

بررسی‌ها رقم 213 گرم دی‌اکسید کربن را در هر کیلومتر به‌عنوان میانگین جهانی نشان داده است درحالی‌که برای مقایسه در اروپا یعنی جایی که طی سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای از انرژی‌های پاک و پایدار برای تولید برق استفاده شده این رقم تنها 103 گرم در هر کیلومتر است. حتی در ایالات‌متحده که تصور می‌شود در استفاده از انرژی‌های پایدار کمی عقب است، این رقم تنها 172 گرم در هر کیلومتر است که هنوز هم از دو سدان بنزینی مذکور کمتر است. علاوه بر این، پیکاپ‌های الکتریکی هنوز هم نسبت به همتایان درون‌سوز خود آلایندگی کمتری تولید می‌کنند به‌گونه‌ای که تولید دی‌اکسید کربن هامر بشدت پرمصرف همچنان در هر کیلومتر 64 گرم از فورد F150 بنزینی کمتر است؛ بنابراین، هنوز هم ادامهٔ توسعهٔ پیکاپ‌های الکتریکی منطقی خواهد بود.

اما با توجه به این اعداد و ارقام، به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل برای صنعت خودروهای الکتریکی تمرکز بیشتر روی ساخت خودروهای سبک‌تر، با آئرودینامیک بهتر و قوای محرکهٔ کارآمدتر و همین‌طور استفاده از منابع انرژی سازگاربامحیط‌زیست در نیروگاه‌های برق باشد. با ساخت خودروهای الکتریکی کارآمدتر، برق کمتری برای دستیابی به پرفورمنس یکسان مصرف می‌شود که این کاهش آلایندگی غیرمستقیم را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، یک خودروی الکتریکی کم‌مصرف به باطری‌های بزرگی نیاز ندارد که این هم آلایندگی تولید شده هنگام استخراج فلزات موردنیاز برای ساخت باطری‌ها را کاهش می‌دهد. همهٔ این‌ها وقتی با استفاده از منابع انرژی پاک یا تجدید پذیر در نیروگاه‌های برق ترکیب شود، تولید آلایندگی غیرمستقیم خودروهای الکتریکی را بسیار کمتر خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.