حراج دو کانسپت رؤیایی دهه 50 جنرال موتورز، کادیلاک الدورادو و الدزمبیل F88

شنبه 21 مرداد 1402 - 10:30
مطالعه 8 دقیقه
Untitled-2
دو کانسپت چشمگیر جنرال موتورز متعلق به دههٔ 50 میلادی برای حراج گذاشته می‌شوند که تخمین زده شده بین 450 هزار تا 3 میلیون دلار ارزش داشته باشند.
تبلیغات

«جنرال موتورز موتوراما» نمایشگاه خودرویی بود که توسط جنرال موتورز از سال 1949 تا 1961 برگزار می‌شد. این اما فقط یک نمایشگاه خودروی معمولی نبود بلکه رویداد فرهنگی بزرگی محسوب می‌شد که در آن خودروهای رؤیایی یا چیزی که ما امروز تحت عنوان کانسپت می‌شناسیم در کنار جدیدترین مدهای لباس به نمایش درمی‌آمدند؛ اما پس از پایان این نمایشگاه‌ها، خودروهایی که در آن به نمایش درآمده بودند به‌سرعت فراموش شدند و اکثر آن‌ها نابود شدند. بااین‌حال، در آن سال‌ها تعداد کمی از علاقه‌مندان به اهمیت این خودروها پی بردند و برای حفظ آن‌ها تلاش کردند. حال قرار است دو نمونه از این خودروها به حراج گذاشته شوند.

کپی لینک

کادیلاک الدورادو بروگام تاون کار

این کادیلاک توسط مالک شرکتی در میشیگان که در زمینهٔ قطعات دست‌دوم خودروها فعالیت می‌کرد محافظت شده است. در این شرکت، دارندگان خودروهای قدیمی می‌توانستند قطعات یدکی موردنیاز خود را پیدا کنند. جنرال موتورز نیز در سال 1958 چهار خودرو به این شرکت فرستاد تا اوراق شده و قطعات آن‌ها فروخته شود. مالک شرکت «هری وارهولاک» اما وقتی این کادیلاک را دید که در موتوراما 1956 به نمایش درآمده بود، تصمیم گرفت از آن به‌عنوان ماشین عروس دخترش استفاده کند و به همین دلیل آن را پنهان کرد.

در سال 1954، جنرال موتورز توسعهٔ الدورادو بروگام را به‌عنوان سدانی فوق لوکس آغاز کرد. این خودرو محصولی رؤیایی و ویترینی برای نمایش توانایی‌های فنی و مهندسی جنرال موتورز بود. پیش از معرفی الدورادو بروگام تولیدی اما جنرال موتورز نسخه‌ای نمایشی از آن را با نام تاون کار در موتوراما به نمایش درآورد تا نظر خریداران را جلب کند. این کانسپت توسط «رابرت کامبرفورد» 19 ساله طراحی شد که زیر نظر «هارلی ارل» افسانه‌ای کار می‌کرد. وی این خودرو را به‌صورت نیمه کانورتیبل طراحی کرد و بعداً از همین ایده در کادیلاک‌های تولیدی استفاده شد.

در داخل، همه‌چیز به‌صورت اختصاصی ساخته شده بود و بسیاری از قطعات آن از برنز یا با روکش طلا بودند. سیستم تهویه، آفتاب‌گیرهای پلاریزه، دستگاه اینترکام برای صحبت با راننده و سینی‌هایی با روکش طلا هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این کادیلاک بودند. در سال 1989، کلکسیون افسانه‌ای وارهولاک از خودروهای موتوراما کشف شد و تا اواسط دههٔ 90 طول کشید تا الدورادو بروگام تاون کار بازسازی شود. این خودرو در حال حاضر به شکوه قبلی خود بازگشته و به پیشرانه‌ای مجهز شده که کاملاً کار می‌کند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که این کادیلاک منحصربه‌فرد با قیمتی بین 450 تا 600 هزار دلار فروخته خواهد شد.

کپی لینک

الدزمبیل F88

در سال 1954، الدزمبیل برداشت خود از کوروت را در قالب کانسپتی بنام F88 ارائه کرد. این خودرو بدنهٔ فایبرگلاسی داشت و پیش‌نمایشی از ویژگی‌های بسیاری از خودروهای تولیدی آینده را ارائه می‌کرد. به‌عنوان‌مثال، باله‌های عقب توسط کادیلاک در سال 1959 مورداستفاده قرار گرفت و گلگیرهای جلو در الدزمبیل‌های 1955 و 1956 دیده شدند. F88 اما بیشتر از کادیلاک شبیه یک کانسپت بود زیرا در داخل از تودوزی پوست خوک و تزئینات دست‌ساز استفاده می‌کرد. زیر کاپوت هم یک پیشرانهٔ V8 با 150 اسب بخار قدرت قرار گرفته بود.

F88 برخلاف کادیلاک به اوراقی داده نشد و به نظر می‌رسد کسانی همان زمان شکوه آن را درک کرده بودند. این کانسپت به شخصی بنام کورد فروخته و در جعبه‌ای به املاک او در کالیفرنیا فرستاده شد. این الدزمبیل سال‌ها در انبار ماند و طی دهه‌ها بارها دست‌به‌دست شد تا اینکه در دههٔ 80 نهایتاً از جعبه بیرون آمد. به گفتهٔ تعمیرکاران، زمانی که F88 برای بازسازی برده شد تقریباً تکمیل بود و صرفاً برخی قطعات مثل روکش داخلی درها و حباب چراغ‌های جلو خراب شده بودند. این ماشین در سال 2005 راهی موزهٔ خودروی گیت‌وی شد و در شرایط خوبی نگهداری شد تا حالا به مالکیت شخص دیگری درآید. طبق تخمین‌ها، الدزمبیل F88 بین 2 تا 3 میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.