نام GTO از کجا آمد؟ نگاهی به پیشینه ماسل کار افسانه‌ای پونتیاک

یک‌شنبه 26 شهریور 1402 - 10:30
مطالعه 6 دقیقه
Pontiac-GTO-1
از پونتیاک GTO به‌عنوان خودرویی یاد می‌شود که انقلاب ماسل کارها را در دههٔ 60 آغاز کرد. بااین‌حال، شاید هیچ‌کس به منشأ نام این ماشین فکر نکرده...
تبلیغات

از پونتیاک GTO به‌عنوان خودرویی یاد می‌شود که انقلاب ماسل کارها را در دههٔ 60 آغاز کرد. بااین‌حال، شاید هیچ‌کس به منشأ نام این ماشین فکر نکرده باشد. این نام داستان جذابی دارد که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

کپی لینک

شروع از فراری 250 GTO

فراری 250 GTO که از سال 1962 تا 1964 تولید شد، الهام‌بخش پونتیاک برای استفاده از این نام بود. این فراری برای مسابقات گروه سه فیا ساخته شد و درحالی‌که طبق قوانین باید حداقل صد دستگاه نمونهٔ جاده‌ای از آن تولید می‌شد، تنها 36 دستگاه 250 GTO ساخته شد. این ماشین در کلاس GT مسابقات لمانز 1962 و 1963 پیروز شد و این یکی از دلایلی بود که در سال 1964 پکیجی بنام GTO برای پونتیاک لمانز ارائه شد.

کپی لینک

ماجرای پونتیاک GTO

پونتیاک با کسب 30 پیروزی در سال 1961 و 22 پیروزی در سال 1962، موفقیت‌های زیادی در مسابقات نسکار به دست آورد و به‌عنوان یک برند پرفورمنس شناخته می‌شد. در آن سال‌ها همچنین گروه جدیدی از خریداران شکل گرفته بود یعنی کسانی که بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده بودند. این‌ها تازه به سن گواهینامه رسیده بودند و به خودرو نیاز داشتند. در این شرایط، چرا یک برند را به‌طور کامل به این دسته از خریداران اختصاص ندهیم؟ این ایده در نگاه اول احمقانه به نظر می‌رسید و ممکن بود شکست بدی را به دنبال داشته باشد اما یک نفر به این ایده باور داشت. رئیس پونتیاک «جان دلورین» این نیاز را احساس کرد و پکیج سفارشی GTO را به یک نسخه برای لمانز تبدیل کرد. ثابت شد دلورین تصمیم درستی گرفته است زیرا در همان سال اول یعنی 1964 بیش از 32 هزار دستگاه GTO فروخته شد.

کپی لینک

ثروتمندان در برابر فقرا

نبرد تاریخی بین فراری 250 GTO و پونتیاک GTO را می‌توان نبردی نیابتی بین ثروتمندان و فقرا دانست. هرچند به‌وضوح فراری پیروز این میدان بود اما پونتیاک پرفورمنس را به روشی ارائه کرد که قبلاً هرگز انجام نشده بود. با قرار دادن یک موتور 6.4 لیتری V8 در یک پلت‌فرم میان سایز مقرون‌به‌صرفه و کم کردن آپشن‌ها، بسیاری از اقشار جامعه توان خرید پونتیاک GTO را داشتند. این ماشین حتی اگر به‌اندازهٔ یک فراری 250 GTO توانمند نبود اما 90 درصد از همان توانایی را در اختیار اقشار معمولی جامعه قرار می‌داد. بااین‌حال، خریداران ثروتمند خودرو پونتیاک را بسیار تحقیر می‌کردند زیرا معتقد بودند نام مقدس GTO را غصب کرده است.

کپی لینک

حقهٔ بازاریابی

یکی از عواملی که به فروش پونتیاک GTO در سال 1964 کمک کرد، مقایسه‌ای بود که توسط مجلهٔ کارانددرایور با فراری 250 GTO انجام شد. این مقایسه اما در اصل توسط مدیر روابط عمومی پونتیاک تنظیم شده بود. در این مقایسه، پونتیاک GTO به‌طور شگفت‌آوری در برابر فراری 250 GTO خوب عمل کرد زیرا پیشرانهٔ اصلی 6.4 لیتری آن با یک نمونهٔ 7 لیتری جایگزین شده بود. نتیجهٔ این کار، چاپ یکی از جعلی‌ترین عکس‌های روی جلد مجلات در کل تاریخ شد. روی جلد این مجله نوشته شده بود تمپست GTO صفر تا 100 (مایل بر ساعت) در 11.8 ثانیه. این ترفند جواب داد و فروش ماسل کار نوپای پونتیاک افزایش یافت.

کپی لینک

پونتیاک GTO و مسابقات

پونتیاک GTO هرگز خودرویی نبود که به خاطر الزام قوانین مسابقات ساخته شده باشد اما در اوایل مرحلهٔ طراحی محصولات 1964 پونتیاک، ساخت نسخه‌ای از مدل لمانز با فاصلهٔ محوری کشیده‌تر برای این منظور در نظر گرفته شده بود. همچنین پونتیاک در اوایل دههٔ 60 عملکرد بسیار خوبی در نسکار داشت ولی بااین‌وجود، GTO و لمانز به‌طور گسترده توسط افراد خصوصی که تحت حمایت کارخانه نبودند در مسابقات شرکت کردند.

منشأ نام GTO

این نام منشأ ایتالیایی دارد و مخفف عبارت گرن توریسمو اومولوگاتو است اما ترجمهٔ کلمهٔ اومولوگاتو (به معنای تأییدیه) در انگلیسی هوموگولیشن می‌شود و بنابراین، محصول پونتیاک باید در اصل GTH نام می‌گرفت که مخفف گرن توریسمو هوموگولیشن است. بااین‌حال، نام GTO در ذهن همه نقش بسته بود زیرا این خودرو موفقیت‌های فراوانی را در مسابقات اروپایی و آمریکایی کسب کرده بود و به همین دلیل، پونتیاک از همان مخفف ایتالیایی GTO استفاده کرد.

کپی لینک

چند دستگاه پونتیاک GTO ساخته شد؟

هرچند GTO تا سال 1974 تولید شد و سپس برای مدت کوتاهی از سال 2004 تا 2006 دوباره بازگشت اما سوابق رسمی پونتیاک صرفاً آمار تولید سال‌های 1964 تا 1970 را شامل می‌شود. بین این سال‌ها، 486,560 دستگاه GTO ساخته شد. مجموعاً این خودرو در پنج نسل تولید شد که شامل نسل اول از 1964 تا 1967، نسل دوم از 1968 تا 1972، نسل سوم فقط در سال 1973، نسل چهارم فقط در سال 1974 و نسل پنجم از 2004 تا 2006 می‌شود.

کپی لینک

هولدن مونارو با نام پونتیاک GTO

در سال‌های نه‌چندان دور، جنرال موتورز مدیری پرشور بنام باب لوتز داشت. وی در سال‌های اول قرن بیست و یکم، پونتیاک را به‌عنوان یک برند پرفورمنس سطح بالا و رقیبی برای ب‌ام‌و می‌دید. این دقیقاً همان زمان بود که شورلت به تولید کامارو پایان داد و طرفداران وفادار پرفورمنس جنرال موتورز دیگر هیچ انتخابی نداشتند. باب اما که از تولید کوپه‌ای بنام مونارو توسط شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن اطلاع داشت، به‌سرعت برنامهٔ آوردن آن به آمریکا را آغاز کرد و بدین ترتیب، پونتیاک GTO جدید در سال 2004 متولد شد. GTO برای مدت کوتاهی با موتورهای 5.7 لیتری LS1 و 6 لیتری LS2 تا سال 2006 در آمریکا عرضه شد و به دلیل استقبال پایین کنار گذاشته شد تا نقش مدل پرفورمنس در پونتیاک به سدان G8 برسد. درنهایت نیز پونتیاک به‌منظور تقویت جایگاه بیوک تعطیل شد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.