هامر H2 در برابر سوزوکی جیمنی؛ درگ فیل و فنجان!
هامر H2 که بین سالهای 2002 تا 2009 توسط AM جنرال برای جنرال موتورز تولید میشد، یکی از بزرگترین و سنگینترین شاسیبلندهای جهان محسوب میشود. این غول بیشاخودم آمریکایی در طول دوران تولید خود، با دو پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک مختلف عرضه شد. هامر H2 در ابتدا از پیشرانهٔ 6 لیتری با 325 اسب بخار قدرت و 495 نیوتن متر گشتاور در کنار گیربکس چهار سرعته اتوماتیک استفاده میکرد. نمونهٔ حاضر در این ویدئو اما از سری سال 2008 به بعد است که به پیشرانهٔ بزرگتر 6.2 لیتری با 393 اسب بخار (معادل 398 اسب بخار متریک) قدرت و 563 نیوتن متر گشتاور مجهز شد. در این سری، جنرال موتورز گیربکس را هم با یک نمونهٔ شش سرعته اتوماتیک جایگزین کرد.
هرچند این اعداد طبق استانداردهای سال 2008 قابلتوجه بودند اما مشکل هامر H2 وزن بسیار سنگین بود که برخلاف عدد اعلامی کارواو در این ویدئو، در نسخهٔ 6.2 لیتری حتی از 3 تن هم فراتر میرفت؛ بنابراین، تعجبی ندارد که در مسابقهٔ درگ، 18.8 ثانیه طول میکشد تا H2 به خط پایان برسد. رقیب هامر در این مسابقه اما دقیقاً نقطهٔ مقابل H2 یعنی یک شاسیبلند بسیار کوچک و سبک ولی توانمند است. این سوزوکی جیمنی که متعلق به خود مت واتسون است، تنها 1135 کیلوگرم وزن دارد. بااینحال، زیر کاپوت جیمنی پیشرانهٔ بسیار کوچک و ضعیفی قرار دارد. این یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی است که تنها 101 اسب بخار قدرت و 130 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
جیمنی اما گیربکس بهتری نسبت به رقیب بزرگ جثهٔ آمریکایی دارد زیرا هرچند این یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی است ولی سرعت تعویض دندهٔ بسیار بهتری نسبت به گیربکس اتوماتیک قدیمی هامر دارد. همچنین برخلاف سامانهٔ چهارچرخ محرک تماموقت H2، سوزوکی از سیستم 4WD نیمهوقت استفاده میکند که این یعنی میتوان برای رانندگی با سرعت بالا و یا کاهش مصرف سوخت، خودرو را در حالت دیفرانسیل عقب قرار داد. بااینوجود، در مسابقهٔ درگ جیمنی نتوانست حریف هامر شود و بهترین تایمی که ثبت کرد 19.1 ثانیه بود. در مسابقهٔ رولینگ از سرعت 50 کیلومتر بر ساعت اما سوزوکی ناکامی قبل را جبران کرد و با اختلافی جزئی هامر را شکست داد.
هنگام رسیدن به پایان 800 متر در مسابقهٔ رولینگ، سرعت جیمنی 137 کیلومتر بر ساعت و هامر تنها 129 کیلومتر بر ساعت بود که نشان میدهد این شاسیبلندهای شاسی مستقل چقدر کند هستند. آزمایش نهایی هم مثل همیشه توقف از سرعت صد کیلومتر بر ساعت بود که وجود مشکلی در سیستم ترمز H2 را نشان داد زیرا این خودرو پس از 80 متر متوقف شد که حتی برای چنین شاسیبلند بزرگ و سنگینی هم مسافتی غیرطبیعی است.
مشخصات فنی
سوزوکی جیمنی | هامر H2 | |
پیشرانه | 1.5 لیتری I4 | 6.2 لیتری V8 |
قدرت | 101 اسب بخار | 398 اسب بخار |
گشتاور | 130 نیوتن متر | 563 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته دستی | 6 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب / چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | 1135 کیلوگرم | 2850 کیلوگرم |