شاسی‌بلندهایی که به پیشرانه‌های کوروت مجهز شدند، از ساب تا کادیلاک اسکالید

سه‌شنبه 5 فروردین 1404 - 10:30
مطالعه 4 دقیقه
Corvette-Engine-SUV-5
درحالی‌که کوروت همیشه از قوی‌ترین موتورهای جنرال موتورز بهره برده است، در طول تاریخ سه شاسی‌بلند افتخار تجهیز به موتورهای کوروت را پیدا کرده‌اند.
تبلیغات

بیش از هفت دهه است که کوروت پرچم‌دار شورلت و به‌طورکلی جنرال موتورز بوده و همیشه به بهترین و قوی‌ترین پیشرانه‌های این شرکت مجهز شده است تا جایی که حتی در امپراطوری جنرال موتورز هیچ خودرویی نباید از کوروت قوی‌تر باشد. بااین‌حال، در طول تاریخ این غول خودروسازی آمریکا بارها خودروهای دیگری به موتورهای کوروت مجهز شده‌اند و حتی چند بار پیشرانه‌های V8 سوپراسپرت شورلت زیر کاپوت شاسی‌بلندها هم قرار گرفته است.

کپی لینک

شورلت تریل‌بلیزر SS

شورلت تریل‌بلیزر SS

شورلت کوروت C5

پیشرانه

6.0 لیتری V8

قدرت

395 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

540 نیوتن متر

540 نیوتن متر

در سال 2005 جنرال موتورز پیشرانهٔ 6 لیتری LS2 جدید را بر اساس نسل چهارم موتورهای بلوک کوچک خود معرفی کرد. این قوی‌ترین موتور V8 بلوک کوچک جنرال موتورز تا آن زمان محسوب می‌شد و بلوک جدید آلومینیومی، سرسیلندر جدید و میل بادامک بزرگ‌تر از ویژگی‌های آن بودند. این موتور زیر کاپوت نسخهٔ پایهٔ کوروت C5 قرار گرفت و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 4.1 ثانیه‌ای را فراهم کرد. سپس یک سال بعد، شورلت نسخهٔ اسپرت شاسی‌بلند تریل‌بلیزر را با پسوند SS معرفی کرد که به پیشرانهٔ LS2 کوروت مجهز شده بود. تریل‌بلیزر SS با این موتور از یک شاسی‌بلند خانوادگی کسل‌کننده به شاسی‌بلند پرفورمنس تبدیل شد. این اولین باری بود که نشان SS شورلت روی یک شاسی‌بلند زده می‌شد. تریل‌بلیزر SS که از سیستم تعلیق سفت‌تر و پایین‌تری هم نسبت به نسخهٔ معمولی بهره می‌برد، هرچند به دلیل وزن سنگین از کوروت کندتر بود ولی شتاب 5.8 ثانیه‌ای آن هنوز هم برای یک شاسی‌بلند بزرگ با شاسی نردبانی بسیار چشمگیر به نظر می‌رسید.

کپی لینک

ساب 9-7X آئرو

ساب 9-7X آئرو

شورلت کوروت C5

پیشرانه

6.0 لیتری V8

قدرت

395 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

540 نیوتن متر

540 نیوتن متر

زمانی که جنرال موتورز در سال 1989 بخشی از سهام برند رو به ورشکستگی ساب را خرید، به‌سرعت برنامه‌هایی را برای احیای این شرکت سوئدی و افزایش فروش و سودآوری آن آغاز کرد. یکی از این برنامه‌ها، تلاش برای پررنگ‌تر کردن حضور ساب در بازار آمریکا با تولید مدل‌هایی مخصوص این بازار بود. یکی از این خودروها، شاسی‌بلند بزرگی بنام 9-7X بود که بر اساس شورلت تریل‌بلیزر ساخته شد. این خودرو اساساً نسخه‌ای ری‌بج شده از تریل‌بلیزر بود زیرا جنرال موتورز قصد داشت بدون صرف هزینهٔ زیاد، فروش ساب را در بازار آمریکا افزایش دهد. ساب 9-7X زمانی که در سال 2005 راهی بازار شد، پس از اسکالید دومین شاسی‌بلند گران‌قیمت جنرال موتورز محسوب می‌شد. این خودرو ابتدا با پیشرانه‌های 4.2 لیتری شش سیلندر و 5.3 لیتری V8 عرضه شد اما در سال 2008 نسخهٔ جدید آئرو ارائه شد که از همان پیشرانهٔ 6 لیتری تریل‌بلیزر SS استفاده می‌کرد. متأسفانه خریداران روی خوشی به 9-7X نشان دادند و این خودرو در طول پنج سال تولید نتوانست سالانه بیش از 5 هزار دستگاه در آمریکا بفروشد.

کپی لینک

کادیلاک اسکالید V

کادیلاک اسکالید V

شورلت کوروت C7 Z06

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

قدرت

682 اسب بخار

650 اسب بخار

گشتاور

885 نیوتن متر

880 نیوتن متر

در سال 2015، چهارمین نسل Z06 در تاریخ کوروت معرفی شد و قوی‌ترین نسخهٔ کوروت تا آن زمان محسوب می‌شد. جذاب‌ترین ویژگی این ماشین پیشرانهٔ آن بود. جنرال موتورز در C7 Z06 پیشرانهٔ جدید V8 سوپرشارژ LT4 را برای اولین بار معرفی کرد. این موتور از ویژگی‌های جدیدی مثل سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها و تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و به یک سوپرشارژر 1.7 لیتری هم مجهز شده بود. موتور LT4 پس از کوروت C7 زیر کاپوت کادیلاک CTS-V و کامارو ZL1 هم قرار گرفت ولی بزرگ‌ترین و چشمگیرترین خودرویی که از این نیروگاه بهره برد، کادیلاک اسکالید V بود. این خودرو در سال 2023 به‌عنوان یکی از قوی‌ترین شاسی‌بلندهای جهان معرفی شد. برخلاف شورلت تریل‌بلیزر که قدرت کمتری از کوروت C5 داشت، موتور LT4 در اسکالید V قوی‌تر از کوروت Z06 است که در کنار سامانهٔ چهارچرخ محرک، شتاب فوق‌العاده‌ای را برای این شاسی‌بلند غول‌پیکر فراهم می‌کند. کادیلاک موتور LT4 را برای استفاده در اسکالید V با سیستم اگزوز متفاوت و سوپرشارژر بزرگ‌تر از CT5-V بلک‌وینگ (که آن‌هم از موتور LT4 استفاده می‌کند) کمی اصلاح کرده است. برخلاف دو شاسی‌بلند قبلی این لیست، اسکالید V همچنان در حال تولید است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.