تقاضای بالا برای ونهای سیساله جنرال موتورز در سال 2025!
ونهای فول سایز جیامسی ساوانا و شورلت اکسپرس هرچند خودروهایی فراموششده در سبد محصولات جنرال موتورز هستند اما بیسروصدا همچنان فروش بالایی دارند. این ونها که از سال ۱۹۹۶ وارد خط تولید شدند و هنوز هم به فروش میرسند، از سال ۲۰۰۳ هیچ بهروزرسانی اساسی دریافت نکردهاند. سال آینده، این پلتفرم ۳۰ ساله خواهند شد ولی بااینحال، آمارهای فروش نشان میدهد که این ونها همچنان بسیار محبوب هستند. جیامسی در سال جاری تاکنون 10,766 دستگاه ساوانا فروخته است که نشاندهنده افزایش خیرهکننده ۴۰.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است. شورلت حتی عملکرد بهتری داشته و با فروش 27,493 دستگاه اکسپرس در نیمه اول سال ۲۰۲۵، رشدی ۶۲.۶ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. این آمار برای ونهایی که بهجز تغییراتی در موتور و گیربکس، از ۲۹ سال پیش تقریباً بدون تغییر ماندهاند، واقعاً شگفتانگیز است.
در حال حاضر، ساوانا و اکسپرس جزء قدیمیترین خودروهای در حال تولید جهان هستند هرچند که هنوز راه زیادی تا رسیدن به لادا نیوا یا نیسان زامیاد دارند! ازآنجاکه این طراحی بسیار قدیمی است، هزینههای اولیه تولید آنها مدتهاست که جبران شده و سالها است که سود خالصی را نصیب جنرال موتورز میکنند. برای درک بهتر، آخرین بهروزرسانی این ونها پیش از راهاندازی یوتیوب انجام شده است! در آن زمان، هیچکس نمیدانست سیستم اطلاعاتیسرگرمی چیست. البته این ونها در طول سالها بهروزرسانیهایی مثل تجهیز به دوربین دید عقب را تجربه کردهاند.
پیشرانهها نیز بهمرور بروز شدهاند. بهعنوانمثال، موتور 6.6 لیتری V8 کنونی که بهصورت سفارشی ارائه میشود، در پیکاپهای سنگین جنرال موتورز مانند سیلورادو ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ نیز استفاده میشود. موتور استاندارد همچنان 4.3 لیتری V6 قابلاعتماد است. مزیت بزرگ یک پلتفرم قدیمی که برای کاربردهای تجاری طراحی شده، استحکام و پس دادن امتحان است. این ونها میتوانند تا ۱۵ سرنشین را حمل کنند یا تا ۴۳۵0 کیلوگرم را یدک بکشند. وزن ناخالص ترکیبی آنها به 7260 کیلوگرم میرسد. همچنین امکان تطبیق کارخانهای برای دسترسی ویلچر و نصب دیفرانسیل قفلشونده خودکار برای بهبود چسبندگی در صورت نیاز هم وجود دارد.