ایمنی باورنکردنی فناوری خودران جنرال موتورز؛ نیم میلیون کاربر بدون تصادف
جنرال موتورز در گزارشی غافلگیرکننده اعلام کرد که سیستم پیشرفتهٔ دستیار راننده این شرکت یعنی سوپر کروز اکنون بیش از ۵۰۰ هزار مشترک فعال دارد و مهمتر از آن، پس از پیمودن بیش از ۱.۱ میلیارد کیلومتر رانندگی بدون دخالت دست، هیچ تصادف منجر به جرح یا فوتی که مقصر آن سیستم باشد، گزارش نشده است. این یک نقطهٔ عطف بزرگ برای جنرال موتورز و گامی مهم در جلب اعتماد عمومی به فناوریهای خودران است. این آمار نشان میدهد تعداد کاربران فعال این سیستم نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. این رشد سریع، جنرال موتورز را در مسیر رسیدن به بیش از ۶۰۰ هزار کاربر فعال و درآمدی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار تا پایان سال ۲۰۲۵ قرار میدهد.
سیستم سوپر کروز به رانندگان اجازه میدهد تا در بیش از ۱.۲ میلیون کیلومتر از بزرگراههای از پیش نقشهبرداریشده در ایالاتمتحده و کانادا، دستان خود را از روی فرمان بردارند. این فناوری با ترکیب کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ خودرو بین خطوط و قابلیت تغییر لاین خودکار کار میکند. البته باید توجه داشت که این نیم میلیون کاربر، لزوماً مشترکین پولی نیستند. جنرال موتورز این سیستم را بهصورت یک دورهٔ آزمایشی رایگان سهساله روی برخی خودروهای خود ارائه میدهد و پسازآن، مالکان برای استفاده باید ماهانه ۲۵ دلار بپردازند. بااینحال، به گفتهٔ این شرکت، در سهماههٔ اخیر ۴۰ درصد از مالکانی که دورهٔ آزمایشی آنها تمام شده بود، تصمیم گرفتند اشتراک پولی آن را تهیه کنند.
این سیستم رقیب مستقیمی برای بلو کروز فورد است که با منطقی مشابه (استفاده از جادههای از پیش نقشهبرداریشده) کار میکند. رویکرد هر دو سیستم اما با اتوپایلوت تسلا متفاوت است که بهجای نقشه، بر دادههای زنده دوربینها تکیه دارد. همچنین برخلاف سیستم جنجالی FSD تسلا، سوپر کروز تنها برای استفاده در بزرگراهها طراحی شده است. با وجود تمام این قابلیتها، همهٔ این سیستمها در دستهبندی سیستم خودران سطح دو قرار میگیرند. این یعنی راننده همچنان مسئول نهایی کنترل خودرو است و باید همیشه هوشیار و آمادهٔ به دست گرفتن فرمان باشد. سوپر کروز برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ روی کادیلاک CT6 عرضه شد و امروز در اکثر خودروهای جدید جنرال موتورز در دسترس است. این شرکت قصد دارد در مدلهای سال ۲۰۲۶ قابلیت انتقال خودکار از حالت رانندگی معمولی به حالت بدون دخالت دست را پس از ورود به بزرگراههای تحت پوشش، فراهم کند.