رانندگی بدون نگاه به جاده با سیستم خودران جنرال موتورز تا سال ۲۰۲۸

پنج‌شنبه 15 آبان 1404 - 07:00
مطالعه 3 دقیقه
سیستم خودران جنرال موتورز
جنرال موتورز اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۸ سیستم رانندگی خودران «بدون دست، بدون نگاه» را در کادیلاک اسکالید IQ عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

جنرال موتورز در یک حرکت بلندپروازانه، از برنامهٔ خود برای ارائهٔ یک سیستم رانندگی خودران کاملاً «بدون دست، بدون نگاه» تا سال ۲۰۲۸ خبر داد. این فناوری پیشگامانه که نشان‌دهندهٔ جهش به سطح سه خودرانی است، برای اولین بار در شاسی‌بلند برقی کادیلاک اسکالید IQ به کار گرفته خواهد شد و به رانندگان اجازه می‌دهد در شرایط خاص، چشمان خود را از جاده بردارند. این سیستم جدید، نسخهٔ تکامل‌یافتهٔ فناوری سوپر کروز فعلی جنرال موتورز است که در حال حاضر امکان رانندگی بدون دست را در بیش از ۹۰۰ هزار کیلومتر از بزرگراه‌های آمریکای شمالی فراهم کرده و بیش از ۱.۱ میلیون کیلومتر رانندگی بدون تصادف منتسب به فناوری را ثبت کرده است.

نسخهٔ جدید این سیستم با بهره‌گیری از حسگرهای لیدار، رادار و دوربین‌هایی که به‌صورت یکپارچه در طراحی اسکالید IQ تعبیه شده‌اند، مسئولیت کامل رانندگی را بر عهده می‌گیرد. هنگام فعال شدن، نواری از نور فیروزه‌ای‌رنگ روی داشبورد و آینه‌ها روشن می‌شود تا به راننده اعلام کند که خودرو کنترل را در دست دارد. با این جهش، جنرال موتورز به‌طور مستقیم با مرسدس بنز رقابت خواهد کرد که در حال حاضر تنها خودروسازی است که سیستمی مشابه با سطح سه خودرانی را در ایالات‌متحده (تنها در دو ایالت) ارائه می‌دهد. در این سطح از فناوری، مسئولیت ایمنی در شرایط تعریف‌شده از راننده به خودرو منتقل می‌شود.

اما نوآوری‌های جنرال موتورز به رانندگی خودران محدود نمی‌شود. از سال آینده، خودروهای این شرکت به هوش مصنوعی محاوره‌ای مبتنی بر جمنای گوگل مجهز خواهند شد. این ویژگی به رانندگان امکان می‌دهد سؤالات خود را به زبان طبیعی بپرسند؛ برای مثال «نزدیک‌ترین کافه کجاست؟» و پاسخ‌های دقیق و مرتبط دریافت کنند. درنهایت، جنرال موتورز قصد دارد این سیستم را با یک دستیار هوش مصنوعی اختصاصی جایگزین کند که با یادگیری از عادات راننده و داده‌های خودرو، به یک کمک‌رانندهٔ مجازی هوشمند تبدیل می‌شود.

پشت تمام این نرم‌افزارهای پیشرفته، یک بازنگری اساسی در سخت‌افزار قرار دارد. جنرال موتورز در حال توسعهٔ یک پلتفرم محاسباتی متمرکز جدید است که در سال ۲۰۲۸ در اسکالید IQ معرفی خواهد شد. این معماری جدید، صدها ریزتراشهٔ مجزا که هرکدام وظیفهٔ خاصی (مانند کنترل تهویه یا شیشه‌ها) را بر عهده دارند، با یک هستهٔ پردازشی پرسرعت جایگزین می‌کند. به گفتهٔ جنرال موتورز، این پلتفرم تا ۳۵ برابر عملکرد هوش مصنوعی بیشتر، هزار برابر پهنای باند بالاتر و ده برابر ظرفیت به‌روزرسانی از راه دور را نسبت به سیستم‌های فعلی فراهم خواهد کرد. مجموع این فناوری‌ها، نشان‌دهندهٔ یک تغییر هویت بزرگ برای جنرال موتورز است؛ شرکتی که زمانی با موتورهای هشت سیلندر و تزئینات کرومی شناخته می‌شد، اکنون خود را به‌عنوان یک غول فناوری بازتعریف می‌کند که خودروهایش می‌توانند فکر کنند، صحبت کنند و حتی خانهٔ شما را روشن نگه دارند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.