جنرال موتورز با تولید انبوه باتری در کارخانههای عظیم خود، از تسلا پیشی گرفته و حالا به دنبال کاهش هزینههای تمام شدهی باتری به حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۵ است.
جنرال موتورز، بزرگترین خودروساز آمریکا، حالا یکی از پیشروترین تولیدکنندگان باتری برقی در این کشور محسوب میشود. طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت در تولید باطری از تسلا پیشی گرفته آنهم درحالیکه کارخانههایش هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمیکنند. کارخانه Ultium Cells در حومه نشویل، تنسی، با سرمایهگذاری ۲.۳ میلیارد دلار و مساحتی برابر با پنج زمین فوتبال، ۲۴ ساعت شبانهروز کار میکند و هر ساعت ۵ هزار سلول باتری تولید میکند. کارخانه دیگری با همین سرمایهگذاری در اوهایو که بهطور مشترک با الجی اداره میشود نیز به تولید باطری میپردازد. این دو کارخانه باتریهای موردنیاز مدلهای محبوبی مانند شورلت اکوئناکس EV و کادیلاک لیریک را تأمین میکنند که در بازار آمریکا فروش رو به رشدی دارند.
بخش مهمی از موفقیت جنرال موتورز به قیمت رقابتی مدلهایی مانند اکوئناکس EV برمیگردد. این شرکت همچنین سال گذشته هزینه تولید باتری را ۶۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش داده است. هدف این شرکت برای ۲۰۲۵، کاهش ۳۰ دلار دیگر با افزایش تولید و بهبود راندمان تولید است. در صورت تحقق این هدف، جنرال موتورز میتواند هزینه باتری را به حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات ساعت برساند که ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ است و حتی از تسلا هم پیشی خواهد گرفت. برای مقایسه، میانگین هزینه تولید باتری در چین، رقابتیترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، ۹۴ دلار بر کیلووات ساعت است. این پیشرفت، جنرال موتورز را در آستانه رقابت با خودروسازان چین قرار میدهد.
البته با وجود این پیشرفتها، هزینه باتری مدلهایی مانند بلِیزِر EV و اکوئناکس EV همچنان حدود ۱۳ هزار دلار است که بهمراتب بیشتر از هزینه تولید پیشرانه و گیربکس خودروهای بنزینی جنرال موتورز است. این شکاف قیمتی نشان میدهد که جنرال موتورز هنوز راه درازی برای رقابت کامل با خودروهای بنزینی در پیش دارد. برای کاهش این شکاف، جنرال موتورز در حال گذار از ماژولهای باتری فعلی به سلولهای پریسماتیک است. این سلولها که به شکل آجرهای مستطیلی طراحی شدهاند، بدون هدررفت فضا کنار هم قرار میگیرند و وزن خودروهای برقی را کاهش داده و برد را افزایش میدهند.
جنرال موتورز سال گذشته با سرمایهگذاری ۳.۵ میلیارد دلاری و همکاری با سامسونگ، ساخت کارخانهای ۶۴۰ هکتاری را در ایندیانا برای تولید این سلولها آغاز کرد. اگرچه این کارخانه قرار بود در سال ۲۰۲۶ تولید را شروع کند اما راهاندازی آن به سال ۲۰۲۷ موکول شده است. بااینحال، سرمایهگذاری عظیم جنرال موتورز در الکتریکیسازی نشان میدهد که این شرکت بازگشتی به عقب نخواهد داشت. مقیاس و سرمایهگذاری این شرکت در خودروهای برقی به حدی است که عقبنشینی از این مسیر تقریباً غیرممکن به نظر میرسد. اگرچه موانع سیاسی ممکن است در کوتاهمدت سرعت پیشرفت را کاهش دهند اما تعهد بلندمدت جنرال موتورز به الکتریکیسازی کاملاً تثبیت شده است. این شرکت با تولید انبوه باتری و کاهش هزینهها، آماده است تا در بازار جهانی خودروهای برقی نقش پررنگتری ایفا کند.
amir
۲۹ فروردین ۱۴۰۴چی شد کاربر تسلا ماله کش اعظم؟ قرار بود تسلا تریلیون دلاری بشه از اون دو سالی که میگفتی هم بیشتر گذشته حالا ولی نه تنها هیچی از توهمایی که میزدی اتفاق نیفتاد بلکه هم ماشین های تسلا فروششون هرروز داره کمتر میشه هم جنرال سبقت گرفت
البته الان میاد میگه این از حوش و ضکاوت ایلون فلاسکه
مازیار
۲۹ فروردین ۱۴۰۴ظاهرا تسلا دو ساله که رو سرسره نشسته
ارسلان
۲۹ فروردین ۱۴۰۴تریلیون دلاری که میشه…..۲۰۰ میلیارد بره رو سهامش میشه تریلیون دلار😂 جماعت ایرانی عجولند ، خیلی عجولند 😂 تا یه خبر میاد فاز کدخدایی و عقل کلی میگیرتشون! منو یاد شیرینی پخش کردن و جشن پیروزی ج.ا میندازه این حرفها….
صبر کن یکم بعد بیا سخنرانی کن!!!! 😂
KAIZEN
۲۹ فروردین ۱۴۰۴رقابت برای چین داره سخت میشه
ایول به جنرال موتورز 👏👏
پویان
۲۹ فروردین ۱۴۰۴زیاد امیدوار نشو کایزن. تا، اون موقع که بخواد رقابتی بشع با چین. چین تکنولوژی ارزونتر باتری رو فراگیر کرده
حسین دهمرد
۲۹ فروردین ۱۴۰۴بدون تبلیغات عجیب و غریب و بدون در دست گرفتن شبکه های اجتماعی و بدون دادار دودور و گیگیا فلان و بهمان. شرکتی که اصالت داره تو سکوت رقباش رو شکست میده.
دیر نیست که دیگر بازیگران کهنه کار هم سهم خودشونو پس بگیرن