جنرال موتورز

جنرال موتورز در تولید باتری تسلا را پشت سر گذاشت!

جنرال موتورز با تولید انبوه باتری در کارخانه‌های عظیم خود، از تسلا پیشی گرفته و حالا به دنبال کاهش هزینه‌های تمام شده‌ی باتری به حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۵ است.

جنرال موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا، حالا یکی از پیشروترین تولیدکنندگان باتری برقی در این کشور محسوب می‌شود. طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت در تولید باطری از تسلا پیشی گرفته آن‌هم درحالی‌که کارخانه‌هایش هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند. کارخانه Ultium Cells در حومه نشویل، تنسی، با سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد دلار و مساحتی برابر با پنج زمین فوتبال، ۲۴ ساعت شبانه‌روز کار می‌کند و هر ساعت ۵ هزار سلول باتری تولید می‌کند. کارخانه دیگری با همین سرمایه‌گذاری در اوهایو که به‌طور مشترک با ال‌جی اداره می‌شود نیز به تولید باطری می‌پردازد. این دو کارخانه باتری‌های موردنیاز مدل‌های محبوبی مانند شورلت اکوئناکس EV و کادیلاک لیریک را تأمین می‌کنند که در بازار آمریکا فروش رو به رشدی دارند.

بخش مهمی از موفقیت جنرال موتورز به قیمت رقابتی مدل‌هایی مانند اکوئناکس EV برمی‌گردد. این شرکت همچنین سال گذشته هزینه تولید باتری را ۶۰ دلار به ازای هر کیلووات ‌ساعت کاهش داده است. هدف این شرکت برای ۲۰۲۵، کاهش ۳۰ دلار دیگر با افزایش تولید و بهبود راندمان تولید است. در صورت تحقق این هدف، جنرال موتورز می‌تواند هزینه باتری را به حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات ساعت برساند که ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ است و حتی از تسلا هم پیشی خواهد گرفت. برای مقایسه، میانگین هزینه تولید باتری در چین، رقابتی‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، ۹۴ دلار بر کیلووات ساعت است. این پیشرفت، جنرال موتورز را در آستانه رقابت با خودروسازان چین قرار می‌دهد.

البته با وجود این پیشرفت‌ها، هزینه باتری مدل‌هایی مانند بلِیزِر EV و اکوئناکس EV همچنان حدود ۱۳ هزار دلار است که به‌مراتب بیشتر از هزینه تولید پیشرانه و گیربکس خودروهای بنزینی جنرال موتورز است. این شکاف قیمتی نشان می‌دهد که جنرال موتورز هنوز راه درازی برای رقابت کامل با خودروهای بنزینی در پیش دارد. برای کاهش این شکاف، جنرال موتورز در حال گذار از ماژول‌های باتری فعلی به سلول‌های پریسماتیک است. این سلول‌ها که به شکل آجرهای مستطیلی طراحی شده‌اند، بدون هدررفت فضا کنار هم قرار می‌گیرند و وزن خودروهای برقی را کاهش داده و برد را افزایش می‌دهند.

جنرال موتورز سال گذشته با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری و همکاری با سامسونگ، ساخت کارخانه‌ای ۶۴۰ هکتاری را در ایندیانا برای تولید این سلول‌ها آغاز کرد. اگرچه این کارخانه قرار بود در سال ۲۰۲۶ تولید را شروع کند اما راه‌اندازی آن به سال ۲۰۲۷ موکول شده است. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری عظیم جنرال موتورز در الکتریکی‌سازی نشان می‌دهد که این شرکت بازگشتی به عقب نخواهد داشت. مقیاس و سرمایه‌گذاری این شرکت در خودروهای برقی به حدی است که عقب‌نشینی از این مسیر تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. اگرچه موانع سیاسی ممکن است در کوتاه‌مدت سرعت پیشرفت را کاهش دهند اما تعهد بلندمدت جنرال موتورز به الکتریکی‌سازی کاملاً تثبیت شده است. این شرکت با تولید انبوه باتری و کاهش هزینه‌ها، آماده است تا در بازار جهانی خودروهای برقی نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3918 ديدگاه)

    چی شد کاربر تسلا ماله کش اعظم؟ قرار بود تسلا تریلیون دلاری بشه از اون دو سالی که میگفتی هم بیشتر گذشته حالا ولی نه تنها هیچی از توهمایی که میزدی اتفاق نیفتاد بلکه هم ماشین های تسلا فروششون هرروز داره کمتر میشه هم جنرال سبقت گرفت
    البته الان میاد میگه این از حوش و ضکاوت ایلون فلاسکه

    موافقم 15
    مخالفم 9
    1. مازیار

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1701 ديدگاه)

      ظاهرا تسلا دو ساله که رو سرسره نشسته

      موافقم 11
      مخالفم 5
    2. ارسلان

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (158 ديدگاه)

      تریلیون دلاری که میشه…..۲۰۰ میلیارد بره رو سهامش میشه تریلیون دلار😂 جماعت ایرانی عجولند ، خیلی عجولند 😂 تا یه خبر میاد فاز کدخدایی و عقل کلی میگیرتشون! منو یاد شیرینی پخش کردن و جشن پیروزی ج.ا میندازه این حرفها….
      صبر کن یکم بعد بیا سخنرانی کن!!!! 😂

      موافقم 7
      مخالفم 10
  2. KAIZEN

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (426 ديدگاه)

    رقابت برای چین داره سخت میشه
    ایول به جنرال موتورز 👏👏

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. پویان

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (825 ديدگاه)

      زیاد امیدوار نشو کایزن. تا، اون موقع که بخواد رقابتی بشع با چین. چین تکنولوژی ارزونتر باتری رو فراگیر کرده

      موافقم 2
      مخالفم 14
  3. حسین دهمرد

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2842 ديدگاه)

    بدون تبلیغات عجیب و غریب و بدون در دست گرفتن شبکه های اجتماعی و بدون دادار دودور و گیگیا فلان و بهمان. شرکتی که اصالت داره تو سکوت رقباش رو شکست میده.
    دیر نیست که دیگر بازیگران کهنه کار هم سهم خودشونو پس بگیرن

    موافقم 13
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا