سرمایهگذاری سنگین جنرال موتورز برای توسعه نسل جدید موتورهای V8
جنرال موتورز با سرمایهگذاری ۸۸۸ میلیون دلاری برای توسعه نسل ششم موتور V8 تا سال ۲۰۲۷، نشان داد که موتورهای هشت سیلندر همچنان در وانتها و شاسیبلندهای بزرگ این شرکت نقش کلیدی خواهند داشت.
این روزها معمولاً وقتی خودروسازان از سرمایهگذاریهای کلان خبر میدهند، این بودجه صرف الکتریکیسازی میشود اما امروز داستان فرق دارد. جنرال موتورز مبلغ ۸۸۸ میلیون دلار در کارخانه توناواندا در نیویورک سرمایهگذاری کرده تا نسل ششم موتور V8 را توسعه دهد. این بزرگترین سرمایهگذاری واحد در یک کارخانه موتورسازی در تاریخ این شرکت است؛ حرکتی کاملاً متفاوت در صنعتی که بهشدت روی خودروهای الکتریکی متمرکز شده است. جنرال موتورز قصد دارد این موتور جدید را از سال ۲۰۲۷ در وانتها و شاسیبلندهای فول سایز خود به کار ببرد و وعده افزایش قدرت داده است. اگرچه هنوز اعداد دقیق اعلام نشده، اما برای مقایسه، موتور فعلی ۵.۳ لیتری V8 قدرتی برابر با ۳۵۵ اسب بخار تولید میکند درحالیکه موتور بزرگتر ۶.۲ لیتری V8 نیز ۴۲۰ اسب بخار قدرت ارائه میدهد.
افزایش قدرت به قیمت کاهش بهرهوری نخواهد بود زیرا جنرال موتورز اعلام کرده که با «نوآوریهای جدید در احتراق و مدیریت حرارتی»، مصرف سوخت و آلایندگی این موتور V8 کاهش خواهد یافت و موتوری پاکتر ارائه خواهد شد. هنوز مشخص نیست که آیا این موتور از نوعی الکتریکیسازی (مثل هیبریدی خفیف) بهره خواهد برد یا کاملاً بنزینی باقی خواهد ماند. کارخانه توناواندا دومین مرکز تولید این موتور V8 جدید خواهد بود. در اوایل سال ۲۰۲۳، جنرال موتورز همچنین خبر از سرمایهگذاری ۵80 میلیون دلاری در کارخانه موتور میشیگان برای مونتاژ نسل ششم موتور و ماشینکاری بلوک، میللنگ و سرسیلندر آن دارد.
با معرفی این موتور V8 جدید در سال ۲۰۲۷، جنرال موتورز نشان میدهد که قصد دارد موتور هشت سیلندر را تا دهه ۲۰۳۰ در بزرگترین خودروهای خود حفظ کند. بااینحال، شرکت همچنان به تعهد خود برای تبدیل شدن به یک برند تمام الکتریکی تا اواسط دهه آینده پایبند است؛ هدفی که اولین بار در سال ۲۰۱۹ اعلام شد و اخیراً در اکتبر ۲۰۲۴ نیز تأیید شد؛ اما جنرال موتورز همچنان در را برای ادامه تولید خودروهای بنزینی پس از سال ۲۰۳۵ باز گذاشته است. مری بارا، مدیرعامل شرکت، اظهار داشت که جنرال موتورز میخواهد «به نیازهای مشتریان پاسخ دهد».