جنرال موتورز

دورسنج موتور روی کاپوت، نوآوری جالب پونتیاک در دهه 60

در دههٔ ۶۰، پونتیاک برای حل مشکل شلوغی صفحه آمپر GTO، ایدهٔ جالبی را به کار گرفت که نصب دورسنج موتور روی کاپوت بود.

یکی از نوآوری‌های متعدد پونتیاک در دههٔ ۶۰، نصب دورسنج موتور روی کاپوت بود. این ایده توسط طراح جنرال موتورز «ران هیل» به‌عنوان راه‌حلی جذاب برای صفحه آمپر بسیار شلوغ خودروهای اسپرت پونتیاک بود. وی دراین‌باره گفته است:

وقتی در استودیوی پونتیاک بودم، به این فکر افتادم که دورسنج را بیرون از خودرو روی کاپوت قرار دهم و شکل آن را طراحی کردم. این اختراع در جنرال موتور بنام من ثبت شد

در آن سال‌ها، دیدن دور موتور در خودرو، مثل دیدن بوست توربو در خودروهای امروزی بود یعنی یک ویژگی جذاب اما غیرضروری. به همین دلیل، در مدل‌های اولیهٔ پونتیاک GTO، دورسنج موتور به‌صورت سفارشی ارائه می‌شد. پونتیاک ابتدا دورسنج را در سمت راست صفحه آمپر قرار داد اما اصلاً خوانا نبود.

یک راه‌حل برای این مشکل، نصب دورسنج داخل غلافی روی ستون فرمان بود یعنی چیزی که آن زمان به‌صورت افترمارکت در بازار ارائه می‌شد. بااین‌حال، در این صورت راننده برای دیدن دور موتور باید خیلی به پایین نگاه می‌کرد. ران هیل اما با ارائهٔ ایدهٔ نصب دورسنج روی کاپوت، راه‌حل عجیبی برای این مشکل مطرح کرد. دورسنج روی کاپوت در سال ۱۹۶۷ ابتدا در قالب یک لوازم جانبی که توسط نمایندگی‌ها نصب می‌شد ارائه شد اما بعداً به آپشنی کارخانه‌ای تبدیل شد. این دورسنج با ارتفاع ۷.۵ سانتی‌متر، روی کاپوت مقابل راننده قرار می‌گرفت و عقربه‌ای داشت که تا ۱۸۰ درجه حرکت می‌کرد. روی دورسنج هم ردلاین موتور از ۵ هزار rpm شروع شده و تا ۸ هزار rpm ادامه داشت.

اصلی‌ترین مزیت نوآوری جالب پونتیاک این بود که دورسنج درست در خط دید راننده قرار می‌گرفت و بنابراین برای خواندن آن به حرکت چشم زیادی نیاز نبود. علاوه بر این، دورسنج پونتیاک نمای خیلی جالبی هم داشت. بااین‌حال، این طراحی عجیب مشکلاتی را هم به دنبال داشت. در GTO هر بار که کاپوت باز و بسته می‌شد، ضربهٔ وارده به دورسنج می‌توانست تنظیمات آن را به هم بزند. مشکل دیگر هم سرقت بود که پونتیاک با استفاده از پرچ برای نصب دورسنج، سعی کرده بود کار سارقان را سخت کند.

علاوه بر این، هرچند پونتیاک این دورسنج را کاملاً آب‌بندی کرده بود اما بازهم بخار می‌گرفت. به همین دلیل، در سال ۱۹۷۰ لوله‌ای از بخاری خودرو به دورسنج کشیده شد که شیشهٔ آن را از بخار پاک می‌کرد. از سال ۱۹۶۸ به بعد، پونتیاک دورسنج روی کاپوت را به دو لامپ مجهز کرد که خواندن آن را در شب راحت‌تر می‌کرد. با وجود این مشکلات، این آپشن آن‌قدر جذاب به نظر می‌رسید که نظر دیگر برندهای جنرال موتورز را هم جلب کرد و بیوک هم مدل GSX خود را به دورسنج روی کاپوت مجهز کرد. حتی دیگر خودروسازان هم نیم‌نگاهی به نوآوری جالب پونتیاک داشتند و روی کاپوت ربل The Machine ساخت AMC هم دورسنج دیده می‌شد.

دورسنج روی کاپوت تا سال ۱۹۷۲ توسط پونتیاک ارائه شد و بعداً به تاریخ پیوست. بااین‌حال، برداشت منحصربه‌فرد پونتیاک از طراحی و محل نصب این دورسنج، به ارتقاء تصویر پرفورمنس آن کمک کرد و به یکی از آپشن‌های جالب ماسل کارها تبدیل شد. همچنین این دورسنج را می‌شد نمونهٔ اولیهٔ هدآپ دیسپلی دانست زیرا امکان دیدن دور موتور را بدون نیاز به تغییر جهت نگاه راننده فراهم می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    خیلی جالبه. کاش دوباره پوناتیک برگرده واقعا حیف شد

    موافقم 95
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      دورانی که همه‌چیز مکانیکی بود !
      وقتایی که با تمام وجود با همین یه کار ساده اما جالب ، عشق دنیا رو میکردی وقتی میروندیش !
      ما که نه از نزدیک دیدیمش نه روندیمش ولی فکر هم در موردش به آدم حال میده !
      البته اگر کلمه‌ی حال مُنکراتی نباشه و سانسورش نکنند !

      موافقم 123
      مخالفم 3
      1. علی

        ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        دقیقا

        موافقم 21
        مخالفم 0
      2. خورخه

        ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما به دلیل به کار بردن واژه منکراتی “حال” به اعدام در برابر دیدگان مردم محکوم میشوید! حکم قطعی است و لازم الاجرا

        موافقم 13
        مخالفم 2
  2. H2

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (382 ديدگاه)

    خیلی جالب بود 👍👍

    موافقم 41
    مخالفم 3
  3. زیزیگولو

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4870 ديدگاه)

    اصلاً ایده جالبی نبوده👎👎👎👎

    موافقم 24
    مخالفم 111
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (10232 ديدگاه)

      به نظر منم ایده جالبی نبودِ ، درسته ، اما جالب بوده و حسی باحالی منتقل میکرده !!!
      پیکانا قدیم رو کی سوار شده ، من که عاشق صداشون بودم وقتی گازشون میدادیم راه نمیرفت اما صداش با جونِ آدم بازی میکرد من که غش میکردم باس همون صدا پیکان قدیمی‌ها !!!

      موافقم 39
      مخالفم 19
      1. زیزیگولو

        ۵ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4870 ديدگاه)

        آره صدای اگزوز پیکانای دهه چهل و پنجاه و شصت

        موافقم 28
        مخالفم 1
        1. حسین فرحزادی

          ۵ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          تهران ۲۸ یادش بخیر

          موافقم 18
          مخالفم 0
  4. morteza

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (278 ديدگاه)

    موقع بارندگی هم کاربرد نداشت فک کنم.

    موافقم 17
    مخالفم 19
  5. MatriX

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادمه تو تاپ گیر مسخره ش کردن این ایده رو .

    موافقم 14
    مخالفم 16
    1. سعید

      ۵ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ولی کلا یه قشری تو ایران داریم که هیچوقت از محصول خارجی ایراد نمیگیرن! هرچی که باشه فقط تعریف میکنن!!!

      موافقم 10
      مخالفم 63
      1. سوشیانت

        ۵ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1904 ديدگاه)

        میدونی داریم راجب پونتیاک صحبت میکنیم؟! اصن تا حالا اسمش رو شنیدی؟! هیچوقت با آشغال سازانی مثل ایران خودرو و سایپا مقایسه ش نکن

        موافقم 64
        مخالفم 9
  6. جرمی کلارکسون

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (281 ديدگاه)

    پونتیاک جی تی او خیلی خوشگله مخصوصا رنگ سبزش

    موافقم 23
    مخالفم 0
  7. حسین فرحزادی

    ۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام دوستان من کامارو ۷۶ داشتم ۶ بود خودم ۸ کرده بودمش دوستان کسانی که امریکایی باز باشن میدونن ۸ سیلندر یعنی چی حالا پونتیاک باشه اونم ترنزام اصلا قابل مقایسه با ماشین های هالا نیستن به هیچ عنوان به نظرمن پونتیاک ترنزام ۷۸ زیبا ترین ماشین دنیاست .

    موافقم 20
    مخالفم 3
  8. امیر

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یاد کارتون هواپیماها افتادم .

    موافقم 6
    مخالفم 0
  9. BMW

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چه جالب😊🥲

    موافقم 2
    مخالفم 0
  10. ناجی

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    حیف که دیگه پونتیاک تبدیل به خاطره شد و کم کم اسمش فراموش میشه

    موافقم 9
    مخالفم 0
  11. Engineer esrafili

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هر طرحی در بازه زمانی خودش قابل نقد هستش…
    مسلما همچین طرحی در زمان حال با وجود سیستم های همچون هد آپ دسپلی ممکنه خنده دار بنظر بیاد ولی در آن زمان نوعی نوآوری محسوب می‌شود.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. مهدی

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من طرفدار برند المانی و انگلیسی هستم در خودرو ولی ایمان اوردم ژاپنی ها بهترین خودروهارو درست میکنند میدونین چرا؟؟ اونا با دو تن وزن شیش یا هشت سیلندر و کلی گذاشتن مسطحکمات خودرو خوب میسازن ولی تویوتا نیسان هوندا مزدا با حداقل استفاده مقاوم ترین انجین. گرقدرترین موتور با سه سیلندر153 اسب بخار. قیمت عالی خودرو میسازن اگه اندازه المانا سنگینش کنن حالا چی میشه؟؟؟ نداریم مثل تویوتا

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا