جی‌ام‌سی تایفون، شاسی‌بلند اسپرت 1993 با قیمت مشابه لامبورگینی اوروس!

جمعه 8 فروردین 1404 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
GMC-Typhoon-1
یک جی‌ام‌سی تایفون مدل 1993 با کارکرد تنها 1,100 کیلومتر، با قیمت عجیب 226 هزار دلار به فروش رسیده است.
تبلیغات

هرچند جی‌ام‌سی تایفون شاسی‌بلند جذاب و کمیابی است که جلوتر از زمان خود بود ولی هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم این خودرو ارزشی بیش از بسیاری از شاسی‌بلندهای اسپرت رده‌بالای امروزی پیدا کند ولی چنین اتفاقی رخ داده و یک تایفون مدل 1993 به‌تازگی با قیمت چشمگیر 226 هزار دلار در حراجی به فروش رسیده است. بله، 226 هزار دلار برای یک شاسی‌بلند 32 ساله! اگر بدانید این رقم حدود 20 هزار دلار از یک پورشه کاین توربو GT گران‌تر است و کمتر از 20 هزار دلار با لامبورگینی اوروس فاصله دارد، درک بهتری از ارزش فوق‌العادهٔ تایفون خواهید داشت.

تایفون زمانی که تولید می‌شد، قیمت پایهٔ 29,790 دلاری داشت که با احتساب تورم معادل حدود 65 هزار دلار امروز است؛ بنابراین، چه چیزی باعث شده شاسی‌بلند اسپرت جی‌ام‌سی این‌قدر ارزش پیدا کند؟ یکی از دلایل این موضوع، کارکرد بسیار پایین نمونه‌ای است که به حراج گذاشته شده است. این خودرو تنها 1,100 کیلومتر کار کرده و تقریباً نو است تا جایی که شبیه زمانی به نظر می‌رسد که از خط تولید خارج شده است. علاوه بر این، نمونهٔ موردبحث یک تایفون معمولی نیست بلکه یکی از تنها 77 نمونه‌ای است که با رنگ قرمز ساخته شده است.

زیر کاپوت تایفون یک پیشرانهٔ 4.3 لیتری V6 توربو با 280 اسب بخار قدرت و 475 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. این موتور از پیکاپ اسپرت سایکلون گرفته شد یعنی پیکاپی که از فراری‌های زمان خود هم سریع‌تر بود. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد و دیفرانسیل لغزش محدود عقب و گیربکس کمکی بورگ‌وارنر هم پکیج قوای محرکهٔ تایفون را تکمیل می‌کنند. این شاسی‌بلند اسپرت که روی رینگ‌های 16 اینچی قرار گرفته، به لطف این قوای محرکه ظرف تنها 5.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسید که برای شاسی‌بلندی در اوایل دههٔ 90 شتاب بسیار چشمگیری محسوب می‌شود.

از تایفون مجموعاً 4,697 دستگاه ساخته شد که فقط 2,200 دستگاه آن مدل 1993 بودند. طبق آزمایش‌هایی که همان سال‌ها انجام شد، پرفورمنس تایفون با خودروهایی مثل شورلت کوروت، فراری 348 و نیسان 300ZX قابل‌مقایسه بود. در زمانی که هنوز هیچ‌کس به فکر تزریق پرفورمنس به شاسی‌بلندها نیفتاده بود و خبری از خودروهایی مثل پورشه کاین توربو و ب‌ام‌و X5 M نبود، جی‌ام‌سی یکی از اولین شاسی‌بلندهای اسپرت جهان را ساخت که امروز هم ارزشی فراتر از انتظار پیدا کرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.