گوردون موری، نگهبان پیشرانه V12 در دوران کوچک‌سازی موتورها

یک‌شنبه 22 تیر 1404 - 15:00
مطالعه 2 دقیقه
موتور V12 گوردون موری
درحالی‌که خودروسازان بزرگی مثل فراری موتورهای V12 فاصله می‌گیرند، گوردون موری تا زمانی که قانون اجازه دهد، به ساخت موتورهای ۱۲ سیلندر ادامه خواهد داد.
تبلیغات

سال‌هاست که تعداد سیلندرها و حجم موتورها در صنعت خودروسازی رو به کاهش است. فراری که زمانی پرچم‌دار موتورهای V12 بود، حالا در هایپرکار جدیدش از موتورهایی با تعداد سیلندر مشابه مینی‌ون‌ها استفاده می‌کند که صدایی نه‌چندان دل‌چسب دارد. لامبورگینی با موتور V10 خداحافظی کرده و مرسدس در اقدامی عجیب، موتور V8 را در سدان پرفورمنس AMG با یک موتور چهار سیلندر جایگزین کرده است؛ اما در این میان، یک خودروساز سرسختانه در برابر این موج ایستاده و اعلام کرده:

ما به V12 متعهد هستیم، چون این موتور قلب هویت ماست

این شرکت قصد دارد تا زمانی که قانون صراحتاً پیشرانه‌های درون‌سوز را ممنوع کند یعنی حداقل تا سال ۲۰۳۵، به استفاده از V12 ادامه دهد. این نقل‌قول از فیلیپ لی، مدیرعامل گروه گوردون موری، در گفت‌وگو با کارباز است. گوردون موری نامی افسانه‌ای در دنیای فرمول یک و سوپراسپرت‌ها است. او سریع‌ترین خودروهای پیست را طراحی کرد و سپس با مک‌لارن F1، سریع‌ترین سوپراسپرت جاده‌ای را خلق کرد. حالا، گوردون موری اوتوموتیو (GMA) با تولید مدل‌های T.50 و T.33، تمرکز خود را بر وزن سبک و لذت رانندگی گذاشته، نه صرفاً شکستن رکورد سرعت. موری یک موتور V12 کاملاً اختصاصی را از صفر توسط کاسورث طراحی کرده که شاید بهترین موتور V12 جاده‌ای تاریخ باشد و می‌تواند در یک‌سوم ثانیه از دور آرام به ردلاین 12 هزار rpm برسد. این موتور بخش جدایی‌ناپذیر هویت خودروهای GMA است و به همین دلیل، این شرکت حاضر است برای حفظ آن تا آخر بجنگد.

فیلیپ لی می‌گوید:

ما یک استراتژی محصول داریم؛ این بخش رسمی فعالیت GMA است و دقیقاً می‌دانیم به کجا می‌رویم. گوردون خودروهایی را در سطح مفهومی تا سال ۲۰۴۰ طراحی کرده است

سال ۲۰۴۰، یعنی ۱۵ سال دیگر معادل حدود دو چرخه عمر محصول طبق استانداردهای صنعت خودروسازی است ولی هرچه گوردون موری در سر دارد، قطعاً افسانه‌ای خواهد بود. تولیدکنندگان خودروهای سوپراسپرت احتمالاً از تولید محدود به‌عنوان راهی برای دور زدن قوانین آینده در مورد حذف خودروهای سوخت فسیلی استفاده خواهند کرد. بااین‌حال، افزایش قدرت در عین رعایت مقررات آلایندگی، نیازمند مهندسی خلاقانه‌تر است. چالشی که گروه گوردون موری آماده پذیرش آن است. به گفته لی:

اینجاست که هوشمندی به کار می‌آید و این چیزی است که در نقشه راه فناوری ما خواهید دید. مشتاقم که در آینده درباره آن صحبت کنم. واقعاً هیجان‌انگیز است
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.